Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Exponeringsberäkningar: exempel från trängselförsöket i Stockholm
Christer Johansson, SLB/ITM Lars Burman, SLB Boel Lövenheim, SLB Bertil Forsberg, Umeå univ.
2
Från utsläpp till kostnader
Mätpunkter Urban bakgrund Spridningsmodellering … utanför bostäder och arbetsplatser … resvägar och tiden samt … inomhusexponeringen Effekter Hälsa/miljö Halter Exponering Mål o normer Utsläpp Åtgärder Vinst Värdering Kostnad IP ansatsen = kostnaden beräknas utifrån de effekter som utsläppen har (Impact pathway) Åtgärdskostnader beräknas utfirån vad det kostar att vidta åtgärder som krävs SP ansatsen (standard price) bygger på åtgärdskostnaderna men tar hänsyn till hur stor del som hänförs till viss effekt?
3
Miljöavgifter i Stockholm (trängselavgifter, trängselskatt…)
Införs på försök (30/3: ingen prövning för Combitech) Effekter på luften i Storstockholm Uppdragsgivare: Miljöavgiftskansliet
4
Syftet med studien... Effekter på : NOX, NO2 och partiklar, PM10
Gator/vägar där MKN överskrids Totala befolkningens exponering Långsiktig dödlighet (Umeå Universitet)
5
Effekter Hälsa/miljö Halter Exponering Utsläpp Värdering Kostnad Vinst
Miljökvalitetsnormer … i gaturum där normerna överskrids Befolkningens exponering … halterna utanför bostäder och arbetsplatser Effekter Hälsa/miljö Halter Exponering Utsläpp Värdering Kostnad Vinst Åtgärder
6
Effekter på trafikflödena
Prognoser (Transek): Innerstaden -8 % (ÅVD) -20 % (högtrafiktid) Essingeleden +2-6 % (ÅVD) Bergshamraleden + 2 % (ÅVD) Stockholms och Uppsala läns luftvårdsförbunds emissionsdatabaser
7
Minskning år 2006 (jmf ”nollalternativ”):
Effekter på utsläppen Minskning år 2006 (jmf ”nollalternativ”):
8
Effekter på normer - PM10 PM10 (90-perc dygnsmedelv.) dfdf -
36:e ”värsta dygnet” MKN (50 µg/m3) överskrids 2005/2006 MKN klaras med miljöavgifter
9
Effekter på normer - NO2 NO2 (98-perc dygnsmedelv.)
dfdf NO2 (98-perc dygnsmedelv.) - 8:e ”värsta dygnet” - MKN (60 µg/m3) överskrids 2005/2006 Miljöavgifterna påverkar ej total ”röd” sträcka i länet Hornsgatan Totalt ca 10 km i länet
10
NOx, NO2 Hornsgatan... ca 33 000 f/årsmedeldygn ca 5 % tung trafik
40 km/h 23* 25 m gaturum NOx årsmedel [ug/m3] ca 25 % ca 10 % MKN=60 µg/m3 (1 jan -06)
11
PM10 Hornsgatan… PM10 årsmedel [ug/m3] MKN=50 µg/m3 (1 jan -05)
ca 1 % ca 7 % Miljöavgifter - ca 7 % (behövs halvering) MKN=50 µg/m3 (1 jan -05)
12
PM10 skillnad (ug/m3) Årsmedelvärden 2006
13
PM10 skillnad (% av noll) Årsmedelvärden 2006
14
PM10*Befolkning µg/m3*personer
15
Antal personer som får minskade respektive ökade PM10 halter
16
Antal personer som får minskade respektive ökade NOx halter
17
Befolkningsviktade halter
18
Underlag effekter på dödlighet
Inga tröskeleffekter (WHO, 2000) PM10 Amerikanska studier Pope et al 1995; Dockery et al 1996: 0,5 miljoner vuxna, >30 år, total dödlighet 4,3% per 10 ug/m3 NO2 Holländsk Hoek et al 2002 Dödlighet cancer 4500 personer 12% per 10 ug/m3 NOx Norsk studie Nafstad et al 2004 Dödlighet bland män hjärt kärlsjukdom 8% per 10 ug/m3
19
Antaganden Bättre med NOx och NO2 då dessa studier avser exponering för trafikavgaser Antagit effekt på alla åldrar trots att studierna avser 25 år eller äldre Om endast >30 år => 1% färre Ny opubl studie Los Angeles ger 3 x högre faktorer för partiklar
