Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Magnus Ljung SLU i Skara
2
Påverkansarbete – en evig utmaning
I alla tider har organisationer och staten försökt påverka befolkningen att förändra sitt beteende. Olika kanaler används, men också olika ”anslag”. Några aktuella exempel…
3
Att provocera
4
Att överdriva
5
Att fånga välviljan
6
Att moralisera
7
Att roa
8
Att oroa
9
Vad är då rådgivning? Stimulera och inspirera Övertyga och resonera
Samtala och lära Bekräfta och förstärka Förklara och förmedla Etc. Rådgivning är en unik form av påverkanskanal – som kräver sin unika kompetens!
10
”Om du vill pigga upp dig själv – pigga upp någon annan”
Stimulans och glädje ”Om du vill pigga upp dig själv – pigga upp någon annan”
11
Övertygelse smittar av sig
Rådgivning är en djupare form av kommunikation än bara faktaförmedling
12
Gemenskapens betydelse
Känslan av utanförskap hämmar motivationen att lära! Motivera kunden genom att fokusera på att skapa en gemenskap och en positiv inställning till lärandet
13
Att väva samtal – en slags gemenskap
14
Redan de gamla grekerna…
ETHOS PATOS LOGOS
15
Retorisk argumentation
ETHOS – anpassning till värderingar PATOS – övertygelse och engagemang !!! LOGOS – rationella argument och faktabas
16
Kroppen ljuger inte Kroppsspråket har ungefär 700.000 signaler
I dagligt tal använder vi ca ord Kroppen säger det talet inte berättar och det är kroppen vi litar på när tvetydighet upplevs
17
Att förändra vanor & livsstil
Lågintensitetspåverkan eller Högintensitetspåverkan sannolikt en kombination!
18
Rådgivningens funktion
”En rådgivare är någon som hjälper folk att bestämma sig!” och “Att fatta beslut innebär en medveten viljeinriktning som man avser omsätta i handling”
19
Rådgivningens begränsning
Rådgivning fungerar sällan ensamt Påverkansarbete innebär att olika styrmedel kombineras och rådgivningen måste därför anpassas till detta Form, innehåll och ambitionsnivå
20
Var befinner sig “kunden”?
Sex stadier av beteendeförändring Har inte funderat på att ändra sig Har funderat på att ändra sig Har gjort förberedelse för förändring Handling Vidmakthållande Avslutning – nytt etablerat beteende
21
Var befinner sig “rådgivaren”?
Sex stadier av rådgivning Uppmärksamma och skapa tryck Undanröj eventuell ambivalens (+/-) Specifika råd anpassade till gården Stödja, hantera hinder och feedback Visa på vinster (t ex ekonomiskt) Närvaro och visa fortsatt intresse
22
Att forma framtiden Rådgivningen inom Greppa Näringen har bidragit till dagens situation. Nu har vi möjlighet att forma framtiden. Kommunikation har två viktiga funktioner: Ett verktyg för förändring Det som skapar en ny förståelse Rådgivning innehåller både en förutsägbar och en oförutsägbar dimension. Vi vet inte exakt var vi kommer att befinna oss om besök – bara att vi kommer att vara någon annanstans!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.