Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Ett mänskligare internet Stefan Johansson stefan.johansson@funkanu.se
2
Funka Startades av handikapprörelsen Privatägt bolag 2000 Oslo 2010 Madrid 2013
3
Vad vi gör Konsultverksamhet Utveckling Analys, stöd och test Utbildning Forskning Samarbetsprojekt Förtroendeuppdrag Standardisering
4
Samhället ska vara tillgängligt Fysisk miljö Information Tjänster och service Arbetsmiljö Verksamhet
5
Detta har hänt FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (Ds 2008:23) Diskrimineringslagen (2008:567) Lagen om offentlig upphandling (LOU 6 kap 1§) Förordning om myndigheternas ansvar (SFS 2001:526) Arbetsmiljölagen (1977:1160) Språklagen (2009:600) WCAG 2.0 (W3C)
6
Men på alla mätbara områden Skolan Arbetslivet Transporter och förflyttningar Fritid, kultur och nöjen Inkomster och pensioner
7
Informationstillgänglighet Design för alla Internationell standard www.w3c.org Teknik & mänsklig faktor Kompetens
8
Design för alla innebär att det som planerats och formgivits av människor för att användas av människor fungerar för alla människor.
10
Tillgänglig webb innebär att alla människor oavsett förmåga ska kunna ta till sig information och utföra tjänster.
11
Regler och riktlinjer WCAG 2.0 Web Content Accessibility Guidelines Web Content Accessibility Guidelines Tekniska standarder Riktlinjer för mobilgränssnitt e-nämnden Webbriktlinjer Webbriktlinjer
12
WCAG 2.0 Teknikfokus i botten Enkelhet Begriplighet Moderna standarder Komplexa tekniker och format … men det räcker inte
13
Allt vi rekommenderar är testat i verkligheten
14
Fördelar Att nå fler Kvalitet Effektivitet Sökbarhet Flexibilitet och innovation
15
Om användarna får bestämma 35 % Mycket god läsförmåga och abstraktionsförmåga. 40 % Ligger i spannet mellan stora och små svårigheter. 25 % Mycket stora lässvårigheter, ofta andra stora kognitiva svårigheter (minne, koncentration och liknande). Källa: OECD
16
Så här kan det se ut: ”Planområdet genererar trafikströmmar som måluppsöker destinationer i kommersiella regioncentra, vilka erbjuder faciliteter som inte tillhandahålles i de såväl horisontellt som vertikalt sortimentsbegränsade butikscentra med lokalisation i perifera bebyggelseområden.”
17
Vilket (kanske) betyder: Folk åker till stan för att handla det som inte finns i närbutiken på landet
18
Tre delområden Innehåll Pedagogik Teknik
19
Vem berörs? Ovana vid teknik Svenska som andraspråk Arbetsskador Äldre Funktionsnedsättning
20
Hur ser målgruppen ut? 1,3 – 1,8 miljoner med funktionsnedsättning 9,5 % använder hjälpmedel 1,4 miljoner utlandsfödda 1,5 miljoner över 65 år
21
Och nu är det fika
22
Mänskliga förmågor Rörelse och motorik Läsa och skriva Förstå Se Höra Tala Koncentration och minne Social interaktion Överkänslighet
23
Rörelse och motorik Styra datorn Träffa klickytor Scrolla, peka Exempel: Tangentbordsnavigering Att styra själv
24
Läsa och skriva Innehåll Struktur Formatering Dynamik Förklaring och hjälp Exempel: Radlängd
25
Förstå Motivation Språklig nivå Förkunskaper Inte bara text … Exempel: Navigation Lättläst Teckenspråk
26
Se Vi som inte klickar Överblick Skumläsning Att välja själv Exempel: Konsekvens Länkar Bildhantering
27
… och mer Höra Tala Koncentration och minne Social interaktion Överkänslighet
28
Ökade möjligheter Leva mer självständigt Kompensera bristande förmågor Rationalisera vardagen Arbete & studier Webben har ”öppnat världen” Mobilrevolutionen
29
Hur gör jag nu? Vad ska vi publicera – för vem? Design som hjälper användaren Ställ tydliga krav Testa med människor
30
Det finns inga normalanvändare
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.