Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bygga lön ”Bygga lön” är ett arbetsvärderingssystem som syftar till att bedöma kraven i de arbeten utförs inom kansliet, det vi brukar kalla ”vad- delen”.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bygga lön ”Bygga lön” är ett arbetsvärderingssystem som syftar till att bedöma kraven i de arbeten utförs inom kansliet, det vi brukar kalla ”vad- delen”."— Presentationens avskrift:

1 Bygga lön ”Bygga lön” är ett arbetsvärderingssystem som syftar till att bedöma kraven i de arbeten utförs inom kansliet, det vi brukar kalla ”vad- delen”. 2005 renoverade vi systemet för att tydligare lyfta fram och dokumentera de individuella variationerna samt att i högre grad göra tydligt varför man har den lön man har och vad man ska göra för att förändra den. Tidigare var det själva befattningen som värderades, nu är det vad var en faktiskt gör som ligger till grund för värderingen. ”Hur-delen” avser varje medarbetares prestation och resultat och bedöms individuellt. Utöver vad- och hur-del kan även marknadskrafter påverka den totala lönen.

2 Bygga lön Schematisk bild av systemet

3 Vi har sett över ”vad-delen” och gått igenom alla underlag från samtalen chef-medarbetare. Vi har använt samma faktorplan och viktning som förra gången (2006). Vad-dels-lönen, som varit oförändrad sedan 2005, har vi höjt med i genomsnitt cirka 7 procent (olika mellan svårighetsgrupperna). Det har kostat 1,22 procent för att ingen ska ha lön under den nya vad- dels-lönen (blå stapel). När det gäller ”hur-delen” har vi har utgått från chefernas prioriteringar samt beaktat förändringarna i ”vad-delen”. Det har sammanlagt kostat 2,83 procent (röd stapel). Summerat ”vad-del” och ”hur-del” blir det 1,22+2,83=4,05 procent. Vi har gjort en särskild kartläggning för att se om det finns osakliga löneskillnader, både före och efter själva revisionen. Revisionen 1 januari 2008

4 Svårighets-Lönespridning Kostnad Summa grupp20061001%20080101%vad-delhur-delvad/hur 12345676+7 Grupp 138500-5400029%44000-6200029%05,77% Grupp 236500-4900026%41000-5500026%02,85% Grupp 334500-4600025%38000-5000024%05,76% Grupp 432000-4300026%35000-4700025%04,93% Grupp 530000-3900023%33000-4300023%0,16%2,28%2,44% Grupp 629000-3650021%31500-4000021%2,57%2,41%4,98% Grupp 728000-3500020%29500-3700020%1,46%2,43%3.89% Grupp 827000-3300018%28500-3500019%0,52%2,20%2,72% Grupp 926000-3200019%27500-3400019%1,01%1,79%2,8% Grupp 1025000-3100019%26000-3200019%1,40%2,14%3,54% Grupp 1124000-3000020%25000-3100019%3,63%1,96%5,59% Grupp 1223000-2800018%24000-2900017%1,36%2,73%4,09% Grupp 1420000-2400017%21000-2500016%03,97% Grupp 1519000-2300017%20000-2400017%03,60%3,6% Grupp 1618000-2150016%19000-2300017%03,23% Summa 1,22%2,83%4,05%

5 Svårighets- Faktisk Medianlön Medellön grupp lönespridning inkl tillägg per månad per månad Kronor Procent Kronor Kronor Grupp 1 55.000 55.000 55.000 Grupp 2 43.634-46.500 6,7% 45.067 45.067 Grupp 3 47.000-57.500 22,3% 50.000 51.125 Grupp 4 38.800-48.000 23,7% 41.000 42.600 Grupp 5 33.300-40.000 20,1% 36.000 36.648 Grupp 6 31.500-39.400 25,0% 33.000 33.163 Grupp 7 29.500-35.500 20,3% 31.250 32.083 Grupp 8 29.000-38.800 33,8% 32.750 33.108 Grupp 9 27.500-35.600 29,5% 30.250 30.550 Grupp 10 26.000-38.300 47,3% 28.400 30.256 Grupp 11 25.200-27.700 9,9% 26.000 26.200 Grupp 12 24.200-27.100 11,9% 25.000 25.433 Grupp 13 23.500-27.400 16,6% 24.100 24.920 Grupp 14 22.200-25.000 12,6% 23.450 23.400 Grupp 15 21.200-22.800 7,6% 22.400 22.275 Grupp 16 19.600-21.600 10,2% 21.050 20.925

6 Inför nästa revisionstillfälle 1. Gäller fr.o.m. 1 januari 2009, men avser 2008 års lönenivå. 3. Fortsätta översynen av Bygga lön-systemet. 4. Pröva på vilket sätt förmåner vid sidan om direkt lön ska beaktas. Efter semesterperioden: A. Seminarium med förbundsledning och STP om inriktningen av förbundets politik och verksamhet 2009-2012. B. Planering av översyn och arbetet i övrigt.


Ladda ner ppt "Bygga lön ”Bygga lön” är ett arbetsvärderingssystem som syftar till att bedöma kraven i de arbeten utförs inom kansliet, det vi brukar kalla ”vad- delen”."

Liknande presentationer


Google-annonser