Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avBritt Larsson
1
Det hierarkiska sättet: Varje myndighet för sig ”Den försäkrade” ”Klienten” ”Den arbets- sökande” ”Patienten” ”Brukaren”
2
Det systemiska sättet: Flera myndigheter tillsammans Individen i hennes vardag
3
Ett annorlunda arbetssätt Utredningsbaserat Berättelsebaserat Agendastyrt Systemiskt Agendastyrda möten Systemiska möten Varje myndighet för sig Flera myndigheter tillsammans
4
Varför nu? •Det pågår ett skifte i förutsättningar •Ett skifte som möjliggör ett annorlunda arbetssätt •Ett arbetssätt som har många fördelar
5
Varför ett annorlunda arbetssätt? •Låta helheten före delarna •Arbeta på individens villkor •Sätta lärandet i fokus •Öka förmågan att ta in ny kunskap •Samverka bättre
6
Var är vi? Skiftet i förutsätt- ningar Skiftet i arbets- sätt De tidiga exemplen
7
Regionen www.prato.it 1.Den lokala skomakaren 2.Den stora fabriken 3.Det lyhörda, kunniga och innovativa nätverket ”systemiska hantverk”
8
Den gemensamma slutkunden •Lyhördheten: Gemensamt möta ”sam-verket” = slutkunden på hennes egna villkor •Kunnigheten: Släppa in alla med kunskaper
9
Mötesplatsen och innovationsförmågan Specia- listerna Slutkun- derna ”Hant- verkarna”
10
Social innovation Forsk- ning Männ- iskor Entrepre- nörer
11
Social innovation Forsk- ning Männ- iskor Entrepre- nörer Exemplet Minc Exemplet InnovationXChange
12
Den specialiserade brobyggaren www.ixc.com.au •”Flugor på väggen” hos medlemsföretag – deras vardag •”Systemiska möten” för och i målinriktade nätverk
13
Det öppna universitetet: www.bp.com www.philips.com www.bp.comwww.philips.com •Forskare, konsulter, studenter, leverantörer i samma nätverk – och till stor del på samma plats •Brobyggande mellan människors vardag och avancerad forskning
14
De tre positionerna 1. I hand- ling åka bussen 2. Ordna(t) buss- resande 3. Reflektera över bussvalet
15
Hur kan något så luddigt som reflektion bli organiserandets kärna? Vad kan vi lära av de tidiga exemplen?
16
Servicebutiken: www.sej.co.jp •Gemensam reflektion över konkreta händelseförlopp •Butikskonsulenter och kunskap utifrån
17
Diskmaskinstillverkaren www.electrolux.se •Filmer av kunderna i deras hem •Gemensam reflektion där alla ser sina möjlig- heter att göra disk- maskinerna bättre
18
Datorföretaget: www.dell.se •Sociala gemen- skaper lyfter fram slutkundernas vardag •Hela nätverket av leverantörer, forskare m fl deltar i en gemensam reflektion
19
Blöjtillverkaren www.pg.com •Blöjtestcenter för lyfter fram vardagens händelseförlopp •Nätgemenskap för gemensam reflektion så att alla kan bidra med idéer om bättre blöjor
20
Vägverket www.vv.se •Systemiska möten: OLA: Olycksfall, Lärande, Aktion • Alla i nätverket samlas för gemensam reflektion kring dödsolyckornas konkreta händelseförlopp • Självständiga bidrag för att stärka trafiksäkerheten
21
Dagligvarustormarknaden www.stewleonards.com •Dagliga ”round table meetings” •Gemensam reflek- tion över konkreta händelseförlopp •Alla ser sina möjligheter med utgångspunkt i kundernas vardag
22
Klippdockorna på nätet www.stardoll.com www.stardoll.com •Gemensam reflektion över de konkreta händelseförloppen i lekarna – fångas on line •Såväl kunder som leverantörer är med och skapar nya tjänster
23
Intensivvårdskliniken www.skane.se/umas •Vardagsbaserat lärande •Kartotek av instruk- tionsfilmer, uppsatser mm •Gemensam reflektion för utveckling av lärande och kartotek
24
Entreprenören i närsjukvård www.inmalmo.se •Gemensam reflektion över vardagens händelseförlopp för patienterna •Ersätter stelbent vårdplanering •Lär ut ett nytt arbets- sätt i nätverket
25
Flygplanstillverkaren: www.boeing.com •Slutkontrollen av flygplan: från slutna processer till öppna nätverk •Snabbare •Bättre återkoppling till konstruktörerna
26
• Systemiska nätverk i Borås www.hansk.se www.centiro.com www.hansk.se www.centiro.com •Möbler ”on demand” från Kina •Händelseförlopp i hallar, vardagsrum och sovrum •IT som stöd för globala kundinriktade nätverk •Händelseförlopp i dessa nätverk
27
Läkemedelsföretaget www.elylilly.com •Publicerar sina FoU-berättelser på nätet •Hela världen av FoU-folk kan bidra •Dotterbolaget Innocentive
28
Modeföretaget www. threadless.com www. threadless.com •Publicerar sitt kartotek av designsteg, material, sömnadsmöjligheter, distributionstjänster mm •Kunderna kan i sin vardag designa och få hem sina egna kläder
29
Klocktillverkaren www.idtown.com www.idtown.com •”Vi frågar inte kunderna vad de vill ha, vi talar om vad vi kan göra och låter dem designa sina egna klockor” •Åter utgångspunkten i människors vardag
30
