Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avElisabeth Månsson
1
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder
2
2 Variablerdeklareras instansvariabler1.utanför metoder 2. utan static klassvariabler1.utanför metoder 2.med static lokala variabler1.inuti en metod 2.utan static Variabler
3
3 Metoddeklareras Klassmetod med static med returtyp Instansmetod utan static med returtyp Konstruktor utan static utan returtyp samma namn som klassen Metoder
4
4 Metodanrop Instansmetoder kan endast anropas via en instans av klassen. Klassmetoder kan anropas både via en instans eller via klassnamnet.
5
5 Instansmetod En instansmetod hör till instansen. Därför om man vill anropa en instansmetod så måste man göra det via en instans.
6
6 Klassmetod En klassmetod hör till klassen, d.v.s. att när man vill anropa en klassmetod så måste göra det via klassnamnet. Observera att det går bra att anropa klassmetoden via en instans men man ska undvika detta för att få en mer tydlig kod.
7
7 This this är en variabel som finns i alla instanser, this refererar alltid till det objekt (instans) som själv befinner sig i.
8
8 Skapa en klass för TV TV:en har 3 kanaler Det ska finnas metod så att man kan byta kanal när man anropar metoden. Det ska finnas en metod som visar vad det är för program som visas nu.
9
9 Klassen TV Vilka variabler ska klassen ha? Ska de vara instansvariabler eller klassvariabler? Vilka metoder ska klassen ha ska de vara klassmetoder eller instansmetoder?
10
10 P-HUS 200 nokia limpa BMW PC för 5000 Static när och varför?
11
11 P-HUS 199 limpa BMW 199 PC för 5000 199 nokia Static när och varför?
12
12 Klassen skylt Vilka variabler ska klassen ha? Ska de vara instansvariabel eller klassvariabel. Vilka metoder ska klassen ha ska de vara instansmetod eller klassmetod?
13
13 Lite Grafik Frame använder man för att skapa ett fönster Button använder man om man vill ha en knapp att trycka på
14
14 Klassen Graphics Ett objekt ur klassen Graphics representerar den yta man ritar på. I klassen finns metoder för att rita linjer, rektanglar, ellipser och polygoner samt skriva text. Skriv import java.awt.*; och import java.awt.event.*; i början av programmet.
15
15 Koordinatsystemet (0,0) x y
16
16 Linjer drawLine(xstart, ystart, xslut, yslut) (xstart, ystart) (xslut, yslut)
17
17 Rektanglar drawRect(xstart, ystart, bredd, höjd) fillRect(xstart, ystart, bredd, höjd) (xstart, ystart) höjd bredd
18
18 Lyssnare Om man vill att en knapp ska agera när man klickar på den så använder man en lyssnare som heter ActionLystener
19
19 AWT komponenter
20
20 Component
21
21 Hur ser komponenter ut?
22
22 Container
23
23 Layoutmanager
24
24 Placering av komponenter beroende på vilken Layoutmagnager som används
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.