Ladda ner presentationen
1
Scouter med behov av stöd
Scouting för ALLA barn
2
Lärandemål Barn och unga i scouterna
Kursen går på djupet i hur barn och unga utvecklas, vad det betyder för verksamheten, samt hur scoutledaren på ett bra sätt arbetar inkluderande så att verksamheten passar så många som möjligt. 4 tim Kunna redogöra för de viktigaste faserna i barns utveckling under scoutåldern Kunna kommunicera och ge instruktioner så att alla hörande scouter kan vara med på lika villkor Kunna planera en inkluderande aktivitet som har sin utgångspunkt i olika barns behov och förutsättningar
3
Vad betyder orden integrering och inkludering för dig?
4
Diskutera 10 min Dela in er i grupper om 3-4 pers. 1. Enas om ett exempel ur verkligheten där ni har inkluderat en scout med funktionshinder i en aktivitet. 2. Skriv upp tre framgångsfaktorer i just detta fall
5
4 strategier för inkludering
Förhållningssätt Kommunikation Scoutlokalen Scoutmötet
6
Förhållningssätt – bråkiga barn eller utmanande miljö?
7
Förhållningssätt 1. Till barnet
Minska negativ uppmärksamhet: uppmärksamma det positiva Uppmärksamma personen – inte prestationen
8
Förhållningssätt 2. Till verksamheten
Se över rutiner och traditioner –aktiva val eller gammal vana? Rimlig ambitionsnivå? Rastlöshet är ett budskap… Hitta individuella lösningar
9
Kommunikation
10
Kommunikation Tydliga instruktioner Korta meningar
En instruktion i taget Tydliga förväntningar: Vad ska de göra? Hur länge? Med vem? Repetera instruktionerna enskilt om det behövs
11
Kommunikation Bild- och skriftstöd hjälper barn att…
Förstå informationen Minnas Planera Välja Självständiga
12
Kommunikation Undvik… Otydliga eller hemliga budskap
Inte-budskap. Prata om det man ska göra istället Ironi Metaforer ”Regnet är på gång. Nu lägger vi benen på ryggen så att vi kommer fram!” - ???
13
Scoutlokalen
14
Scoutlokalen Var sak på sin plats
Måste man leta kanske man glömmer bort vad man höll på med. .. Ökar förutsägbarheten Minskar stress
15
Scoutlokalen Störande inslag
Blinkande lysrör och klockor mitt i synfältet Lågfrekvensljud som ventilation kan störa ljudkänsliga barn Sitta nära fönster i ögonhöjd kan distrahera Begränsa intrycken så blir det lättare att koncentrera sig. Gör iordning en ”ren” vägg
16
Scoutmötet
17
Scoutmötet Skapa lugn genom förutsägbarhet Ge mötet en tydlig rutin
Skapa en tydlig inledning och avslutning. Håll dem korta! Konsekvent ledarskap: samma ”budskap” Information i förväg?
18
Scoutmötet Skapa fler möjligheter
Anpassa – alla behöver inte göra samma sak Skapa flera alternativ vid en aktivitet Gör något positivt av det som begränsar Låt alla barn få lyckas! Fråga – gissa inte
20
ADHD Uppmärksamhetsproblem Impulsivitet Överaktivitet ADD: passivitet
21
Styrkor Mycket energi till att göra sånt man gillar
Effektiv & snabb när man gör något kul Superkoncentration när något är kul eller intressant Sprida glädje när man är på gott humör Komma på roliga idéer och nya lekar
22
Autismspektrumtillstånd
Begränsade i ömsesidigt socialt samspel Begränsad kommunikativ förmåga Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter
23
Styrkor Informationsinsamling Mycket plikttrogna och ärliga
Starkt logiskt tänkande Mönsteridentifiering Problemlösning Målmedvetenhet och envishet
24
Utmaningar
25
Överkänsliga sinnen Ljud Ljus Beröring Lukt =
Svårt att hantera flera sinnesintryck samtidigt.
26
= Kontrollera impulser Starka och svårkontrollerade känsloreaktioner
Ofrivilliga kroppsrörelser eller skrik. = Svårt att kontrollera sig själv när orken är slut…
27
Reglera aktivitetsnivåer
Överaktivitet Passivitet = Trötthet. Koncentrationssvårigheter Hög produktivitet
28
Kontrollera motoriken
Nedsatt fin- och/eller grovmotorik ”Klumpighet” Svårt att samordna rörelser = Spiller, välter, svårt med finlir (knopar) eller simma/cykla
29
Förstå och uttrycka känslor
Känslorna stormar (adhd) känslor något abstrakt som kan vara svårt att sätta ord på (autismspektrat) = Fastnar i olika känslouttryck, svårt att tolka andras känslor, osäkerhet
30
Minnas Svårt att minnas/lära sig nya saker
- Reflexivt/automatiserat minne (knyta skor etc)= Lågenergiminne - ett helt annat minne för inlärning (språk, fakta) = högenergiminne = tar mycket energi och plats “på hårddisken”.
31
= Lära in saker ”Gammal” kunskap i en ny situation = ny kunskap
För att lära krävs uppmärksamhet och koncentration = Du och barnet kanske har olika uppfattningar om huruvida hen har lärt sig något tidigare.
32
Samspela med andra människor
Förstå sociala koder Förstå hur man meddelar sig med andra = Brutal rättframhet, kör över andras viljor, förstå lekar
33
Uttrycka sig i tal och skrift
Läs- och skrivsvårigheter Knäcka läs- och skriv koden tidigt Lillgammalt språk och lite stolpigt kroppspråk (autismspektrat) Begränsad social kommunikation
34
Planera och strukturera
Se och förstå sammanhang eller orsak och verkan (autismspektra) Svårt med överblick men styrka i detaljen
35
Övning inkludering del 2
Är ni fortfarande eniga om att scouten inkluderades? Enas om tre ytterligare framgångsfaktorer som ni önskar att ni hade gjort
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.