Tandkrämstillverkaren www.colgate.com • Lägger ut bilder av nya tandkrämer på nätet • Tar fram dem som människor köper • Utgångspunkten i människors vardag
31
Vintillverkaren www.frexinet.es • Alla cavor är gjorda på samma sätt • Berättelserna är det enda som skiljer dem åt
32
Försäkringsbolaget www.clarica.com www.clarica.com •”Systemiska möten” utifrån försäkrings`- agenternas berättelser om försäkringstagarna •Kartotek av kunskap i kunskapssystem
33
Ledarskapsutvecklaren www.coachingourselves.com www.coachingourselves.com • Gemensam reflektion utifrån berättelser om konkreta händelseförlopp i vardagen • Kartotek av lednings- kunskap •Systemiskt ledarskap
34
TV-bolaget www.TV5france.fr • Systemiska repetitioner • Brobyggare mellan dirigent, orkester, publik • Gemensam reflektion över det just spelade partiet, kartotek av kunskap
35
Nätverksbyggaren: www.cisco.com www.cisco.com •”Förändrar sättet människor kan Dela, Arbeta och Kommunicera” •I deras vardag
36
Play/On Demand www.svt.se •Förr: Tablåmakarna •Nu: Dina egna val utifrån en meny av möjligheter
37
GPS/Appar •Information där du är •Möjligheter att agera välinformerat i nuet
38
Den enskilda individen www.gnarlykitty.org www.gnarlykitty.org •Onsdagen den 20 aug 2006: ”Gone fishing” •??? •Tisdagen den 19 sep 2006: ”Militärkupp i Thailand!” •Twitter startade •Reformerna i det ryska polisväsendet
39
Den arabiska revolutionen www.cnn.com Alla inser hur de har det i sin vardag genom att jämföra med hur andra har det
40
Framtidens mötesform? •Det agendastyrda kan vi klara av på enklare sätt än att sitta i möten •Det är i berättelserna och de konkreta händelseförloppen vi hittar det väsentliga
41
Den ordnande 2:a positionen •Kraftig framväxt i industrisamhället •Förstärkt i info-/ kunskapssamhället
42
Den ordnande 2:a positionen •Byggd på argumentation •Den bästa lösningens och svarandets filosofi •Hand i hand med ökad specialisering
43
Den reflekterande 3:e positionen •Kan fånga helheter •Rör begrepp som insikt, förståelse och mening •Bygger broar mellan ordnande (p. 2) och handlande (p. 1)
44
Den brobyggande 3:e positionen •Intas av allt fler organisationer •Bron mellan delar- na och helheten •Bron mellan den enskilda aktören och systemet som helhet
45
Systemiskt tänkande och systemiska möten •Rör bron mellan den enskilda aktören och systemet som helhet •T ex Vi som sjukvårdsenhet och sjukvårdssystemet som helhet •Men också Jag som läkare/sjuksköterska och sjukvårdssystemet som helhet
46
Systemiskt tänkande och systemiska möten •Rör bron mellan den enskilda aktören och systemet som helhet •T ex: Vi som sjukvårdsenhet och sjukvårdssystemet som helhet •Men också: Jag som läkare/sjuksköterska och sjukvårdssystemet som helhet
47
Två typer av möten •Agendastyrda möten: Argumentation rörande delarna (i p. 2) •Systemiska möten: Reflektion rörande helheten (i p. 3)
48
Två typer av underlag •Argumentation rörande delar utgår från utredningar •Reflektion rörande helheter utgår från berättelser
49
Berättelser •Ett faktiskt inträffat händelseförlopp återgivet av en aktör i förloppet
50
Verkligheten fullt ut •Ej den reducerade bild av verkligheten som utredningar, mätningar, enkäter osv fångar •Utan verkligheten i all sin stökighet och komplexitet •Vardagen sådan den är
51
En ännu för de flesta främmande utgångspunkt •De flesta organisationer utvecklar fortfarande den 2:a positionen •”Kunskapsstyrda organisationer” •”Öppna jämförelser” •Inopportunt att föra fram den 3:e positionen?
52
Inopportunt med den 3:e positionen? •Det är ändå den som styr våra val i varda- gen och därmed hur verksamheter fungerar •Tiden för varje dag alltmer mogen att utgå från helheten och låta denna styra delarna •Effektivare styrning av delarna om vi ser helheter och mening
53
Systemiska möten •Bestämt format: Berättelse, tolkning, handling •Tidsåtgång: 1-2 timmar •Från några få till flera hundra deltagare •Hundratals samtalsledare utbildade •10-åriga erfarenheter i många organisationer
54
6-punktsmodellen 1.Berättelsen 2.Frågestunden 3.Se mönstren 4.Se valen 5.Förslag till handling 6.Kvittens på förslagen
55
Systemiska möten kring gemensamma verkligheter •Högskoleutbildning på Ersta/Sköndal högskola 2007-2009 •Sjukvård, Försäkringskassor, Kommuner, mm
56
De trögföränderliga strukturerna •Den systemiska sidan fortfarande långt i bakgrunden
57
Det nya kunskapsekologiska landskapet •Från det hierarkiska till det systemiska •Hierarkierna som raukar, som relikter av gamla strukturer
58
Generationsskiftet
59
Individ och myndighet i förening Individ och system i förening Systemiskt tänkande Systemiska möten
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.