Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Antoni Research K ulturen och staden @RudolfAntoni
3
FORSKNINGS- OMRÅDEN Städer och utveckling Nya drivkrafter Den kreativa klassen Livsstil och kulturvanor
5
STADEN FÖRÄNDRAS Ökad bilism och rörlighet Människor mer rörliga och flyttbenägna Koncentration till allt större städer Staden är inte bara en handelsplats – mötesplats, arena för upplevelser Från råvaror och industri till K-samhället: kreativitet, kunskap och kultur Jobb och tillväxt följer människor
6
VAD GENERERAR TILLVÄXT? Attraktiv miljö, öppen livsstil och bra bostadsmarknad Nya företag och bättre arbetsmarknad Ökad inflyttning och fler investeringar Ökade skatteintäkter och mer välmående kommun
7
PLATSENS FÖRMÅGA ATT ATTRAHERA ÄR AVGÖRANDE
10
”What can people be paying Manhattan or downtown Chicago rents for, if not to be around other people?” Robert Lucas 1988
11
FASTIGHETER ÄR INTE FLYTTBARA
12
FRÅN ETT C-LÄGE TILL ETT A-LÄGE
13
Varför kultur?
14
VEM KRÄVER EN ATTRAKTIV STAD?
15
INGENTING SÄGER SÅ MYCKET OM EN STAD SOM DE MÄNNISKOR SOM BOR DÄR
16
miljö och idrott
17
KULTUR OCH KREATIVITET SOM TILLVÄXTMOTOR - FRÅN TEORI TILL IDEOLOGI? Finns det en mikro- och makronivå? Vilken typ av satsningar ger resultat? Kulturens roll i samhället Betydelsen av öppenhet och tolerans för att släppa fram nya idéer Städer som lockar den kreativa klassen är attraktiva för alla
18
KULTUR- STUDIEN SOM-undersökningen med nära 14 000 svarande från Sveriges 34 största städer Går på teater minst två gånger om året Går på bio minst fyra gånger om året Besöker ett bibliotek minst någon gång i veckan Läser en bok minst någon gång i veckan Går på pop/rockkonsert minst två gånger om året
20
SAMBAND KULTURINDEX OCH ANDRA VARIABLER (PEARSONS R)
21
SAMBANDSANALYSER
23
Viktigt för att locka framförallt högutbildade människor till inflyttning Den kreativa klassen Storföretagens rekrytering Kultur skapar attraktivitet
24
Marknadsför platsen Fyller platsen med positiva värden Kultur ger synlighet
26
Kulturen utvecklar platsen
27
…och gör staden mer intressant
28
Kulturen smittas och sprids
30
Kultur är kul! och kan dessutom påverka vårt beteende positivt
31
Kultur ger indirekt lönsamhet
33
FÖRHÖJER SHOPPING- UPPLEVELSEN Källa: KF-Fastigheters rapport Utblick – framtiden för handeln
34
Kulturbesökare är goda konsumenter Högre inkomst Mer stadsliv Shoppar mer Går oftare på restauranger och kaféer Dricker mer alkohol Kulturevenemang vs idrott Kultur ger klirr i kassan
35
Kultur ger besöksnäring Dalhalla konserthall Nära 70 000 besökare 2008 Hälften mer långväga Besökarna spenderade i snitt 812 kr/dygn och totalt 1 920 kr
36
Bob Dylan, Malmö 2009 Av 8 849 besökare var 76 procent turister (97% kom huvudsakligen för konserten) Snittkonsumtionen exklusive biljettpris var 1 006 kr Kultur ger besöks- näring
37
Handeln har extraöppet till 21 15 000 besökare i stadskärnan varav 2 700 turister 3 500 000 kr i omsättning varje kväll 26 procent av omsättningen är shopping Sommar- torsdagar i Borås
38
Lokalbefolkningens besök på bibliotek, museum eller kulturhus Varje besökare spenderar i snitt mellan 100-250 kr på shopping/kafé/lunch Förutsättningen är att kulturinstitutionen ligger centralt belägen Kultur genererar gå-på- stan- beteende
39
Ger mer liv och rörelse Ger en mer blandad publik på stan kvällstid Ökar både upplevd och faktiskt trygghet Kultur förlänger platsens dygn
40
Kultur ger en koppling till stadens historia, dess invånare och det unika
41
Så länge pulsen slår…
43
Ekonomisk hållbarhet Ekologisk hållbarhet Social hållbarhet Hållbart Inkluderande Autentiskt
44
LivableLovable
45
Genom delaktighet blir platsen allas egendom och ansvar Utan sin kultur är en plats ingenting, oftast bara sten. Det är innehållet och människorna som gör platsen
46
Ingen stad kommer i förlängningen att överleva utan ett grundläggande kulturutbud Potential att ”växla upp” kulturintressetHandlar om lika delar attityd och utbudKoncentrera utbudet till stadskärnanKom ihåg att kultur och kreativitet växer underifrånInspiration före institution
47
@RudolfAntoni Tel: 0709 55 60 13 Mail: rudolf.antoni@ fastighetsagarna.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.