Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Din produktutvecklingspartner
2
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Jonas Wicksell Sälj- och affärsutvecklare på Cadcraft Arbetat med CAD/CAE och PDM/PLM sedan 1994 11 år som Autodeskförhandlare 2 år som förhandlare av SolidWorks respektive Eplan 6 år som ansvarig för Autodesk Manufacturing Division i Norden
3
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Växla upp till lönsammare produktutveckling!
4
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Utmaningar inom tillverkande industri Inom vilka områden bör man investera? Vilka är de lönsammaste åtgärderna? Resultat Hur kommer man igång?
5
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Omfattande kartläggning av företag inom tillverkande industri Undersökningen omfattade bland annat: • Globala intäktskällor • Produkternas komplexitet • Företagets strategiska initiativ • Fokusområden inom produktutvecklingen • Utmaningar • Affärsmässiga resultat • Tekniska lösningar
6
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Strategier inom tillverkande industri
7
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Strategier inom tillverkande industri
8
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Source: “Best Practices for Developing Industrial Equipment,” Tech-Clarity, 2012 Initiativ för ökad konkurrensförmåga
9
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013
10
PRODUCT CONFIGURATION PROPOSAL REQUIREMENTS DETAILED ENGINEERING PERFORMANCE VALIDATION MANUFACTURINGDOCUMENTATION INSTALL / SERVICE INSTRUCTIONS Utmaningar inom kundorderstyrd produktframtagning 11 22 33 44 55 66
11
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Komplexa konfigurerbara produkter; Hög produktkunskap krävs för att sälja produkten Offertarbetet kräver involvering från konstruktionsavdelningen Lång responstid för att ta fram offertunderlag Ineffektiva processer skapar; Försenade och ofta inkorrekta offerter Hög säljkostnad innebär många tappade affärer Höga kostnader för åtgärdande av leveransfel Konstruktionsavdelningen lägger för stor del av sin tid på säljstöd Låg nyttjandegrad av offertunderlag i orderkonstruktionsarbetet Bid and Order Processes Challenges Ett exempel på hur det kan se ut
12
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Förmodligen en av de främsta faktorerna till att ett produktutvecklande företag kommer lyckas i framtiden! Stora möjligheter att i offertarbetet gå från flera dagars arbete till enbart timmar Säljarna kan utöver snabba, snygga och korrekta offerter även skapa färdiga underlag för produktion Produktkonfiguration
13
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013
14
© 2013 Autodesk Hantering av kund- och funktionskrav Kostnadsanalys och tidsestimering Offertunderlag, specifikationer och 3D modeller/ ritningar Produktkonfiguration 3D modeler, ritningar, BOM, skärmallar, mm Hantering av produktserier, varianter och optioner
15
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Offert direkt på hemsidan med kundspecifika 3D-ritningar och rätt prissättning Rejält ökad försäljning med markant sänkt säljkostnad Enklare montering - alla mått stämmer och allt är med i leveransen Produktionsunderlag framme redan vid ordertillfället Bra eftermarknadshantering då exakta uppgifter finns på kundens lösning Mindre risk för missuppfattningar mellan säljare och kund Kunden får direkt tillgång till nya och förbättrade produkter Ryds Glas – hur gick det?
16
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Konstruktionsavdelningen endast involverad vid avancerade speciallösningar Konstruktörerna kan fokusera på produktutveckling och produktvård Mindre arbete med att bistå marknad/ sälj med information och filer Minskat antal nya artiklar – högre återanvändningsgrad Stora delar av produktionsanpassningen redan gjord Säkerställer att varje ny kund- / produktkonfiguration fungerar Vad innebär detta för konstruktörerna?
17
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Komplexa konfigurerbara produkter; Hög produktkunskap krävs för att sälja produkten Offertarbetet kräver involvering från konstruktionsavdelningen Lång responstid för att ta fram offertunderlag Ineffektiva processer skapar; Försenade och inkorrekta offerter Hög säljkostnad innebär många tappade affärer Höga kostnader för åtgärdande av leveransfel Konstruktionsavdelningen lägger för stor del av sin tid på säljstöd Låg nyttjandegrad av offertunderlag i orderkonstruktionsarbetet Bid and Order Processes Challenges Exemplet från tidigare
18
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013
22
Hur kommer man igång? Workshop då vi går igenom befintliga processer, produkter och strukturer Val av lämplig produkt för pilot/ startprojekt Modularisera/ standardisera produkten och applicera/ skapa regelverk Integration med PDM och ERP/MPS Go Live Utvärdera resultat Utöka till att omfatta fler produkter/ produktsortiment
23
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.