Ladda ner presentationen
1
Gemensamma mål Mål En gemensamhetskänsla Lagmål Individuella mål
Alla i laget är med i framtagningen och utvärderingen av målsättningen. Mål En gemensamhetskänsla Lagmål Individuella mål
2
1.Gemensamma/individuella mål/visioner
Laganda hjulet 1.Gemensamma/individuella mål/visioner Kommunikation 2 6. Ledarskap 3. Trygghet 5. Individualitet 4. Glädje
3
Vi vill skapa följande Åtgärd Match 3 Åtgärd Feedback Match 2 Feedback
Spelaren äger spelet Skapa medansvar Spelaren äger sin träning
4
Modell till analys av en match
För att kunna analysera och ge feedback efter match / prestation måste det inför matchen finnas uttalade mål: Klara och tydliga Kollektiva – utifrån en spelidé Individuella – utifrån en spelidé Mätbara Utfallet ska visa på: Uppnådda mål Icke uppnådda mål Åtgärder Ex. Skapar lägen men gör inga mål Vad göra - program med spänst Om vi inte skapar möjligheter som spelidén ska ge, utvärdera spelidén
5
Kommunikation Arbetet med målsättningarna skapar förutsättningar för en kommunikation. En bra kommunikation bygger upp förståelse och respekt baserad på acceptans och ödmjukhet. ”En bra kommunikation löser det mesta” ´”En bra kommunikation är en investering inför framtiden”
6
Trygghet Trygget ger mod och mod ger bra prestation. Trygghet
ligger helt och hållet i att vi gör saker tillsammans. T = M +P/T T= trygghet M = mod P/T = positivt tänk
7
Glädje Det är otroligt tillfredställande att befinna sig i ett ”bra lag”. Mycket är roligt och det som inte alltid är roligt görs roligt. ” Tonen är rå men hjärtlig”
8
Individualitet Vars och ens sätt att tänka ska accepteras
Det är med sin individualitet som man spelar och agera på planen Individen har stora rättigheter, men först när du ställt upp på dina skyldigheter, som man har mot sig själv och andra
9
Individualitet ”Det bästa laget formas av de individuellt bästa spelarna” ”Individer i fria roller som formas i samvaro med andra fria individer”
10
Ledarskap Här är man ansvarig för en miljö där det ställs höga krav på individen och organisationen och samtidigt bedöms man individuellt. Du ska vara beredd att ta ansvar samtidigt ska du vara så ödmjuk att du alltid höjer laget till skyarna i medgång och värnar om dem i motgång.
11
Ledarskap I slutänden är det alltid du som ledare som bedömer lagets sätt att vara och agera. Ska saker och ting förändras så är det du som har ansvar.
12
Lagets faser Smekmånad Problem Uppbyggnad Stabilitet
13
Sammanhållningens nycklar
"Laganda nycklar" Tillsammans Precision Intention Mod Engagemang Glädje Tillfredställelse Värdegrund Förtroende Vinnarkultur Drivkraft Disciplin Trovärdighet Ram Samarbete Konsekvent ledarskap Konsekvens analys Beroende
14
Konsekvesanalys Spelarna inom ramen vet förutsättningarna!
När vi utvidgar ramen. Vad gäller då?
15
Trovärdighet Det man säger och gör skall alltid stämma överens
”Visdom ligger i att veta vad vi tror på och står för och därifrån modellerar nytt”
16
Konsekvent ledarskap står för stor samstämighet
ställer frågor står för stor samstämighet hög fokusering på framtagna värderingar stark energi som investeras förutsätter initiativ tydliga syften stark entydig tillförlitlig förutsägbar
17
Detta ledarskap leder till:
spelarna får starka tankar och bilder samarbetar engagerat kring uppgifterna får klarhet i när och hur samarbete behövs deltar för att behålla den ”lyckade formeln ”i lagbygget tar och får ansvar
18
Intentionen i vinnarkulturen
i en vinnarkultur finns alltid en stark drivkraft, vad vi vill finns alltid en förmåga att förmedla den, såväl iden yttre som inre kretsen ramarna är mycket tydliga ramarnas tydlighet är avgörande för att förstå konsekvenserna en vinnarkultur hamnar sällan i oförutsedda situationer vi är förberedda på både positiva och negativa situationer en vinnarkultur jobbar alltid med frågor” vad får det för konsekvenser?
