Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAlf Bergqvist
1
www.zonta21.org Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare D 21
2
www.zonta21.org Varför PR? Planera kommunikationen för att: Stärka varumärket Zonta Påverka kunskap, attityd & beteenden Synas stärka lojalitet & rekrytera fler Kostnadseffektivt & trovärdigt marknadsföringsverktyg av Zonta
3
www.zonta21.org PR sedan 2005… Löpande Fickfoldern Uppdatering av webben Pressmeddelanden och korrekturläsningsrundor Bildspel och föredrag i varje area Mailkontakter: Logga beställs från ZI, hänvisa till Mitt Zonta/D 21/ PR; Mallar… IT och hemsidan Areamöten info om PR och IT Då och då Bokmässa Tidningsannonser Trycksaker, pins och promotionmaterial… Presskonferenser Ansökt om svensk flagga 3
4
www.zonta21.org Att synas & påminnas Korrespondenskort Dekal se nedan Laptop, pärm, resväska, i/på bilen… Affisch, flagga – skylt t.h. Mässa, projekt, möteslokalen Folder t.h., press mm Pin
5
www.zonta21.org PR kommittén 5 Kiki Ann Mauritzson PR Coordinator D 21 uppdaterar hemsidan, kommunikationsplan och övrigt Liisa Sulin Elmquist ledamot distriktsstyrelsen & vice PR Coordinator D 21 uppdaterar inloggningssidorna Karin Andersson Lundkvist uppdaterar publika hemsidan, grafikisk designer Carolyn Belgrave Rappestad översätter till engelska, försäljnignsansvarig kort, pins etc. Marianne von Harmansdorf infomaster Ansvarig för den tekniska delen av hemsidan
6
www.zonta21.org Kick off för professionell PR & organisationsutveckling Vi får inte förlora fler medlemmar och mer pengar. Nu satsar vi på att synliggöra nätverket Zonta med en koordinerad, professionell och enhetlig identitet För att minimera kostnaderna; en kick off i Jönköping Se över den grafiska profilen, Zontavärden… Besluta om PR strategin inkl. mål, budget och bildspråk Välj några tryckerier och byråer, som vi informerar om vår i grafiska profil – för medlemmar att kontakta Dela upp ansvaret inom PR kommittén Bestäm vilka verktyg vi ska använda: trycksaker, promotionmaterial, annonsering, radio, webb, blogging, kampanjmaterial… Förbered PR frågor för distriktsstyrelsen ta ställning till 6 PR kommittén förbereder Styrelsen beslutar Nästa PR activitet idéer
7
www.zonta21.org Grundläggande faktorer PR strategi 1.Analysera situationen – gör en allmän PR, se vad konkurrenterna gör, och vilka medel vi har 2.Sätt upp mål och inriktning – de måste vara hållbara, mätbara, nårbara, realistiska och tidsbegränsade 3.Identifiera målgrupper – vem försöker vi kommunicera med? 4.Definiera nyckebudskapen – vad svill vi säga? 5.Bestäm en strategi – vad är det övergripande mest viktiga i den? 6.Välj taktik – vilka kommunikationsmetoder och verktyg ska vi använda: Exv: opinionsbildande artiklar, interna nyhetsbrev, utskick, medlems- presentationer, samhällsinitiativ, sponsorer 7.Gör en tidslinje - prioritera 8.Gör utvärderingar – målen måste utvärderas ordentligt, vilket förfinar strategin 9.Inom budgetramarna 7
8
www.zonta21.org Fira Zontas 90-års födelsedag i november (8 november) Uppmärksamma med något festligt kalas eller annat På hemsidan kommer pressmeddelande att finnas Kom med förslag på arrangemang på hemsidan läggs tips och idéer ut Trycksaker, roll up etc. (?) 8
9
www.zonta21.org 16 dagar mot våld mot kvinnor 25 november – 10 december allt ljus på Sverige - Sverige har ordförandeskapet i EU 9 På hemsidan kommer pressmeddelande att finnas Finns ekonomi görs en annonskampanj (Svenska Dagbladet, Göteborgsposten, Sydsvenska Dagbladet och Skånska Dagbladet) Gör ett antagande om hur många klubbar som vill delta kampanjen Uppskatta hur många som uppmärksammar kampanjen - vilken genomslagskraft den får Uppskatta hur ofta och hur länge sådana kampanjer kan genomföras
10
www.zonta21.org Kom ihåg För att synas och bli sedd i de ständiga informationsflödena så måste nätverket Zonta förbättra sin kommunikations- förmåga. PR är ett viktigt verktyg i marknads- föringen av nätverket Zonta, att göra Zonta känt. Det måste var enhetlighet i den grafiska profilen för att skapa en tydlig, professionell identitet. 10
11
www.zonta21.org Distriktsmötet i Hässleholm vilja våga verka Pins: 6 kr/st 100 st/förpackning rekommenderat pris 20 kr/st Vikta korrespondensekort (3 rosmotiv) inkl. kuvert klubbens inköpspris 5 kr/kort minst 50 st/motiv - rekommenderat pris för klubbar 120 kr/9 kort Premiär för liknande adresser för alla klubbar Inbjudan till media frukostmöte lördag och till föreläsningen med FN-observatören Magdalena Anderssons föredrag ”Resolution 1325- kvinnor, fred och säkerhet” 11
12
www.zonta21.org Sammanfattning Det tar tid att bygga relationer Branding tar tid; att bygga upp & göra varumärket, Zontas identitet känd & tydlig … oavsett medium, geografi … så är det samma värden & enhetliga profil som förmedlas Zonta är ett professionellt nätverk & en stark organisation
13
www.zonta21.org Kiki Ann Mauritzson kikiann@ragdolls.tv 070-29 04 275 13 Tack för att ni lyssnat! Köpenhamns Nya Opera Foto Kiki Ann Mauritzson
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.