Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Janos Böhm Kartdagarna och GIT-Mässan mars, 2012

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Janos Böhm Kartdagarna och GIT-Mässan mars, 2012"— Presentationens avskrift:

1 Janos Böhm Kartdagarna och GIT-Mässan 27-29 mars, 2012
Är du höjdrädd Janos Böhm Kartdagarna och GIT-Mässan 27-29 mars, 2012

2 Övergång till RH2000

3 Hur gör skåningar…? Bussar krockar med Malmös ytterkant
Busschaufför Bosse Johansson från Bergkvara buss är försiktig när han kör ut från terminalområdet. "Du får smyga ut bussen för annars slår framkanten i backen".Foto: Torbjörn Carlson Bussar krockar med Malmös ytterkant Av Kalle Knivilää Publicerad 25 november | Uppdaterad 27 november Det skiljer elva centimeter mellan Burlöv och Malmö - på höjden. Den höjdskillnaden gör att bussar slår sönder underredet när de kör ut från Öresundsterminalen i Burlöv. Burlöv. Kommungränsen mellan Malmö och Burlöv passerar i närheten av Öresundsterminalen ute vid Sunnanå, men den syns inte. Burlövs höjdsystem ligger 11 centimeter högre än Malmös, men det finns ingen 11 centimeter hög kant här. Ändå är skillnaden i höjdsystem ett problem – om man glömmer bort den. Och det är precis vad som hände när bussterminalen byggdes. Den nya Terminalgatan ligger 11 centimeter lägre än själva bussterminalen. Många bussar har skadats på grund av höjdskillnaden mellan kommunerna. – Vi har byggt tomten 11 centimeter högre än vägen, helt i onödan. Det gör att bussar som kör ut niger till kraftigt och slår in framändan i gatan för att den ligger lägre, säger Per Lofteskog, projektledare för terminalbygget. För att höja marknivån med 11 centimeter kördes kubikmeter jord till tomten. Kostnad: minst kr

4 Situationen lokalt

5 RH 2000 – en del av Europas höjdsystem EVRS

6 Ansluta till RH 2000 - varför?
Enhetligt höjdsystem regionalt och nationellt, främjar datautbyte. Kvalitetssäkring av det lokala höjdsystemet ger lägre kostnader för kontrollmätningar Förenklad hantering med ett system, minskar risken för misstag och stora kostnader Främjar användningen av GNSS (GPS) Nyttja NNH Göra kommunens kartdata mer attraktivt och säljbar

7 Åtgärder för anslutning och byte till RH 2000
Sammanställning och en första analys av materialet Inventering Kr Information och samråd mellan förvaltningarna Rekognosering och markering Förtätnings- och anslutningsmätning Nyberäkning och analys av de lokala näten Omräkning av lokala detaljnät och databaser

8 Inventering Arbetsbeskrivning för inventeringen:
Leta upp beskrivande dokument och kartor Identifiera gällande höjdfixnät Visualisera nätet grafiskt Identifiera gemensamma punkter, RH2000 – lokala. Visualisera Leta upp mätprotokoll Inventera i fält. Mät in i planet. Uppdatera punktbeskrivningar Digitalisera mätprotokollen i mall från Lantmäteriet Digitalisera metadata om ingående höjdfixar i mall från lantmäteriet Visualisera digitaliseringen grafiskt

9 Förtätnings- och anslutningsmätning
Manuell avvägning Motoriserad avvägning Statisk GPS-mätning (>3 timmar)

10 Mätmetoder Manuell avvägning Motoriserad avvägning
Statisk GPS-mätning (>3 timmar)

11 Omberäkning av lokala detaljnät och databaser
Motsättningar RH00/70 – RH2000

12 Några exempel

13 Resultat Falkenbergs kommun

14 Utförda uppdrag Metria är den mätkonsult som utfört flest uppdrag vid övergång till nya referenssystemen SWEREF 99 och RH 2000. Hittills har vi hjälpt ett 100-tal kommuner med övergången

15 Frågeställningar Hur hantera olika höjdsystem? Mätmetod
Hantering av z-värden på stomnät (förutom fix) VA-info, höjder som text Höjdkurvor, ur terrestert el. scannat material Hur bedöma totalkostnaden för övergången?

16 Metodjämförelse Anslutning till RH 2000

17 Anslutningståg eller förtätningståg
12 km Anslutningståg eller förtätningståg

18 Statisk GPS-mätning

19 Jämförelse av produktionsmetoder

20 Relativa produktionskostnader

21 Metria ger dig stöd i införandet av RH2000
Metria kan ge din kommun stöd i hela eller delar i införandet av RH 2000: Handlingsplan, förstudie Projektledning Inventering Mätningstjänster Arbete på Väg nivå A Miljö kurs 810 Trafiksäkerhets kurs 451; ”Hjälp på väg” ”Utmärkning av vägarbeten” samt att Metria ansvarar för all nödvändig rapportering Överräkning Införande

22 Höjdrädd ? Lugn, bara lugn – vi har 100% fallskärmar utan hål i!
Lugn, bara lugn – vi har 100% fallskärmar utan hål i! Vi har bytt referenssystem åt många. Vi hjälper dig med helheten, och detaljerna!

23 Tack för att ni lyssnade!
Besök oss gärna i vår monter A03:28 Janos Böhm Anders Nordqvist


Ladda ner ppt "Janos Böhm Kartdagarna och GIT-Mässan mars, 2012"

Liknande presentationer


Google-annonser