20
Långsiktig minskning av antal dödsfall med miljöavgifter
Tillämpat på samtliga åldrar trots att studierna avser 25 år eller äldre
21
Sammanfattning 1 Minskningar i innerstaden av
Trafikarbete: 7% (20% högtrafik) Utsläppen: NOx: 10%; PM10: 8% Halterna NOx: 3,6%; PM10: 0,9% MKN kommer inte att klaras
22
Sammanfattning 2 De flesta får minskad exponering
Små minskningar i medelhalter NOx: 0,60 µg/m3; PM10: 0,14 µg/m3 Stora effekter på dödligheten NOx: 33 färre döda per år NO2: 36 färre döda per år PM10: 5 färre döda per år
23
Värdering av effekter av utsläppen från vägtrafiken
Enbart utsläppen från vägtrafiken PMavgas, PMgrova, SO2, bensen, butadien, benso(a)pyren Befolkningsexponering 35x35 km 5x5 km 500x500 m 100x100 m
24
Halter i fyra upplösningar
35 km 5 km 500 m 100 m
25
Halt*Befolkning 35 km 5 km 500 m 100 m
26
Variation inom 5 km ruta
27
Variation inom 500 m ruta
28
Sammanfattning Upplösningens betydelse
29
Upplösningen
30
Slutsatser Befolkningsviktade värden högre än oviktade
5 km = 80% högre 100 m = 2,6 gånger högre Befolkningsviktning medför att upplösningen i beräkningarna blir mindre betydelsefull Variationerna i halterna av avgaspartiklar med 100 m upplösning inom en 5 km ruta >10 gånger PM10 betydligt högre än avgaspartikelhalterna (PM2.5 är också högre än avgaspartiklar)
31
SLUT.
32
Skillnader ExternE EDB200
Lägre trafikarbete Högre emissionsfaktorer För partiklar blir halterna ca 2 ggr högre Betydligt högre emissionsfaktor För NOx är skillnaderna ganska små Lägre trafikarbete kompenseras av högre emissionsfaktor
33
Emissionsfaktorer NOx
34
Antal färre förtida dödsfall med miljöavgifter
35
Beräkningsmetod Modell Meteorologi
Airviro’s GAUSSiska modell Meteorologi 50 m mast, Högdalen Sista 15 min av varje timme Danards vindmodell Topografi och markanvändning 500x500 m Befolkning 100x100 meter Emissioner ~10 meter… ”Upplösning” 25 meter
36
Emissionsdata Luftvårdsföbundet i Stockholms & Uppsala län Vägtrafik
EVA version 2.3, COPERT, … Fordonstyper: Pbb, pbd, llb, lb, lbs Årlig uppdatering av trafikflöden via Luftvårdsförbundet
37
Emissionsfaktorer EDB2000
NOx & avgaspartiklar EVA modellen SO2 Svavelinnehåll + bränsleförbrukning (L/fkm) Butadien, BaP TCT-modellen Bensen EVA (VOC) & COPERT (%) PM10 Tracer (NOx-Hornsg.) & korr. för hastighet
38
Emissionsfaktorer ExternE
Håkan Johansson ?
39
Svenska ExternE “Stockholm” 1 212 196 invånare
3269 fokm/invånare => 3963 Mfokm “Storstockholm” invånare 6610 Mfokm (år 2000) = 4577 Mfokm alltså 67% högre trafikarbete detta leder till högre utsläpp I Stockholm än ExternE räknat med om emissionsfaktorerna vore desamma
40
Osäkerheter emissioner
NOx Tunga fordon (allt större del) Bensen Kallstartseffekter Avdunstning VOC Eva + Copert Butadien Stora osäkerheter. Ingen validering mot halter finns BaP Stora osäkerheter Haltberäknigarna tyder på för höga utsläpp (TCT överskattar) SO2 Ganska bra kläm på Svavelandelen i bränslen PM10 Årsmedelvärden stämmer bra i Stockholm, svårt modellera timsvariationer
41
Emissionsfaktorer
42
Emissionsfaktorer ExternE/EDB2000
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.