Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAxel Bergman
1
Konsultationens tre ”F” en uppdatering En workshop om och i konsultation Charlotte Hedberg Conny Svensson
2
Definition av patientcentrering Stewards M Towards BMJ 24,2001;322 (7284) 444-445 ”The patient centred method “explores the patients’ main reason for the visit, concerns and need for information, seeks integrated understanding of the patient’s world, finds common ground for what the problem is and mutually agrees on management, enhances prevention and health promotion and enhances the continuing relationship between the patient and the doctor”. (1)
3
Patientcentrering – medicinskt etiskt Patienten aktiv Ömsesidighet-interaktion Icke paternalistiskt Patientens autonomi Läkarens autonomi
4
Patientcentrering Patientens tillfredställelse ökar Mindre tidsåtgång Ökad följsamhet Minskat behov av utredning lab rtg Bättre outcome, t.ex. lägre blsr, bltr Mindre behov analgetika andra läkemedel Förkortad vårdtid Färre anmälningar
5
GEMENSAM DEL LÄKARENS DEL PATIENTENS DEL Larsen JH, Risor O, Putnam S. P-R-A-C-T-I-C-A-L: a step-by-step model for conducting the consultation in general practice. Family Practice 1997;14: 295-301 Samtalets struktur - kronologi
6
Patientens del Patientens föreställningar Vad har du själv tänkt att dina problem kan bero på ? Patientens förväntningar Vad vill du ha min hjälp med (idag)? Patientens farhågor Är det något speciellt du oroar dig för?
7
Hjälpmedel ”Jag hör – jag tror – jag vill hjälpa dig” Relation Öppna frågor Paus Bekräftelse Sammanfattning
8
Övningsuppgift Den goda Fen
9
Före
10
Ge patienten en chans att berätta sin historia Var nyfiken på patientens föreställningar och farhågor
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.