Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?"— Presentationens avskrift:

1 Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?

2 Marknadsundersökningar  Innan en företagare startar en verksamhet.  Under tiden en verksamhet bedrivs.  Kan ge svar på frågor som underlag för beslut.

3 Syfte och metod  Det är viktigt att formulera syftet med en marknadsundersökning.  Det finns två metoder:  Skrivbordsundersökning  Använder befintlig information  Går fort att genomföra  Fältundersökning

4 Fältundersökning  Intervjuer tar tid att genomföra  Intervjuer är resurskrävande  Enkätundersökningar är billigare än intervjufrågor  Enkätundersökningar kan inte ställa följdfrågor  En observatör kan iaktta en kunds beteende  Observation är resurskrävande.

5 Genomförande av enkätundersökning  Formulera ett tydligt syfte  Välj slutna eller öppna frågor eller en kombination av dessa  Svaren på frågorna förväntas kunna ge svar på de frågor man ställt  Undersök en hel population eller gör ett urval  Sammanställ svaren  Analysera resultatet

6

7 Produktlivscyckel


Ladda ner ppt "Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?"

Liknande presentationer


Google-annonser