Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avPernilla Lindström
1
Koulua on käytävä 2014 Jari Sarja Petri Paju 2011 nya elever i skolan (42 år och 56 år) 19.10.2009-5.6.2010 klass 9C Philip Jacksons undersökning Life in Classrooms som förebild forskaren vet inte riktigt vad han underöker. T.ex. Jackson litate på det att han hittar ngt (det tog 11 månader för honom att hitta vad han egentligen undersöker).
2
Officiell skola (en maskin) läroplan läroböcker undervisning utvärdering (9 år i skola = ett avgångsbetyg) man är en elev även om man är borta från en lektion (man måste förklara varför man inte var närvarande) skolans idé = ngt skall undervisas eleverna är yrkeskunniga elever (de vet vad som är tillåtet och vad som är förbjudet)
3
Inofficiell skola informell växelverkan rasterna veckosluten läraren (har en bra dag, har en dålig dag) vem leder skolan (”dom som röker tobak”)
4
Fysisk skola skolbyggnad dörren är öppen, dörren är stängd vem har nyckel? när får man gå på toaletten? när skall man äta? skolbyggnaden är gjord för att organisera (t.ex. en elev i korridoren är på fel ställe om lektionerna i skolan är på gång)
5
W-typer och M-typer W-typerna värderar högt den inofficiella skolan. De tycker inte om skola och utbilning, men de tycker om sin skola, sin skolklass och sina skolkamrater M-tyyperna värderar skola och utbildning högt, men de uppskattar inte sin egen skola.
6
Vem dominerar i klassen? klassen domineras antingen av dem som förhåller sig positivt till skolan eller av dem som förhåller sig negativt till skolan inom vuxenutbildning finns inte samma konflikt (t.ex. Arbis) eleverna är skickliga på att hindra undervisning (t.ex. onödiga frågor) en vikarie => klassen är orolig
7
Grupparbete läraren fattar beslut om grupperna grupperna splitras, ty eleverna söker sig till sina kompisar en del arbetar ensamma en del loggar in på Facebook, även om de borde söka information problematisera inte (man skall snabbt bli färdig) text från ett litet papper till ett stort papper
8
Nya inläningsprocesser eleven måste starta olika inlärningsprocesser 45 min matematik 45 min geografi 45 min svenska eleverna vill inte tillämpa det som de lärde sig 45 minuter sedan (olika ämnen är olika ämnen)
9
Exit ”Lisää tämä statukseesi jos olet lukiossa ja naurat amiksille, joille annat potkut firmastasi.” ”lisää tämä statukseesi, jos olet amiksessa ja saat 10 vuoden päästä tulla Bemarilla nauraen MacDonaldsin Drive In:iin tilaamaan lukiolaiselta kerrosaterian ja tämän jälkeen käydä Prismasta ostamassa uuden tv:n lukiolaistädiltä/-sedältä.”
10
… ”Parempi olla porukassa väärässä paikassa kuin yksin oikeassa paikassa.” alla är inte med i gruppen en del isolerar sig en del av eleverna isoleras
11
Högstadiet i Finland ( Apina pulpetissa) kaotisk tung bullrig eleverna använder skickligt modern teknik eleverna är trötta på upplevelsepedagogiken eleverna är inte speciellt intresserade av it-pedagogik en bra lärare = den som håller ordning juridiskt orienterade föräldrar
12
Högstadiereform (Hoikkala & Paju) ny typ av verksamhet i skolan (dörrarna öppna på kvällarna) det behövs också lärare som är med klassen hela tiden övergången från klass 6 till klass 7 skall göras lättare nya verktyg för blivande lärare (gruppdynamik, hur behandlar man grupper?)
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.