Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAnn Isaksson
1
Vanligaste orsakerna till turbohaveri Orsakerna till de flesta turboproblem brukar delas in i fyra huvudkategorier. Här är vår sammanfattning av de gemensamma problemen
2
1. Främmande föremål Skador på turbinhjul, orsakade av små föremål som kommer in i turbinen och kompressorhuset i hög hastighet, vilket leder till obalans. Var noga att göra rent innan byte av turbo, inklusive turborör, insug, intercooler osv.
3
2. BRIST AV SMÖRJNING Utmattningssprickor som skapats av metallfriktion och höga temperaturer, på grund av blockerade oljekanaler, felaktigt placerad packning, användning av flytande packningar eller dålig oljekvalité.
4
3. OREN OLJA Lagerskador som orsakats av en hög koncentration kol, suspenderad i oljan. Brukar inträffa på grund av förlängda oljebytesintervaller (även kallat longlife), eller generellt dåligt underhåll.
5
4. FÖR HÖG HASTIGHET ELLER TEMPERATUR Turboskador som orsakats av att turbon fått arbeta utanför sitt maxvärde, eller utanför fordonstillverkarens specifikation. Underhållsproblem, motorproblem eller trimning kan göra så turbons turbinhjul roterar i hastigheter utanför dess gränsvärden, vilket gör att kompressor- och turbinhjul slits ut.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.