Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avKarl Hellström
1
Veckohandling eller impulsköp - så påverkas din hushållsekonomi 2013-03-11 Ingela Gabrielsson, privatekonom
2
Sammanfattning Drygt hälften, 56 % skriver för det mesta en inköpslista när de ska handla matvaror. Men ännu fler, närmare 90 % låter sig inspireras av butikens utbud. Endast 7 % följer sin inköpslista till punkt och pricka. En av fem veckohandlar, medan 41 % handlar två gånger i veckan, och 27 % handlar 3-4 gånger i veckan. Därutöver gör vi ofta ett antal mindre impulsköp, t ex kaffe/godis/snabbmat som snabbt kan blir ett par hundra kronor på en vecka. Sammanlagda småinköp kan bli dyrare per vecka än vad vi lägger på livsmedel. En vanemässig impulsköpare kan göra av med närmare 20 000 kronor på ett år. 2
3
Drygt hälften skriver inköpslista, men handlar ändå spontant När du ska köpa matvaror, brukar du då skriva en inköpslista som du också följer? 3 64% av kvinnorna skriver inköpslista, men låter sig också inspireras av butikens utbud. I åldersgruppen 26-39 år är det 61 % som skriver inköpslista.
4
En av fem veckohandlar - tre av tio handlar oftare, 3-4 gånger per vecka Hur många gånger per vecka handlar du matvaror? 4
5
Män handlar i större utsträckning 3-4 gånger per vecka Hur många gånger per vecka handlar du matvaror? 5
6
26-39-åringar handlar gärna två gånger per vecka Hur många gånger per vecka handlar du matvaror? 19/02/2013 6
7
7 ~ 500 kr per vecka om man köper samtliga kategorier Vaneköparen kan lägga sammanlagt upp till 500 kronor på olika småinköp under en vecka Hur mycket pengar lägger du ner på följande produkter för personligt bruk under en vanlig vecka?
8
Sammanlagda småinköp kan bli dyrare än livsmedel 8 Samtliga småinköp under en månad = ca 2 000 kr Livsmedel under en månad = ca 1 600 kronor Allt beräknat för en person
9
Se upp för ekonomiska ficktjuvar – din ekonomi urholkas 9 Andel som köper detta Kostnad per vecka Kostnad per månad Kostnad per år Kaffe/te49%401601920 Läsk/mineral- vatten42%301201440 Godis/snacks66%331321584 Snabbmat53%702803360 Tobaks- produkter23%1817248688 Öl/vin43%1014044848 Taxi13%973884656
10
Om undersökningen 10 Undersökningen genomfördes av TNS Gallup för Nordea Datainsamlingen gjordes 29 oktober–5 november 2012 Undersökningen genomfördes via intervjuer med TNS online-panel. Svaren viktades i fråga om ålder, kön och region Totalt genomfördes 1 009 intervjuer bland ett representativt urval av personer i åldersgruppen 18–65 år.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.