Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Linjära Asset och GIS Maximo Användarförening Höstmöte 4-5 nov 2009
2
Agenda 1 Presentationer 2 2 Vägverkets visioner Vägverkets visioner 3
Linjära Assets 4 Kartfunktionalitet i Maximo Carmenta 5 Frågor/Synpunkter 2 2
3
Åke Gabrielsson Vägverket Mikael Gråsjö Carmenta Jan Carlstedt IBM
Anders Eier Vägverket Åke Gabrielsson Vägverket Mikael Gråsjö Carmenta Jan Carlstedt IBM Britt-Marie Wiklund IBM
5
Underhållssystem för VV mha Maximo
Vägverket 5
6
Varför har VV ett underhållssystem ?
Vägverket 6
7
Möjlighet till ett enhetligt arbetsätt
Ger en strukturerad uppföljning (av utfört uh-arbete) Anläggningskännedomen måste kunna bibehållas hos anläggningsägaren VV Överblick och kontroll över drift- och underhållsarbeten Vägverket 7
8
Kunna ställa krav på tillgänglighet
Planering av underhållarbeten uppfyller kraven på överblick och samordning Utökade krav på analys av utförda underhållsarbeten Kvalitetssäkring av samtliga DoU-arbeten Vägverket 8
9
Vad är ett underhållssystem ?
Vägverket 9
10
- Det är ett verktyg för underhållsverksamhet för:
Planering av underhållsarbete Avhjälpande (AU) underhåll Förebyggande underhåll (FU) Åtgärdsrapportering Uppföljning som kan användas för små enkla resp stora komplexa väg- och tunnelanläggningar. 10 Anders Eier/VST 10
11
11 Anders Eier/VST 11
12
Verktyget skall kunna hantera: Anläggningsinformation
Anläggningsförvaltning 12
13
Anläggnings-register
1 – Anläggningsinformation 2 - Förvaltningsverktyg Chaos Databas Information, data om anläggning Komponenter och Utrustningar Anläggnings-register Anläggnings-dokument och ritningar DoU- / Skötsel- instruktioner 13
14
Anläggnings-register
Maximo’s Databas 1 – Anläggningsinformation 2 - Förvaltningsverktyg Indatahantering Information, data om anläggning AO-hantering Komponenter och Utrustningar Anläggnings-register FU-hantering Anläggnings-dokument och ritningar Planering Resurser, Mtrl Utförda åtgärder DoU- / Skötsel- instruktioner Uppföljning, Analys, Historik 14
15
Vad är Maximo ? Vägverket 15
16
Maximo är ett internationellt moduluppbyggt standardsystem
- från IBM för adm hantering av underhålls-arbeten inom industri-, fastighets-, anläggnings- och IT-sektorn. Vägverket 16
17
Maximo är from ver 5 helt Internetbaserat
Idag över gjorda installationer av Mx Senaste versionen (ver 7) hanterar även kartor - GIS – och utsträckta objekt Vår Mx-installation är anpassad åt Vägverket Inköpt 2001 och Driftsatt 2003 av Reg Sthlm 6 års erfarenhet finns hos SST Vägverket 17 17
18
Hur används Maximo? Vägverket 18
19
VV använder idag Mx 5.2 mha internetuppkoppling och VPN-uppk.
Används som kommunikation mellan beställare och entreprenör Används idag hos SSTd operativt dygnet runt av Trafik Sthlm, uh-entreprenörer, beställare Vägverket 19
20
Används vid Avhjälpande underhåll (AU): Felbeskrivning, planering och utförda åtgärder
Håller reda på Förebyggande åtgärder (FU) och skapar arbetsorder, arbetspaket för rondering och hanterar FU-planer Maximo är idag kopplat till ett dokument- hanteringssystem och ett tekniskt övervakningssystem Vägverket 20
21
Tid- och resursplanering, samordning och övervakning av uh-arbeten
Dokumentation av genomförda arbeten kostnader och åtgärd. Maximo ger oss faktureringsunderlag Rapporter kan skrivas ut i PDF eller Excel Vägverket 21
22
Vad behövs för att komma i gång?
Vägverket 22
23
Inventera och registrera aktuell anläggning i en laddmall (excelark)
Anläggningskoder enl. Publ. 2003:54 Placeringskoder enl. Publ. 2007:54 Indata från anläggningsdokument ger uh-krav/-förutsättningar för planerat underhåll - FU Vägverket 23
24
Arbetsbeskrivningsprocess för DoU-arbeten:
Beredning OK Utförande Arbetsbeskrivningsprocess för DoU-arbeten: Maximoutbildning Avtal med uh-entreprenör Vägverket 24
25
Exempel Arbetslistor för planerat arbete
Vägverket 25
26
Maximo används i dag för:
Trafiksignaler Övervakningskameror - ITV Mindre och större VA-anläggningar, Pumpstationer MCS-system, VDS- och VH-skyltar, Bomsystem Öppningsbara broar (enbart AU för kraft och styr) Bergskärningar (enbart för dokumentation och besiktningsplan) Klottersanering Maximo planeras för: Väderstationer Bullerplank ATK Vägräcken Vägbelysning Vägverket 26
27
Värt att nämna är att: Transportstyrelsen (fd VV) använder idag VVs Maximo för uh-arbeten med Trängselskattesystemet i Stockholm Uppgradering till Maximo version 7 pågår och i det ingår GIS-funktionalitet (karthantering) och Linjära Objekt Driftsättning beräknas ske mars 2010 Vägverket 27
28
Frågor och funderingar ?
Vägverket 28
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.