Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hållbar utveckling och lärande Claes Malmberg Föreläsning; Termin 1 2004-10-11.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hållbar utveckling och lärande Claes Malmberg Föreläsning; Termin 1 2004-10-11."— Presentationens avskrift:

1 Hållbar utveckling och lärande Claes Malmberg Föreläsning; Termin 1 2004-10-11

2 Innehåll Hållbar utveckling Lärande för Hållbar utveckling Elektroniska resurser genom Pedagogguiden

3 Ett tankeexperiment 1972 Jag 16 år Jordens befolkning var 4 miljarder En enda värld Limits to growth befolkningsexplotionen försurning giftanvändning 1992 5,4 miljarder Beyond the limits växthuseffekten ozonskiktets förtunning Riokonferensen Riodeklarationen, om samverkan mellan människor, nationer om ansvar för miljöns beskydd Agenda 21, ett handlingsprogram för världens nationer för arbetet med miljöfrågorna. Handlingsprogrammet är långsiktigt och sträcker sig in i det 21:a århundradet. 2032

4 De fyra systemvillkoren 1. Lagerresurserna från jordskorpan får inte systematiskt öka i naturen. 2. Naturfrämmande ämnen från samhällets produktion får inte öka i naturen. 3. Det fysiska underlaget för naturens kretslopp och mångfald får inte systematiskt utarmas. 4. Effektiv resursanvändning och rättvis resursfördelning

5 Min miljöundervisning undervisning om miljöproblemen undervisning i miljön undervisning för miljön

6 Erfarenheter från forskning Handlingsförlamning, naiv förståelse som inte fick eleverna att bli mer ansvarstagande

7 Framtidssyn a) Jag brukar välja miljövänliga varor även om de är dyrare. (N) b) Jag tycker att politikerna ska se till så att inga miljöfarliga varor säljs. (S) a) Utvecklingen driver jorden mot en kollaps, och vi kan bara se på. (SO) b) Vi vaknade sent, men nu har människan insett att vi måste ta hänsyn till miljön, och vi kommer att klara av det. (NV) a) Naturen har en stor läkekraft och är inte så känslig som många tror. (V) b) Människan har redan skadat naturen så mycket att vissa saker aldrig kommer att kunna repareras. (O) a) Eftersom framtiden ser dyster ut, så gäller det att påverka så mycket man kan. (NO) b) Det har sett mörkt ut förr i historien, men det brukar ordna sig. (SV) a) Jag tror att den lilla människan kan påverka utvecklingen. (N) b) Möjligheterna att påverka utvecklingen är mycket små. (S) a) Det kommer att ordna sig med jordens miljö (V) b) Det kommer att gå åt skogen med vår planet. (O)

8 Nationella utvärderingen nr 17 från 1992 (åk 9) NORD SYD VÄST ÖST Aktiv Passiv Optimist Pessimist 15 % 50 %35 % < 1 % NU 92

9 Undervisning för Hållbar utveckling

10 LOKAL DIMENSION HISTORISK DIMENSION GLOBAL DIMENSION ETISK DIMENSION

11 Intressekonflikter

12 VÄRDERINGSÖVNINGAR Brist på kunskap är orsaken till att vi har de miljöproblem vi har. Den tekniska utvecklingen kommer att lösa framtidens miljöproblem Jag kan tänka mig att sänka min levnadsstandard för att minska påverkan på vår gemensamma miljö instämmer inte 2435

13 Vems har huvudansvaret Politikerna Annan (affär, media, intresse- föreningar, tjänstemän) Konsumenterna Producenterna

14 Kunskap, attityd och beteende K B A

15 INTERACTIVENON- INTERACTIVE DIALOGICAB AUTHORITATIVECD A : the teacher and students explore ideas, generating new meanings, posing genuine questions and offering, listening to and working on different points of view. B: the teacher considers various pints of view, setting out, exploring and working on the different perspectives. C: the teacher leads students through a sequence of questions and answers with the aim of reaching one specific point of view. D: the teacher presents one specific point of view

16 Handlingskompetens

17 Tidigare former av miljöundervisningDen nya generationen av miljöundervisning Mål Ändrat beteendeVidareutveckling av handlingskompetens Karaktäristiska aspekter Miljömedvetna vuxna och lärare vet vad som är den bästa lösningen på miljöproblemen Alla människor ska vara involverade i beslut om lösningar av miljöproblemen (demokrati) Vi bör stoppa eller bromsa utvecklingenDet finns många möjliga riktningar för utvecklingen MiljöetikEtik beträffande förhållande människor emellan, idag och i framtiden Naturvetenskapliga skolämnen är de viktigaste i miljöundervisningen Humanistiska- och samhällsvetenskapliga skolämnen är minst lika viktiga som naturvetenskapliga Naturupplevelser är centrala i miljöundervisningen Erfarenheter från samhället är viktiga Hälsobegreppet är inte speciellt framträdande i miljöundervisningen Hälsobegreppet är centralt i miljöundervisning Fokus på olika värderingarFokus på konflikter mellan olika intressegrupper (intressemotsättningar)


Ladda ner ppt "Hållbar utveckling och lärande Claes Malmberg Föreläsning; Termin 1 2004-10-11."

Liknande presentationer


Google-annonser