Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avOve Bergman
1
Detta är Sveriges Konsumenter!
2
Vad vi är Intresse- och lobbyorganisation Representerar konsumenter 26 medlemsorganisationer Finansieras av statliga stöd, medlemmarna och projektmedel Agerar nationellt, EU och internationellt
3
Historik Bildades 1992 Från 9 till 27 organisationer Ökat erkännande Namnbyte Råd & Rön Konsumentrådgivning Utbildning för företag Individuella medlemmar
4
Våra roller Konsumentens röst Väckarklocka Vakthund Blåslampa Motkraft mot kommersiella intressen
5
Konsumentmakt Starka och medvetna konsumenter genom Möjlighet att göra medvetna val Transparens och begriplig information Starkt rättsligt konsumentskydd Konsumentutbildning
6
Organisation
7
Råd & Rön Tester och köpråd 50 år Upplaga 85 000 exemplar Webbplats www.radron.se Annonsfri Prenumeration och lösnummer
8
KonsumentCentrum Start 2008 Konsumentvägledning Utbildning i konsumenträtt
9
Medlemsorganisationer Handikapporganisationer Studieförbund Pensionärsorganisationer LO Kvinnoorganisationer Invandrarorganisationer Ungdomsorganisationer “Gröna” organisationer “Sakfrågeorganisationer” Lokala konsumentgrupper Vi Konsumenter
10
Samverkan medlemsorg. Kompetens Information Nätverk Representation Konferenser Kommunikation Råd & Rön Projekt Styrelse Seminarier
11
Uppdrag Slå vakt om konsumenternas intressen Ge ökad möjlighet använda konsumentmakten Företräda konsumenterna i EU/Internationellt Främja tillgänglighet för alla Främja hållbar utveckling Handlingsplan till 2012
12
Nationell representation Konsumentverkets Insynsråd Allmänna Reklamationsnämndens Insynsråd Livsmedelsverkets konsumenstrategigrupp Konsument Europa SSR Konsumentråd (standardisering) Integrationsdepartementet konsumentfrågor Swedac (teknisk ackreditering och kontroll) Miljömärkningsnämnden 9 övriga representationer
13
Internationell representation BEUC – europeisk konsumentorganisation EESK – EU:s Ekonomiska och Sociala kommitté ECCG – Kommissionens rådgivande organ i konsumentfrågor ANEC – europeisk organisation för standardisering Consumers International – internationell konsumentorganisation TACD – Transatlantiska Konsumentdialogen 33 övriga representationern
14
Exempel – Mat Ståndpunkter Matkvalitet, GMO, Kloning och Nanoteknik Medier, Pressinfo, debattartiklar Internationellt Anmälningar Remisser Arbetsgrupper SLV, BEUC, Matvalet och Sveriges Konsumenters egen
15
Exempel – Ämnen inom mat GDA-märkning Ursprungsmärkning Jordbrukspolitik Näringspåståenden Förpackningsstorlek GMO i maten Söt mat till barn Lunchrestauranger Djurskydd Tillsatser Pris och kvalitet
16
Så påverkar vi Representation Nätverk – i Sverige, EU och internationellt Offentliga debatter Seminarier och hearings Remissvar, utredningar Projekt Arbetsgrupper
17
Så påverkar vi Anmälningar Webbplats, nyhetsbrev och pressinfo Råd & Rön Konsumentpanel Debattartiklar, tidningar, tv och radio
18
Aktuellt - Projekt Gröna trådar Sms-lån Internetreklam till barn Dolceta Etiska köp av leksaker Standardisering
19
Interna insatser 2009 - 2010 Ny webbplats Nyhetsbrev Presentationsbroschyr Ståndpunkter Konsumentpanel Nystart arbetsgrupper
20
Externa insatser 2009 - 2010 Val till Europaparlamentet Svenskt ordförandeskap Klimatkonferens i Köpenhamn Almedalen Konsumentdialogen Paneldebatt om LOU Riksdagsvalet
21
Krav i valet 2010 1.Hållbar konsumtion och produktion av livsmedel 2.Fungerande livsmedelskontroll 3.Finansiella tjänster – spar och lån 4.Konsumentens rätt på avreglerade marknader 5.Konsumentvägledning med kvalitet åt alla 6.Kortare köer till budget- och skuldrådgivning
22
Strategi valet - 1 Brev till partier och partiledare “7 080 123 väljare är konsumenter” Valplattform Enkät Debattartikel om aktuellt konsumentprogram Utspel om konsumentvägledning
23
Strategi valet - 2 Upprop medlemsorganisationer Facebook Blogg Utfrågning om offentlig upphandling 2 juni Utfrågning Almedalen 7 juli Råd & Rön
24
Framtiden - som vi ser den Allt mer komplicerat bli konsument Handel över gränserna ökar Reklamen allt mer dold Hållbar utveckling – avgörande Etiska frågor – allt mer intressanta Media – ökat intresse för konsumentfrågor Internet – en möjlighet Organisationerna viktiga i EU
25
Kontakt Sveriges Konsumenter Box 38001 100 64 Stockholm Telefon 08-674 43 00 www.sverigeskonsumenter.se www.radron.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.