Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLudvig Åkesson
1
2014-11-28Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 1 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Validering av lärande OCN-metoden som en del av Lärlingsspåret
2
2014-11-28Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 2 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Utveckla en ny form av lärlingsutbildning till förmån för arbetslösa ungdomar – som ordinarie utbildningssystem utestänger – i syfte att få dem att närma sig arbetsmarknaden. Syfte och innovation Alternativt sätt att se på lärande, nya miljöer och metoder. Efterfrågades av företagen! Mattias & Lukas – Prova-på-verkstad, Bilmekaniker
3
2014-11-28Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 3 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Arbetsmarknaden mera tillgänglig för ungdomar i utanförskap. Utmana det formella utbildningssystemet. Kompetensförsörjning utifrån “mina” behov. För lärlingen att signifikant närma sig arbetsmarknadenen. Arbete eller studier efter 6 månader i programmet. Mål Kitt och My – Lastbilsmekaniker
4
2014-11-28Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 4 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Ungas etablering på arbetsmarknaden Målgrupp 16-29 år Försörjningsstöd och/eller aktivitetsstöd Individuella faktorer: Ansvarstagande Uthållighet Vilja och engagemang Närvaro Katrine – Segelmakare
5
2014-11-28Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 5 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG PROCESS VALIDERING, OCN (Open College Network) Prova-på veckor Praktik 1-2 veckor Lärlingstid 100% i 20 veckor Olika branscher Personlig utveckling och utbildning i arbetsmarknads -frågor Matchning Framtagande av individuella utbildningsplaner /moduler Uppföljning på företaget Återträffar med lärlingsgruppen
6
2014-11-28Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 6 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Varför arbetar vi med metoden? Ser ett behov, både organisatoriskt och individuellt, av att erkänna och belysa lärande i icke-formella och informella miljöer I verksamheten sker informellt lärande som ej är kommunicerbart Generella och yrkesspecifika kompetenser Catarina - Bilmekaniker
7
2014-11-28Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 7 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Från NVF 1. Verktyg 3. Panel 5. Kompetensbevis 4. NVF:s Databas 2. Programplan Lärandemoduler
8
2014-11-28Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 8 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Vad är en modul?
9
2014-11-28Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 9 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Från NVF 1. Verktyg 3. Panel 5. Kompetensbevis 4. NVF:s Databas 2. Programplan Lärandemoduler
10
2014-11-28Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 10 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Vilka vinster ser vi? Jessica – Cafébiträde Individnivå Stärker individen – är inte obildbar Kommunicera sin kompetens till omvärlden Organisationsnivå Kvalitetssäkrar lärandeprocesser Höjer status på den egna verksamheten Övrigt Direktkoppling till arbetsmarknaden Relaterar till EQF/NQF
11
2014-11-28Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 11 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Vilka utmaningar ser vi? Förankring hos arbetsgivare Inledningsvis är det resurskrävande Formalisera det informella lärandet – passar inte allt – t.ex. Personlig utveckling Viktigt med ett tydligt syfte i organisationen Individuellt stärkande Synliggöra lärande Kommunicerbarheten/spridning Jonas - verkstadstekniker
12
2014-11-28Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 12 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Kvalitetssäkring Deltagare Skapar bevis för sitt lärande; på egen hand eller tillsammans med handledare Handledare/bedömare handleder, bedömer och validerar lärande på arbetsplatsen, rekommenderar IK (intern kvalitetssäkrare) Samsyn, konsekvent bedömning, standardisering, transparens EK (extern kvalitetssäkrare) Bedömningsstruktur, IK-struktur, Verifiering
13
2014-11-28Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 13 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Sammanfattning Verktyget i sig skapar inte lärandesituationer eller bevis Har genomlysande effekt Metodisk och kvalitetssäkrad valideringskedja Tydlighet i syfte och mål är avgörande för lyckandegrad Förankring internt och externt – skapa validitet Resurskrävande
14
2014-11-28Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 14 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG För mer information www.valideringsforum.se helsingborg.se/larling
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.