Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAdam Lundberg
1
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys och Strategi, 3 sept 2009 Extern projektledare, arbetsgrupp samhällsekonomi
2
Underlagsrapport nationella planförslaget Strukturerad efter förslaget till nya mål 1.Utveckling av trafiken (utan planen) 2.Planens påverkan (främst på trafiken) 3.Övergripande måluppfyllelse - långsiktig hållbarhet - samhällsek effektivitet och fördelning av nyttor - tillväxt hela landet (allmänt och reg fördelning) 4.Funktionsmålet – tillgänglighet 5.Hänsynsmål – trafiksäkerhet, miljö, hälsa
3
Några effekter (av nat plan) Trafiken ökar, spår snabbast (för både person och gods) Investeringarna är lönsamma - nytillkomna objekt ca 1,0 - bundna ca 0, men mkt nyttor som inte fångas - åtgärdsområdena i snitt ung lika lönsamma som nyinvesteringarna - tillkommande i +15% ca 0,2 - inga nya objekt i -15% Ytterligare tillväxtnyttor (Samlok) 6 procent i två fall Tillgänglighetsvinster dominerar – på väg följt av TS, på jvg av emissioner
4
Några effekter (av nat plan), forts Störst nyttor kring storstäderna Regionförstoring stöds, för koll tydligast i södra Sverige, för bil i Sthlm/Mälardalen (minst) 50 färre dödade per år Minskade koldioxidutsläpp Koldioxid år 2020Milj ton EET-styrmedel-5-5 Investeringar-0,01 varav: ”väg” (pb och lätt lb)+0,1 ”jvg” (tung lb och sjöfart)-0,1 Åtgärdsområden-0,01 Sektor? Drift och underhåll-0,4
5
Kompletteringar behövs för att spegla alla planer Prognos och kalkyl (person och gods) där lp-objekten ingår Objektssummeringar – även med +15/25%-nivån (och den lägre) Utförligare beskrivning av påverkan tillväxt hela landet Utförligare beskrivning av åtgärdsområden och övriga ”potter” Utförligare om miljökonsekvenserna
6
Arbetsformerna framöver 1.Arbetsgruppen ”stora objekt” utökas 2.Möten med ”miljömyndigheter” och länsrepresentant(-er) 3.Avstämningar med regeringsuppdrag om konkretisering mål 4.Gärna inspel från län och andra - kex-möte? - underhandssynp u-rapp nat plan - tips på bra beskr i länsplaner - andra idéer?
7
Reservbild – Varför behövs effektbeskrivning? 1.Öka förståelsen för de som läser planen: - överskådlig och lättbegriplig samt visa nyttan som bättre transportmöjligheter ger 2.Visa statsmakterna vad pengarna ger för nytta: - visa effekter mot de transportpolitiska målen, s.e. kalkyler viktiga 3.Kunna följa upp samt jämföra mot tidigare och kommande planer: - dokumentera hur analyser gjorts
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.