Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Inspelning och digitalisering
Lagring Digitalt ljud? Redigering
2
Hur fångar man ljudet? I början (Edison uppfann 1877) spelade man in mekaniskt – man sjöng in i en tratt, luftstötarna påverkade ett membran och ljudvågorna ristades in i skivor Nu (sedan 1920-talet) spelas allt in elektriskt Mikrofonen
3
Mikrofoner Ett membran som sätts i svängning av ljudvågorna
Dynamisk mikrofon Membranet påverkar en spole i ett magnetfält Elektrisk signal uppstår Stryktålig, men har begränsad känslighet
4
Mikrofoner Kondensatormikrofon
Membranet utgör ena plattan i en kondensator Behöver en egen strömförsörjning – phantom-matning (ofta 100-tals volt) Ömtåligare än dynamisk mikrofon, men också bättre ljudkvalitet – och dyrare
5
Mikrofoner Elektretmikrofonen
Samma princip som kondensatormikrofonen, annat material i membranet Behöver inte lika hög matning, dock behövs det till inbyggda förstärkaren Bra ljudkvalitet och bra pris
6
Karaktäristik Känslighet (mV/dBSPL) Trycktålighet (max SPL)
Riktningskaraktäristik Riktad mikrofon ”Njure” Rundtagande
7
Karaktäristik Frekvensomfång Idealt en helt rak kurva för analys
Anpassa efter vad som ska spelas in Kurvan kan ändras vid olika avstånd från micken Perfekt för virveltrumma…
8
Digitalisering En ljudsignal är analog
Vi kan inte höra digitalt ljud Digitalt är bra för att lagra och bearbeta ljud! Kopiera utan förluster A/D-omvandlare (analog – digital) D/A-omvandlare tillbaka, till högtalare
9
Digitalt ljud Digitalt ljud lagras binärt, som ettor och nollor
Antingen är det en signal eller inte Kan ge bättre kvalitet – mer säkerhet Lätt att kopiera Läs av en analog signal och koda den Kolla vad nivån är med jämna intervall
10
Sampling Läs av signalen med ett visst tidsintervall
CD-kvalitet Hz (44,1 kHz) samplerate Kan få med frekvenser upp till 22 kHz 22 kHz, 11 kHz – kan räcka för talinspelning
11
Kvantisering Man måste digitalisera signalens nivå också
Hur många ettor och nollor ska användas för varje sampel? Vilket bitdjup? Ju fler bitar desto större noggrannhet CD – 16 bitar = nivåer, 8 bitar = 256 nivåer
12
Digital signal Signalen blir ”taggig” – innehåller extra frekvenser
Slätas ut innan den omvandlas till analog signal Ju högre sampel- och bitvärde desto mindre taggig
13
Digitalt ljud Olika samplerates och bitdjup
44,1 kHz, 16 bit (original) 22,05 kHz, 16 bit 44,1 kHz, 8 bit 22,05 kHz, 8 bit 11,025 kHz, 8 bit Tal 44,1 kHz, 16 bit Tal 11,025 kHz, 8 bit
14
Digitalt ljud Råformat för ljud är .wav (PC) och .aif (MAC)
CD-kvalitet: 44,1 kHz, 16 bit, stereo Filstorleken bli stor… 44 100162 = bit/s ( byte/s) ca 10,6 MB/min CD som rymmer 650 MB rymmer 60 min musik
15
Komprimering Lossless – förlustfri Lossy – förluster uppstår
Går att återskapa filen till originalskick Tar bort överflödig information, t ex flera nollor i rad T ex FLAC – minskar filstorleken % Lossy – förluster uppstår Viss information går förlorad för alltid Går att minska filstorleken mer
16
Komprimering MP3 – lossy komprimering
Tar både bort både överflödig information och ”riktig” information Utnyttjar psykoakustik och människans hörsels egenskaper, komprimerar i frekvensplanet Tar bort sånt som vi ändå inte hör, t ex låga toner med frekvenser nära högre toner Komprimerar ner till en tiondel av filstorleken utan att (de flesta) människor kan höra skillnad!
17
Inspelningsteknik Mixern
Signalen från mikrofonen är ganska låg, ca 10 mV Måste förstärkas till ca 1 V Varje ingång har egen förförstärkare Gain styr hur mycket först. Så hög som möjligt utan att ”slå över”
18
Inspelningsteknik Kontrollera gain – hög signal ger bättre signal/brus-förhållande, men ”klipps” signalen blir den förstörd Får aldrig överstiga 0 dB Distortion
19
Inspelningsteknik En mixer består av flera likartade ingångar
Tonkontroller ökar/minskar bas och diskant Volym styr utsignalen för blandning med andra ljud Panorering styr om ljudet hörs till höger/vänster Tappning skickar ljudet till t ex effektenheter
20
Inspelningsapparater
Analoga – rullband, kassett Digitala – DAT, dator För alla gäller – så hög signal som möjligt, men inte för hög
21
Apparatanslutningar Balanserad signal – ger mindre störningar
XLR-kontakt Andra kontakter: RCA, 1/4” och 1/8” telekontakt,
22
Akustik Tänk på hur omgivningen låter vid inspelningen
Vi hör selektivt och kan urskilja ljud i störiga miljöer, vi tänker inte på störningarna Mikrofoner tar upp allt ljud Hörs inte förrän vid uppspelning Försök lyssna på inspelningen Jobbigt att spela in nytt ljud…
23
Akustik Vilket rum spelas ljudet in i? Stående vågor Efterklangen
Beroende på rumsdimensionerna förstärks vissa frekvenser, med våglängder som ”passar” i rummet I en studio försöker man bygga bort reflektioner
24
Redigering Förr gjordes redigering med sax och tejp
Nu är det enklare med datorns hjälp Beskära Klippa ihop Lägga på effekter …
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.