Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

KTHB Mediaförsörjning Studiebesök från Högskolan i Jönköping, 2010-11-12 Ulf-Göran Nilsson.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "KTHB Mediaförsörjning Studiebesök från Högskolan i Jönköping, 2010-11-12 Ulf-Göran Nilsson."— Presentationens avskrift:

1 KTHB Mediaförsörjning Studiebesök från Högskolan i Jönköping, 2010-11-12 Ulf-Göran Nilsson

2 KTHB Mediaförsörjning Ansvarsområden Förvärv, tryckt och e-media till HB och de fem lokala biblioteken Upphandling av avtal för böcker och tidskrifter för hela KTH Metadata Webbplats System för sökning och återvinning, lokala och externa 2010-11-12KTH Skolan för Vetenskaplig Information och lärande www.kth.se

3 KTHB Mediaförsörjning Mål ”Tillgången till relevant mediaförsörjning oberoende av tid och rum har avgörande betydelse för forskningen. Verksamhetsgrenen bedrivs i takt med tiden och med rimlig avvägning som väl motsvarar utbildningens och forskningens behov.” ”KTHBs webb är den enskilt viktigaste marknadsplatsen för bibliotekets tjänster.” Utvecklingsplan 2009-2012 2010-11-12KTH Skolan för Vetenskaplig Information och lärande www.kth.se

4 KTHB Mediaförsörjning Hur? Personal inom katalog, bok- och e-mediasektioner, webb och relevant IT-stöd Mediabudget 24,6 MSEK Andel av mediabudgeten: 2010-11-12KTH Skolan för Vetenskaplig Information och lärande www.kth.se

5 KTHB Mediaförsörjning Användning och efterfrågan Fortsatt ökad användning och samtidigt ökad efterfrågan på e-resurser Användningen 2009 jmf med 2006 2010-11-12KTH Skolan för Vetenskaplig Information och lärande www.kth.se

6 KTHB Mediaförsörjning Aktuella utvecklingsfrågor Tryckt vs e-media E-bokens genombrott Mediabudgetens komplexitet Ny webbplats Nya system för sökning och återvinning Nytt system för hantering av e-resurser 2010-11-12KTH Skolan för Vetenskaplig Information och lärande www.kth.se

7 KTHB Mediaförsörjning Utmaningar OER – hur tar vi hand om dessa? Utvecklingen av e-boken – format, DRM, koppling till säljledet Hantering av OA-utgivningen Sociala medier – ännu starkare katalysator för omvärldsbevakning Tillfredsställa behovet av efterfrågan, se exempel: På en förfrågan om intresset för SAE Digital Library till en forskargrupp kom svar från en forskare efter ett par dagar: ”Jag har fått skriftligt svar från 7 forskargrupper/center att de behöver och kommer att använda SAE Digital Library, det är säkert fler men 7 st har meddelat att de vill ha det.” 2010-11-12KTH Skolan för Vetenskaplig Information och lärande www.kth.se


Ladda ner ppt "KTHB Mediaförsörjning Studiebesök från Högskolan i Jönköping, 2010-11-12 Ulf-Göran Nilsson."

Liknande presentationer


Google-annonser