Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avViktor Viklund
1
Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet
2
Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå Kartläggning/nulägesbeskrivning Viktigt att påbörja arbetet med någon form av kartläggning av nuläget. Dels för att kunna isolera vad man behöver utveckla/förbättra dels för att ha något att relatera resultaten mot.
3
Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå Kartläggning/nulägesbeskrivning Statistik- nationella prov, betyg och elev- enkäter. Reflekterande frågor Frågor i BRUK
4
Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå Kartläggningen på Berghemsskolan resulterade i att ”det matematiska samtalet” blev ett utvecklingsområde.
5
Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå Implementera utvecklingsområdet Personal Eleverna Föräldrarna
6
Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå Tid Fokusera Utveckla den muntliga matematiken.
7
Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå Projektledare Dokumentationsansvarig Implementeringsansvarig Kontakt Universitet Utvärderingsansvarig Analysansvarig Ekonomi
8
Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå Dokumentera! Allas ansvar Utse en ansvarig Pedagogiska diskussioner. Observationer Elevernas arbete Etc…. Analys
9
Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå Kompetensutveckling Gemensam fortbildning Litteraturstudie Pedagogiska samtal Studie av läromedel Observationer Se helheten
10
Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå Observationer 1. Hur använder läraren "svarta tavlan", white board, läromedlet eller annat material? 2. Hur "guidar" läraren eleverna. Vilka ord används, upprepning, orsak....etc? 3. Vilken respons ger eleverna och när ger eleverna respons? 4. Vad är unikt med lärarens undervisning?
11
Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå Studie av läromedel Inbjuder läromedlet lärare och elever till att muntligt kommunicera matematik? Kan läraren få stöd av läromedlet/handledningen till att muntligt kommunicera matematik med eleverna?
12
Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå Inventering och komplettering av laborativt material
13
Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå Laborativt arbete Utveckla den muntliga kommunikationen. Observera, dokumentera, analysera och bedöma. Dokumentera det laborativa arbetet! Analysera och bedöma!
14
Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå Utvärdering, uppföljning, analys, tolkning Ökad kvalité på det matematiska samtalet. Ökad muntlig kommunikation. Gemensamt språk. NP Kängurutävlingen Tilltro Handledning vid analys av dokumentationerna
15
Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå –Visar kartläggningen på ytterligare utvecklingsområden –Ny kartläggning –Vt 2010 elevernas enkät, visar den samma svar som vt 2008 enkät –Vt 2010 en jämförelse av NP åk 3 och 5. –Resultat i Kängurutävlingen Hur går vi vidare
16
Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå Charlotta.blomqvist@umea.se tfn. 070-5332294 Birgitta.edlund@umea.se Rektor, Berghemskolan tfn. 070-3267218 www.umea.se/prima
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.