Ladda ner presentationen
1
Upphandling av GIS-plattform
i Sollentuna kommun - Sven Vasseur på Kartdagarna
2
Bakgrund e-förvaltning och e-tjänster GIS-genomlysning
Behov av modern webb-karta Prestandaproblem intern-GIS Bakgrund till upphandlingen – från FFU
3
Anbud Leverantörsoberoende Konsultteam Projektplanering i anbudet
Minimera sårbarheten Öka kompetensbredden Projektplanering i anbudet Upphandlingens omfattning och avgränsningar Revidering av aktivitetsplanen Revidering av tidplanen
4
Tidplan Organisation Sollentuna kommuns organisation
Place image on the placeholder or click on icon to add Organisation Sollentuna kommuns organisation
5
Projektplan Inläsning och förberedelse Förutsättningar
Definiera och dokumentera krav Kravspecifikation Ska Bör Redovisning Demonstration Framtagande av upphandlingsunderlag Utvärderingmodell Förfrågningsunderlag
6
Projektplan, forts Anbudsperioden Utvärdering Frågor och svar
Leverantör Produkt Tjänst
7
Systembeskrivning
8
Systembeskrivning
9
Behovsanalys
10
Kravspecifikation Ska (ja/nej/beskriv), 81
Implementerat vid leverans Bör (ja/nej/beskriv), 43, summa 211 p Relativ skala Kort beskrivning Redovisning (ja/nej/redovisa), 18, 84 p Utförlig redovisning Leverantörskapacitet, 14, 70 p referenser Demonstration (visa), 10, 68 p Betygsättande panel
11
Utvärderingsmodell
12
Lärdomar Tidsoptimism Administration Välja sida
13
Framgångsfaktorer Avgränsning Styrgrupp Verksamhetsrepresentation
Konsultteam Leverantörsperspektiv Väldefinierad utvärdering Samarbete
14
Om Sweco Position Swecos konsulter inom IT för samhällsutveckling erbjuder största möjliga kund- och verksamhetsnytta i varje uppdrag, oberoende av den underliggande tekniken.
15
Våra kompetensområden
Systemutveckling Avancerad databearbetning Datasamordning 3D-visualisering GIS (Geografiska informationssystem) GIM (Geographical Information Management) BIM (Building Information Modeling) VDC (Virtual Design and Construction) Strategi- och verksamhetsutveckling Förvaltning och outsourcing
16
Mervärde för våra kunder
Både verksamhetsförståelse och djup teknisk kompetens Leverantörsoberoende Agerar lokalt, nationellt och internationellt Hanterar stora och små uppdrag Erbjuder största möjliga kundnytta oberoende av den underliggande tekniken ISO 9001 och ISO certifierade
17
Exempel på kunduppdrag
Förvarets materialverk (FMV) Utveckling av nytt miljöuppföljningssystem till FMV:s provskjutningsverksamhet i Karlborg. Parkeringsbolaget i Göteborg Ny kartdatabas med vektoriserade kartor över alla parkeringsplatser, biljett-automater och p-skyltar i Göteborg.
18
Exempel på kunduppdrag
Posten Leverantör av Postens hela GIS-miljö och ansvarig för utveckling, drift och förvaltning. Sjöhistoriska museet Utveckling av tatueringsapp till sjömansutställning på Sjöhistoriska museet. Nya Karolinska Solna Datasamordning för BIM-projektering, informationsutbyte och säkra leveranser. Havs- och vattenmyndigheten Nytt IT-stöd för bättre möjligheter att upptäcka och förebygga olagligt fiske.
19
Kundstruktur 30 % 70 % Industriföretag
Bostad-, fastighets- och byggföretag Övriga privata företag Kommuner och landsting Statliga verk och myndigheter
20
Största kunderna 2013
21
Så tycker kunderna om oss
Tolkning av index < 75 % Lågt 75-95 % Bra prestation % Överprestation 84 % av kunderna är positiva till samarbetet med Sweco Position NKI (Nöjd-kund-index) hos Sweco Positions kunder är 7, (7,7 2010). Tolkning av index < 6 Lågt 6-7,5 Normalt 7,5-10 Mycket bra Resultat från Sweco Positions kundundersökning 2012 Element gjorde undersökningen på uppdrag av Sweco Position Branschjämförelse Snitt-NKI enligt Svensk Kvalitetsindex för bolag som säljer företagstjänster mättes 2011 och 2010 till 7,1. IT-konsulter specifikt, vars resultat presenterades enskilt senast 2010, ligger lägre än andra typer av företag i gruppen på ett NKI om 6,4.
22
Aktuella projekt Visualisering Förvaltningsetablering av geodata
Ex-jobb cykelvägsdata Place image on the placeholder or click on icon to add
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.