Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Skolors kvalitet Mats Ekholm Karlstads universitet
2
Att bedöma kvaliteten på den egna verksamheten •Kräver systematiserade iakttagelser •Kräver överblick •Kostar analys, bedömning och värdering •Leder till ställningstaganden om att bevara, lägga ned, förbättra
3
Nationella utvärderingen 2003 oÄmnen som står sig: bild, engelska, hem- och konsumentkunskap, idrott, biologi, geografi, historia, samhällskunskap oÄmnen som förbättrar sig: slöjd, svenska (muntlig) oÄmnen som sjunker: matematik, musik, fysik, kemi, religion, svenska (läsförståelse)
4
Håll målen i sikte Kunna o tänka o känna o uttrycka sej o uppfinna o tillverka o besluta o vilja o lära Vara o självständig o samarbetande o ärlig o ansvarig o medveten Våga
5
Idéer om kunskapers beskaffenhet oFakta oFörståelse oFärdighet oFörtrogenhet
6
Att ha kunskap är att FÖRKLARA och att vara HANDLINGSBEREDD
7
Tre strategier för att skapa förklaringar oFörstå oFörutsäga oFörändra
8
Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP
9
Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP REDSKAP
10
Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP REDSKAP KONVENTIONER
11
Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP REDSKAP KONVENTIONER SAMMANHANG
12
Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP REDSKAP KONVENTIONER SAMMANHANGSTÄLLNINGSTAG.
13
Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est187 Språk340 NO560 SO561 Tot1648
14
Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est187 Språk45252208340 NO560 SO561 Tot1648
15
Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est187 Språk45252208340 NO63183116560 SO561 Tot1648
16
Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est187 Språk45252208340 NO63183116560 SO874026561 Tot1648
17
Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est847522187 Språk45252208340 NO63183116560 SO874026561 Tot1648
18
Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est847522187 Språk45252208340 NO63183116560 SO874026561 Tot70136191648
19
Viktiga komponenter i den Lokala organisationen oKommunikationsystem oBeslut- och ansvarsystem oNormsystem oGranskningsystem oBelöningsystem oÖppenhet mot omvärlden oGrupperingar oTidsbudgeteringen
20
Mått – meritvärden 1998-2005
24
Relativ måttstock
28
Elevers observationer av två veckors arbete – % av antal femtonminuters-perioder. år 4-6år 7-9år 10-12 Lyssnar på lärare22 Enskilt arbete50 Grupparbete20 Diskussion38 Undersöker26 Vid datorn10
29
Elevers observationer av två veckors arbete – % av antal femtonminuters-perioder. år 4-6år 7-9år 10-12 Lyssnar på lärare2213 Enskilt arbete5058 Grupparbete2010 Diskussion3839 Undersöker2628 Vid datorn109
30
Elevers observationer av två veckors arbete – % av antal femtonminuters-perioder. år 4-6år 7-9år 10-12 Lyssnar på lärare221325 Enskilt arbete505830 Grupparbete201019 Diskussion383919 Undersöker26287 Vid datorn10916
31
I skolan har du många olika ämnen och lärare. Klassen arbetar på många olika sätt. Hur ofta brukar de olika arbetssätt som finns uppräknade här förekomma i din klass? Flera gånger per dag Enstaka gånger per dag Enstaka gånger i veckan Någon gång i månaden Aldrig eller nästan aldrig Klassen sitter och lyssnar, läraren pratar Läraren pratar och ställer frågor. Enskilda elever svarar. Läraren och klassen diskuterar gemensamt. Grupparbete med speciella uppgifter. Eleverna arbetar var för sig med speciella arbetsuppgifter.
32
I skolan har du många olika ämnen och lärare. Klas- sen arbetar på många olika sätt. Hur ofta brukar de olika arbetssätt som finns uppräknade här förekomma i din klass? Flera gånger per dag Enstaka gånger per dag Enstaka gånger veckan Någon gång i månaden Aldrig eller Nästan aldrig Klassen sitter och lyssnar, läraren pratar Läraren pratar och ställer frågor. En- skilda elever svarar Läraren och klassen diskuterar gemensamt Grupparbete med speciella uppgifter Eleverna arbetar var för sig med speci- ella arbetsuppgifter
33
Arbetssätt i daglig användning, elevers bild 1969
34
Arbetssätt i daglig användning, lärares bild 1969
35
Arbetssätt i daglig användning, elevers och lärares bild. 1969
36
Arbetssätt i daglig användning, elevers och lärares bild. 1969 och 1979
37
Arbetssätt i daglig användning, elevers och lärares bild. 1969,1979 och 1994
38
Nationella utvärderingar 1992, 1995 och 2003
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.