Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avIngvar Åberg
1
VÄLKOMNA!
2
”VI ARBETAR FÖR ATT FLER SKA SERVERA EKOLOGISK OCH KLIMATSMART MAT I RESTAURANG & STORHUSHÅLL.”
3
30 st eller ca 10 % av landets kommuner, landsting och stadsdelar hade en ekologisk inköpsandel på mellan 20 och 34 %, 2010. Ekomatsligan, 25 % eko
4
2004 Nationell aktörssamverkan Ekologiskt i offentlig sektor HINDER Brist på produkter Höga priser Låg portionsbudget Otydliga mål Brist på förankring Ointresserade leverantörer Brist på kommunikation Brist på kunskap och motivation => FÖRSLAG Politiska mål för inköp av ekologiskt
5
Sikta högt och nå långt! Bakgrund till det nationella målet: Seminarium 2004 EkoMatCentrum Biffen, bilen och bostaden; statlig utredning 2005 Politiskt mål våren 2006
6
Nationellt mål 25 % ekologisk konsumtion i offentlig sektor 2010 20102005 Politiska beslut vanligare: 69 % 52 % Andelen eko ökat: 13,8 % 4,1 % Ökning av andelen eko: 236%
7
Sverige bäst i världen?
8
Matlandet Sverige? ”Den ekologiska marknaden beskrivs som ett outnyttjat columbusägg för … livsmedelsproduktion, samtidigt som den ekologiska produktionen är ett redskap för att lösa många av de miljöproblem som mänskligheten står inför.” *…dansk …
9
Tack! Gratulerar!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.