Ladda ner presentationen
1
Animera
2
Animera Animera kommer från latin och betyder levandegöra eller besjäla Innan filmen uppfanns hade vi troll trumma och flipperbild. =yrO2Qc1KyZc =6nLmPw9_MHM#t=26
3
Olika typer av animering
Cutout animation gör man med hjälp av 2- dimesionellt material som papper och tyg. Vanligen så läggs pappfigurerna på ett bord och fotograferas av uppifrån. Leranimation är när man gör figurer av lera och animerar dem. Lera är ett tacksamt material. Det är lätt att ändra dess form samtidigt som den är stabil.
4
Börja planera - tema Inledning Avhandling Avslutning Helbild Närbild
En handling Filmens A B C Genom att ”plantera” en ledtråd i filmens inledning kan man förvarna åskådaren om att något ska hända och på så sätt skapa spänning. Inledning Avhandling Avslutning Helbild Närbild
5
Inledning Publiken måste fastna för filmen under de första minuterna. I en animerad film handlar det om de första sekunderna.
6
Avhandling Redan från först sekund ger en film en mängd signaler till åskådaren: karaktärernas sätt att agera, färger, rörelser, ljud. Ex i Snövitt och de sju dvärgarna Vita duvor och snälla djur med Snövit och råttor och gamar med den elaka drottningen. = Snövit – god, Drottningen – ond.
7
Att använda sig av en parallellhandling är ett effektivt sätt att skapa dramatik i berättelsen. När Drottningen förvandlar sig till häxa för att kunna döda Snövit, dansar Snövit och dvärgarna i stugan intet ont anande. Överdrifter fungerar också bra. När Snövit flyr är det natt och det regnar. I Häxans flykt är det natt, regn och åska. En bra händelser byggs oftast upp med hjälp av kontraster. Sorg och glädje, vackert och fult, ont och gott, mörkt och ljust.
8
Avslutning Ett bra slut förlänger en film, får den att leva kvar i minnet. Slutet bör knyta ihop den handling som tidigare utspelat sig i filmen. Börja med att planera slutet!
9
Helbild Helbilden ger överblick och skapar sammanhang. Man kan likna helbilden vid scenen på en teater.
10
Närbild Närbilden förtydligar och understryker viktiga händelser som ger berättelsen djup och innehåll. Närbilden i en film är som fet kursiv stil. Man blir uppmärksam på att någonting är betydelsefullt just nu och här.
11
Fyra steg Manus Bildmaterial Animera Lägga på ljud
12
Manus Inspiration och idéer är bara början. När man skriver sitt filmmanus eller tecknar sitt bildmanus samarbetar man med sina idéer, låter dem utvecklas eller försvinna. Alla idéer är inte lika bra, så man måste välja bland dem. Rita i rutor med plats för text. Använd blyertspenna så att det går lätt att ändra. Det är viktigt att uttrycka bild och text samtidigt. Manuspapper är filmens viktigaste papper.
13
Bildmaterial Figurerna till filmerna bör vara stora, mer rörliga delar och tydliga ögon. Klipp till!!! Att göra figurer och detaljer av färgade papper är en snabb och bra metod, alla lösa bitar kan flyttas omkring och prövas på olika sätt. Ingenting behöver suddas ut och tecknas om – det är lättare att klippa ut en ny bit. Ett stort papper till bakgrund. Tänk på kontrast mellan mörkt och ljust och glöm inte häftmassa!
14
Bildens A B C Tydlighet =Allt rör sig i en animerad film då måste bildmaterialet vara tydligt. För att förtydliga figurernas känslor kan man använda sig av bilddetaljer, som tex blixtar då en person är arg eller stjärnor när någon slår sig.
15
Rörlighet = Genom att använda sig av lösa armar, ben och huvuden blir figurerna mer levande och lättare att animera. Klipp ut en kropp och peta in armar och ben under kroppen. Gör flera huvuden till figuren: ett framifrån, ett från varje sida och kanske ett bakifrån. Format = Det tar helt enkelt för mycket tid med små papperslappar och figurerna bör därför inte vara mindre än 10 centimeter. Manuspappret bör vara A3 och bakgrunden ännu större.
16
Animera Börja en film med några sekunder utan figurer och rörelser, för att ge publiken en chans att se var man befinner sig innan allt händer. Flytta figuren en centimeter mellan varje ”tagning”.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.