Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLinda Danielsson
1
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel 2010
2
Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka 1 000 personer från respektive land Totalt 4940 personer. Metod: Webbundersökning Respons Analyse Oslo, dec 2010 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år.
3
Kännedom Sverige 98 % svarar JA ”Känner du till detta märke?” Respons Analyse Oslo, dec 2010 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år.
4
Kännedom Norden 93,5 % svarar JA ”Känner du till detta märke?” Respons Analyse Oslo, dec 2010 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år.
5
Kännedom Norden 98 % 91 % 93 % 62 % 81 % Respons Analyse Oslo, dec 2010 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år.
6
Top of Mind i Norden 69 % svarar Svanen (61 %) ”Vilket är det första miljömärke du tänker på?” Respons Analyse Oslo, dec 2010 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år.
7
Top of Mind i Norden 73% (58%) 64 % 78 % 60 % 42 % (26%) Respons Analyse Oslo, dec 2010 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år.
8
Top of Mind i Sverige 73 % säger Svanen först 10,4 % säger KRAV (14% 2009) 1,4 % säger Bra Miljöval (1% -09) 1,5 % säger Rättvisemärkt (0,5% -09) Respons Analyse Oslo, dec 2010 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år. 0,3 % säger EU Ecolabel (0,6 % 2009) ( 58 % 2009)
9
Spontan kännedom i Norden 77 % svarar Svanen bland flera ”Nämn ett eller flera miljömärken” Respons Analyse Oslo, dec 2010 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år.
10
Spontan kännedom 84 % 74 % 81 % 64 % 45 % Respons Analyse Oslo, dec 2010 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år.
11
Spontan kännedom i Sverige 84 % säger Svanen bland fler (70 % 09) 31,5 % säger KRAV bland fler (30% 09) 13,4 % säger Bra Miljöval bland fler (7,7% 09) 8,6 % säger Rättvisemärkt bland fler (6,4% -09) Respons Analyse Oslo, dec 2010 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år. 6,8 % säger EU Ecolabel (5,4 % 09)
12
Konsumenter i Norden som vet vad Svanen innebär*: 82 % Respons Analyse Oslo, dec 2010*Av de som känner igen logon 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år.
13
Trovärdighet 83,6 % av svenskarna litar på att Svanenmärket garanterar att produkten är ett bra val för miljön. (+ 10 %-enheter jämfört m 09) Respons Analyse Oslo, dec 2010 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år. De som svarat 4-6 på en skala 1-6 Endast 32 % litar på att en produkt är ett bra val för miljön när företaget själv garanterar det.
14
Attityd & handling 70 % av svenskarna uppger att de letarSvanenmärkta produkter (alltid eller då och då) ** Respons Analyse Oslo, dec 2010 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år. De som svarat 4-6 på en skala 1-6, ** Av tre möjliga svar: Alltid, Då och då, Sällan eller aldrig 71 % av svenskarna uppger att de tycker bäst om Svanen på frågan om vilka märkningar de tycker om. (75 % KRAV, 52 % Fair Trade)
15
Kännedom Sverige Respons Analyse Oslo, dec 2010 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år. 16,4 % svarar JA ”Känner du till detta märke?”
16
Kännedom Norden Respons Analyse Oslo, dec 2010 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år. ”Känner du till detta märke?” 16,4 % 29 % 10,5 % 15 % 17 % Norden 26 %
17
Attityd & handling Vilka märken förknippar du med ständigt skärpta krav? 46 % KRAV 30 % Svanen (2:a) 6,1 % EU Ecolabel Respons Analyse Oslo, dec 2010 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år. De som svarat 4-6 på en skala 1-6, ** Av tre möjliga svar: Alltid, Då och då, Sällan eller aldrig
18
Attityd & handling Vilka märken förknippar du med Dyra produkter? 53 % KRAV (1:a) 12,5 % Svanen (4:a) 9,4 % EU Ecolabel Respons Analyse Oslo, dec 2010 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år.
19
Attityd & handling Vilka märken förknippar du med Stränga krav? 60 % KRAV (1:a) 33 % Svanen (3:a) 9 % EU Ecolabel Respons Analyse Oslo, dec 2010 1000 webbenkäter över hela landet ålder 15-89 år.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.