Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall 2015-03-28
2
SBU rapport Dyslexi 2015-03-28
3
Dyslexi – specifika läs- och skrivsvårigheter Medfödd funktionsnedsättning Svårigheter med ordavkodning vid läsning Problem med stavning Sekundärt – problem med läsförståelse 5-8% av befolkningen har dyslexi 2015-03-28
4
Syfte Granska vetenskapligt underlag för metoder för att förutsäga, upptäcka och utreda Utvärdera vilka insatser som har vetenskapligt underlag Belysa området ur ekonomisk o etisk synvinkel Identifiera kunskapsluckor, stimulera forskning Inventering av svenska tester 2015-03-28
5
SBU - slutsatser Om barn med dyslexi får öva kopplingen mellan språkljud (fonem) och bokstäver (grafem) förbättras läsförmåga, stavning, läsförståelse, läshastighet och förmåga att uppmärksamma språkets ljudmässiga uppbyggnad 2015-03-28
6
Slutsatser - fortsättning Läs- och skrivträning, alternativa hjälpmedel, tester för att förutsäga dyslexi otillräckligt utvärderade I Sverige används mer än 50 olika tester för att upptäcka och utreda. Inget av testerna är vetenskapligt utvärderat 2015-03-28
7
Hur gör vi i Kronobergs län? Kommuner ansvarar för utredning och anpassning av skolbarn med dyslexi – ffa pedagog, ev psykolog. Endast Lessebo har logoped. Förskolebarn utreds ej Universitetet ansvarar för sina studenter 2015-03-28
8
Hur gör vi i Landstinget? Förskolebarn med språkproblem utreds av logopeder och ev MBHV-psykolog. Många av dessa barn har även dyslexi, men specifik utredning görs ej Skolbarn med språkproblem har ingen möjlighet att träffa logoped pga resursproblem Vuxna (ej studenter) utreds av logoped 2015-03-28
9
Konsekvenser av SBU-rapporten Fortsatt kommunalt ansvar att utreda o anpassa Uppenbart att utredning, behandling kommer in för sent. Sannolikt kunskapsbrist. Viktigt att detta förbättras eftersom tidig träning (fonem, grafem) ger resultat. I övrigt inga konsekvenser för Landstinget 2015-03-28
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.