Ladda ner presentationen
1
Lärandetavlor Antuna, särskilt boende Aneby kommun
2
Lasse Wier, enhetschef Antuna
Laila Nilsson, undersköterska Esther coach Antuna Henrik Ahlgren, utvecklingsledare
3
Resan med att mäta….. Började som enhetschef på Antuna 2006
Vikten av planering ”Gängbildning”…. Vårdtagarscheman – struktur, samma arbetssätt/arbetsplanering Planeringstavla 2007
4
Planering av dusch, städ och egentid
”Duschdag” tidigare Ändrade synsätt Tvåveckorschema Planering av dusch, städ och så småningom egen tid ”Spridning” av insatserna kopplad mot kontaktperson Brukarens integritet
5
Planering av dusch, städ och egentid
Bemanning tajt – planering är central Får mer tid över till annat, stressen minskade Brukaren ska avgöra när dusch ska ske
6
Tidiga tavlor – mätning av egentid
2008 Esthercoach Förbättringsarbete Egen tid Fanns ingen struktur kring egen tid Esthercoacher drivande Mäts varje vecka 52 veckor om året sedan 2009 Skillnader finns mellan avdelningar Självgående mätning
7
Tidiga tavlor – mätning av egentid
Mätningarna visar mer än ”bara” egentiden Generellt när vårdtyngden ökar så minskar egen tiden Egen tid + vårdtyngd + reell täthet = bra underlag till politik
8
Idétavla Påbörjades 2012 genom Esthercoacher
Finns på samtliga avdelningar Finns mkt idéer som tas upp på APT Tydligt för anhöriga Ser att idéerna går vidare till utfört ”Hissträffar” varje morgon Diskussionsgrupper
9
Allt detta gav goda förutsättningar för lärandetavlor
Har mätt tidigare (ex. nattfasta, vårdtyngd, läkemedel etc.) Visat nyttan av mätningar och visar resultat. Nattfastan har minskat med 2,5 h sedan påbörjat utvecklingsarbete, Aptit för livet Grunden är att fler och fler medarbetare blir delaktiga i förbättringsarbete….
10
Hur gick vi tillväga? Marie Göransson, kontaktperson för Ledningskraft i Aneby visade skiss över lärandetavla Camilla Strid föreläsning kring lärandetavlor Köpte in tavlor via stimulansmedel Involverade Esther coacher Funderade på vad vi skulle ha med Personal + enhetschef + Marie USK mer delaktiga i kvalitetsregister Organisatoriska förändringar hemsjukvårdsorganisation SSK inte lika ”nära”, USK och SSK måste samarbeta
11
NY BILD LÄRANDETAVLA
12
Röd markering= ej genomfört
Blå markering = förändring Grön markering = nattfasta Datum signalerar när ex registrering i Senior Alert är genomfört senast. Kontaktperson meddelar SSK när det är dags för ”mätning” Tydliga instruktioner och syfte finns vid tavlan Kontaktperson nära koppling till ”sitt resultat” Stämma av ”aktuellt” läge på tavla varje månad
13
Koppling till verksamhetsplan
Skriva av totalrad längst ned, följa utveckling Mätmodell i likhet med egen tid Återkoppling via APT
14
Dagsläge Tavla finns på samtliga sex avdelningar
Två avdelningar har uppdaterade tavlor som är ”kompletta” – övriga fyra är på gång Gruppbostad börjar med liknande upplägg under februari
15
Tips och framtid Börjar med aktuella områden och tidigare förbättringsarbeten/mätningar Enhetschef tror på idén Drivande coacher Nära dialog enhetschef och coach Bygga på fler kvalitetsregister framöver
16
Gruppdiskussioner Utifrån vad ni har hört, vad var mest tilltalande? ( 3 min ) Hur kommer ni på hemmaplan veta och visa att ni är på rätt väg? ( 5 Min) Hur kommer ni att göra alla delaktiga i att skaffa bättre resultat? ( 5 min)
17
Lasse.wier@aneby.se laila.nilsson@aneby.se henrik.ahlgren@aneby.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.