Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avGunilla Lundgren
2
Från idé till slutprodukt 100 gymnasiepoäng Programmålen styr Enskilt eller i grupp Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
3
Någon att diskutera arbetet med Ger konstruktiv kritik Bör informeras om arbetet Säger INTE vad du ska göra Sätter betyg enligt skolverkets betygkriterier
4
Idéskissen ska visa kopplingen till programmålen Skolverkets hemsida – länk på elevportalen Kolla samhällsprogrammets programmål
5
Inom samhällsvetenskapliga ämnen: politik, historia, internationella relationer, livsåskådningar, livsstilar, psykologi… Inom hälsa/idrott: sjukgymnastik, friskvård, näringslära, föreningsarbete, visualisering, doping… Övrigt: samhället och idrotten, ungas attityd till träning…
6
Idéskiss, vecka v.36 Projektplan (arbetsversion), vecka 40 Tidsplan, vecka 40 Loggbok, kontinuerligt från vecka 36 Redovisning v.18 Slutrapport v. 20 Betygssättning v.22
7
Viktigast just nu är: Idéskiss Projektplan Betygskriterier
8
Börja i tid Arbeta kontinuerligt Skriv loggboken redan från start Använd din handledare och boka tider Använd din skolmailadress Använd biblioteket Använd betygskriterierna som hjälp
9
Kriterier för betyget Godkänd - Eleven skriver en idéskiss som ligger till grund för projektarbetet. - Eleven planerar, genomför och redovisar med handledning ett projektarbete. - Eleven väljer och använder med handledning relevant arbetssätt och material. - Eleven skapar en projektplan och arbetar utefter den. - Eleven upprättar och följer en tidsplan. - Eleven för loggbok regelbundet. - Eleven utvärderar själv arbetsgången och resultatet i slutrapporten. - Eleven deltar i regelbundna träffar med handledaren. Träff bör ske minst varannan vecka.
10
Kriterier för betyget Väl godkänd - Eleven uppfyller kraven för G-nivå väl. - Eleven håller de för projektarbetet angivna tidsramarna. - Eleven visar självständighet i valet av kunskapsområde och uppgiftsformulering. - Eleven identifierar problem som kan uppstå under arbetets gång och förmår lösa dem. - Eleven tar initiativ till att aktivt använda handledaren och/eller andra som stöd. - Eleven tar till vara på och utvecklar arbetet utifrån andras synpunkter, samt visar på vilket sätt det gjorts. - Eleven beskriver själv olika arbetssätt och arbetsmaterial som kan användas, samt motiverar utförligt varför man valt att använda respektive förkasta dem.
11
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd - Eleven uppfyller kraven för G- och VG-nivå mycket väl. - Eleven motiverar sitt arbetssätt och sina val med väl underbyggda argument. - Eleven tar egna initiativ, visar uppfinningsrikedom och kreativitet dels i formuleringen av problem eller uppgift, dels i valet av metod, arbetsredskap och material. - Elevens utvärdering av projektarbetet visar mycket god insikt i det egna arbetet. - Eleven visar skicklighet i utförandet av slutprodukten.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.