Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avCharlotta Mattsson
1
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet
2
Informationsfilm Affärsutvecklingscheckar
3
• Programmet Affärsutvecklingscheckar är en förlängning av Produktutvecklingsprogrammet som Tillväxtverket drivit sedan 2005. • Nytt för i år är att företag dessutom kan söka stöd för att närma sig en internationell marknad, eller för att öka sin internationaliseringsgrad. Om programmet för affärsutvecklingscheckar
4
Regionala Partnerskapet Det Regionala Partnerskapet som handlägger och rekommenderar ansökningar består av: -Västra Götalandsregionen -ALMI
5
•Utvecklings av varor och tjänster(60%) En allt mer integrerad och global marknad ställer högre krav på företags förmåga att ompröva och utveckla sin verksamhet. •Internationalisering (40%) Internationalisering och närvaro på utländska marknader är nära sammankopplat med ett företags tillväxt och produktivitet. Affärsutvecklingscheckar
6
Affärsutvecklingscheckar för internationalisering • 50 000 – 250 000 kr • För utvecklingsinsatser som är nivåhöjande dvs utöver ordinär marknadsföring • Krav på medfinansiering på 50% i kontanta medel ej tid.
7
Vem kan söka? •Företag som vill närma sig en internationell marknad. •Företag som redan är etablerade på en internationell marknad. •2-49 anställda •Minst 1 miljon kronor i omsättning •Utvecklingsinsatsen ska bidra till en nivåhöjning i företaget
8
För vad kan man söka? Inköp av externa tjänster för att bredda marknaden internationellt. Kan användas för: Konsulttjänster eller projektanställningar för exempelvis: •Marknadsundersökningar •Partnersökningar •Juridiska tjänster Kan ej användas för: •Generell affärsutveckling •Materialinköp och investeringar som har ett bestående värde •Patentansökningar •Delegationsresor i grupp •Enbart mässdeltagande •Marknadsföring
9
Några hållpunkter….. Programmet är öppet för ansökningar från och med 1 mars Den 30 september är deadline för Tillväxtverket att ta beslut för inkomna ansökningar. Projekten skall vara avslutade 31 oktober 2014
10
10 1. Kontakt/Intresseanmälan: Kontakta det regionala partnerskap och fyll i intresseanmälan för att sedan få ansökningsblanketter 2. Ansökan: Fyll i och skicka in din ansökan. Glöm ej att ange din e-postadress. 3. Bedömning: Det regionala partnerskapet granskar och prioriterar mellan ansökningarna. 4. Rekommendation om beslut: Det regionala partnerskapet lämnar över ansökan till Tillväxtverket tillsammans med rekommendation om beslut.. 5. Beslut om stöd: Tillväxtverket tar beslut om ansökan ska beviljas eller inte. Om din ansökan blivit beviljad står också ett slutdatum för den insats du vill genomföra, i beslutsbrevet. 6. Rekvirera kostnaden: Så snart företaget fått in en leverantörsfaktura kan det börja rekvirera pengar för fakturorna. 7. Godkännande och utbetalning: Tillväxtverket godkänner företagets redovisning och gör därefter en utbetalning, normalt inom 15 arbetsdagar. 8. Slutrapport: Tillsammans med sista ansökan om utbetalning fyller företaget i mallen för slutrapport. Beslutsprocess
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.