Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avJonas Lundberg
1
Frukostmöte Knutmassomuseet Gimo 4 april 2012 Roland Lexén Hur skapar vi förutsättningar för tillväxt i Östhammars kommun?
2
Befolkningsutveckling Östhammar 1950-2011 Födda - Döda = Födelsenetto 199243-44 Inflyttade - Utflyttade = Flyttnetto 906850+56 Befolkningsutveckling 2011
3
- Medel andel 0-6 åringar - Medel andel 7-17 åringar - Hög andel 18-24 åringar - Låg andel 25-44 åringar - Hög andel 45-64 åringar - Medel andel 65-79 åringar - Medel andel över 80 år
4
Flyttningar 2008-2011 årsgenomsnitt, Östhammar
5
. Nordmaling
6
Förändring av näringsstruktur, dagsysselsatta 2000-2010 Riket Sysselsättningsgrad, 2010 Östhammar81,9 procent Uppsala län75,7 procent Riket75,9 procent Övriga tjänster: ex. Företagstjänster Information/kommunikation, Transport, Kreditinstitut/Försäkring Riket Östhammar Näringsstruktur, dagsysselsatta 2010
7
Arbetslöshet – Februari 2012 Nivå och förändring 16-64 år 18-24 år Nivå Förändring Nivå Förändring Feb12 Feb11-Feb12 Feb12 Feb11-Feb12 Östhammar 3,5 (463) -19% 6,9 (131) -26% Uppsala län 4,7 (10224) -6% 6,0 (2235) -8% Riket 6,8 (404267) +1% 10,6 (95282) +5% Källa: Arbetsförmedlingen. I arbetslösa ingår här arbetslösa + sökande i program med aktivitetsstöd
8
Åldersavgångar 2010-2025 Antal Andel åldersavgångaråldersavgångar Östhammar 4 24442 % Uppsala län 56 70037 % Riket 1 621 00037 % Källa: Arbetsförmedlingen.
9
Hur stor andel av åldersavgångarna 2010 – 2025, kommer att täckas av nytillträdande ungdomar på arbetsmarknaden? Östhammar 52 % Uppsala län 106 % Riket 98 % Källa: Arbetsförmedlingen.
11
. Nordmaling
13
0,9 Störst arbetsinpendling till Östhammar från: 1. Uppsala 2. Tierp 3. Gävle
14
0,9 Störst arbetsutpendling från Östhammar till: 1. Uppsala 2. Tierp 3. Stockholm
15
Hur utveckla och stärka attraktionskraften i Östhammar? 1.Bra samarbete och gemensam riktning, kommun-region-näringsliv-civilsamhälle 2.Bra skola och koppling skola-arbetsmarknad 3.Bra kommunikationer och infrastruktur 4.Stödja befintliga och nya företag 5.Satsning på attraktionskraft (boende, besökare, företagare)
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.