19
SEX TROGNA TJÄNARE Sex trogna tjänare jag har, jag allting lärt av dem. De heter varför, när och var och vad och hur och vem. R. Kippling
20
Vikten av repetition • Vad som sägs blir inte alltid hört… • Vad som hörts blir inte alltid förstått • Vad som förstås blir inte alltid accepterat • I vad som accepteras blir inte alltid ihågkommet • Vad som man kommer ihåg blir inte alltid tillämpat
21
Gruppövning 1. Behöver ni olika typer av möten under året? Vilka, för vad, när? 2. Sätt upp syfte, mål och metod. 3. Ge förslag på en bra dagordning De sex trogna tjänarna. Varför, När, Var, Vad, Hur, Vem
22
I en vinnarkultur är man bättre på att sortera.
Vad? Varför? Hur?
23
I en vinnarkultur är man bättre på att sortera
Nu ska vi träna! Nu ska vi vila! Nu ska vi ha roligt! Nu ska vi koncentrera oss!
24
Värdegrundens två delar
Central värdering Perifer värdering Perifer v – skötsamhet, tid, ex hur vi kommunicerar. Central ex människosyn, kunskapsyn, samhällssyn
25
Bengt"Bengan"Johanson och Hans Chrunak
Jag är säker på att deras värderingar skiljer sig kraftigt åt.” Men vad de gör inom sin ram är lika trovärdigt” Hur får man en gemensam värdegrund? Testa den så att bilden av ramen är någorlunda lika
26
Hur får vi den? Drivkraft
För att orka genomföra det vi kommer överens om, måste vi en drivkraft. Hur får vi den? Genom att styra tankarna mot visionen och värdegrunden i stället för mot målet. Det är omöjligt att skapa drivkraft utav mål som ligger långt fram i tiden., utan den måste hämtas från processen.Om visionen är tillräckligt stark skapar vi drivkraft och tålamod. D.v.s drivkraft över tid.
27
Konsekvensanalys Att förstå att varje litet träningspass har betydelse för helheten. Vi måste regelbundet ställa oss frågor Vad? Varför ? När? Hur? annars går det inte att skapa en vinnarkultur.
28
Analys Har vi trovärdigt ledarskap? Har vi en trovärdig grupp/ lag?
Har vi en trovärdig organisation?
29
Högpresterande system
Alla framgångsrika lag måste analysera var man befinner sig i processen och därefter skaffa kompetensen. Sedan måste man stämma av
30
Lagandan ur ett individuellt perspektiv
Den individuella resan görs parallellt med lagets resa Lagandan är oerhört viktig för den individuella framgången
31
Vad händer idag? ”Jaget” tar allt större plats än ”Viet”
Den mediala fokuseringen relaterar alltid till personen, målskytten eller syndabocken
32
Tjejer/Killar Är det svårare att skapa bra laganda i en tjejgrupp än i en kill grupp? Kommunikationen svårare, ordval, kroppsspråk, vill ha en motivering
33
Demokratisk laganda lika värde informellt umgänge
informell kommunikation
34
Mentala basbehov Att få en roll där jag betyder något för andra – att göra sitt bästa Att bli uppmärksammad, bli lyssnad på Att få förtroende Att få ta ansvar Att bli bekräftad, verbalt och fysmiskt Att få medkänsla At få utmaningar
35
Idrott består av två saker
Balans Feeling att klara av men inte alltid att behärska, men inte gratis att alltid prestera, men inte alltid vinna, det skapar attityd och motivation rättigheter och skyldigheter frågor och svar problem och möjligheter belöning, att vinna men inte alltid
36
Kemi och känslor I slutändan handlar det ändå om ”kemi och känslor”. Det finns lagar och oskrivna regler och hur denna atmosfär uppstår
37
Idrottsgrupper Processfaktorer Ingångsfaktorer Utgångseffekter
Effekt på individ Grupp - sammanhållning Gruppmiljön Grupp – process Grupp struktur Effekt på grupp Medlemars egenskaper Ingångseffekter – det man tar med sig/miljön/egenskaper Process faktorer – gruppens struktur/norm/regler/ och gruppsammanhållning Utgångeffekt – själva konsekvensen för individ/grupp Potentiell produktivitet – Processförluster = Verklig produktivitet
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.