Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMaria Bergström
1
1 2015-02-06 Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation
2
2015-02-06 Foto: IBL Bildbyrå Rätt budskap till rätt målgrupp vid rätt tidpunkt Vad? För vem? När? Rätt kanal kan vara ett reportage i den lokala tidningen.
3
2015-02-06 3 Har du ett budskap som du behöver föra ut? En journalist kan hjälpa dig att föra ut ditt budskap. Det ingår i journalistens arbete att spegla och granska vår verksamhet. Kontakta: redaktionen@eposten.se redaktionen@enahabo.se
4
2015-02-06 4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9 Råd inför intervjun Ha papper och penna till hands. Fråga vad intervjun ska handla om. Skriv ner frågorna.
10
2015-02-06 10 Inför intervjun Föreslå en plats där ni kan ses. Vilka budskap har du? Välj max tre.
11
11 2015-02-06 Varför? Hur? Vems ansvar? När? För vem? Vad kostar det? Välj någon som kan agera journalist och ställa kluriga frågor. Öva två och två. Välj ett budskap, formulera i tre punkter. Fråga – svara. Öva med en kollega
12
2015-02-06 12 Informatörer kommunledningskontoret: uppdrag@enkoping.se samhällsbyggnadsförvaltningen: Elin Stenius, telefon (62) 50 45 serviceförvaltningen: Maria Krés, telefon (62) 50 17 65 56 miljö- och byggnadsförvaltningen: Annika Eklund, telefon (62) 54 43
13
2015-02-06 13 Informatörer skolförvaltningen: Jessica Lindegren, telefon (62) 51 56 utbildningsförvaltningen: Maria Johansson, telefon (62) 55 58 vård- och omsorgsförvaltningen: Åsa Sundström, telefon (62) 65 56 socialförvaltningen: Carina Eriksson, telefon (62) 54 65 upplevelseförvaltningen: Sara Bergström, telefon (62) 63 73
14
2015-02-06 14 Under intervjun Du kan ha med en kollega under intervjun. Du vet mer än journalisten i ämnet. Vilket budskap är viktigast? Börja med det.
15
2015-02-06 15 Under intervjun Vilken målgrupp har artikeln? Tänk klarspråk! Tala alltid sanning. Det är okej att svara att du inte vet.
16
2015-02-06 16 Under intervjun Om du behöver betänketid för att svara på en fråga, be att få ringa upp senare. Tappa inte humöret. Be att få läsa artikeln före publicering.
17
2015-02-06 17 Under intervjun Ha en strategi för känsliga frågor. Sträva efter att tala med en röst utåt. Ska du medverka i tv? Öva framför spegeln.
18
2015-02-06 18 Råd efter intervjun Även det som sägs utanför intervjutid kan vara något som journalisten nappar på. Tipsa journalisten om mer som är på gång. Du har rätt att ändra i dina uttalanden.
19
2015-02-06 19 Kommunikationsfrukostar 6 mars: Gilla oss! Så jobbar vi med Facebook. Varje vecka når vi flera tusen Enköpingsbor. Kom och se hur vi kan föra fram ditt budskap. 8 maj: Snyggare brev och bildspel 5 juni: Kommunens webbplats 4 september: Klarspråk 2 oktober: Planera din kommunikation 6 november: Ny grafisk profil 4 december: Kika på nya webbplatsen
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.