Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system"— Presentationens avskrift:

1 Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system
Patrik Stridh AE Project Leader – 48V Concepts Volvo Car Corporation Issuer: [Patrik Stridh] [PSTRIDH]; [94252]; [Energirelataterad Fordonsforskning]; Security Class: [Proprietary] Date Created: [ ]

2 Projekt summering Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system ( ) Projekt tid: Januari 2013-December 2015 Parter: VCC Program: Energi & Miljö Total projektkostnad: 13.3MSEK Bidrag från Energimyndigheten: 3.3MSEK Issuer: [Patrik Stridh] [PSTRIDH]; [94252]; [Energirelataterad Fordonsforskning]; Security Class: [Proprietary] Date Created: [ ]

3 Syfte och Mål Syftet är att studera:
Bränslebesparingspotential genom bromsåtervinning av ”gratis” rörelseenergi. Öka tillgänglig elektrisk effekt i dagens fordon utan att föra in ny kravställning pga. högspänningsdirektivet. Kravställning på batterisystem i ett 48V tvåspänningssystem. Mål: Reducera bränsleförbrukningen genom bromsåtervinning av ”gratis” rörelseenergi. Definiera ett tvåspänningssystem utan krav från högspänningsdirektivet, >60V DC. Öka tillgänglig effekt i det elektriska systemet för att kunna föra in nya funktioner. Säkerställa elsystemets tillgänglighet och spänningskvalité. Stärka Volvo Cars ledande position som ”grön” biltillverkare. Säkra in-house kunskap i mildhybrid applikationer. Issuer: [Patrik Stridh] [PSTRIDH]; [94252]; [Energirelataterad Fordonsforskning]; Security Class: [Proprietary] Date Created: [ ]

4 C02 emissionER – eu Vi är inte framme, vi måste fortsätta!
Volvo Cars har reducerat sina CO2 utsläpp på sin bilpark med 41,3% sedan 1995. Samma index för ACEA är 31,7% Vi är inte framme, vi måste fortsätta! Antagande: EU CO2 medleförbrukning 2020 : 95g Vad händer efter 2020? Antagande: EU CO2 medelförbrukning 2025 : ~75g 2021 2022 2023 2024 2025 ACEA: European Automobile Manufacturer's Association Issuer: [Patrik Stridh] [PSTRIDH]; [94252]; [Energirelataterad Fordonsforskning]; Security Class: [Proprietary] Date Created: [ ]

5 E-KERS Prototyp Bil Tid Hastighet ICE På Regeneration ICE Av (SIDIS) Elektrisk Energi - + Batteri urladdning Batteri laddning Volvo S60 Specifikation: Vikt: 1672 kg (<5 kg) Motor: Femcyl. turbodisel med stop/start Växellåda: Sexväxlad Geartronic automatlåda Max Effekt: 120kW/163hp Varvtal vid max effekt: 3500 rpm Moment: 400 Nm Acceleration (0-100 km/h): 9.2 s NEDC Emissioner CO2 : 140g/km Emissionsklass: Euro 5b ->8.9 s ->133g/km 48V Tillägg: 48V Elmaskin (remdriven) 48V Li-Ion Batteri 48V/12V DC/DC-omvandlare 48V Elsystem Issuer: [Patrik Stridh] [PSTRIDH]; [94252]; [Energirelataterad Fordonsforskning]; Security Class: [Proprietary] Date Created: [ ]

6 TACK! Patrik Stridh Patrik.Stridh@volvocars.com
Issuer: [Patrik Stridh] [PSTRIDH]; [94252]; [Energirelataterad Fordonsforskning]; Security Class: [Proprietary] Date Created: [ ]


Ladda ner ppt "Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system"

Liknande presentationer


Google-annonser