Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB
2
Innehåll Nuläge Varför? Vem? Vad? Vart? Hur? När? Affärsidé Vision
Företagsfakta SWOT-analys Motiv för export Kundsegment P/M-matris Länderval Partnerkrav Avtal Marknadsaktiviteter Grovkalkyl
3
Affärsidé / inriktning
Nuläge Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Affärsidé / inriktning Företaget X erbjuder xxx
4
Vision Nuläge Vår vision är att företaget X inom tre år ska vara…
Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Vision Vår vision är att företaget X inom tre år ska vara… Inom tre år omsätter vi ca xx mkr varav en exportandel på x mkr.
5
Företagsfakta XX AB Nuläge Produkter: XX Omsättning: x mkr (200x)
Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Företagsfakta XX AB Produkter: XX Omsättning: x mkr (200x) Varav export: xx % Antal anställda: x st Grundades: xxxx Postadress: Götagatan 9 xxx xx Härnösand Hemsida: Ägare: Anna Karlsson
6
Nuläge Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? SWOT-analys Styrkor (inom företaget) Svagheter (inom företaget) Möjligheter (i omvärlden, ej i företaget) Hot ( i omvärlden, ej i företaget)
7
Motiv för export Varför? Interna Personliga Externa
Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Motiv för export Interna Personliga Externa
8
Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När?
Segment 1: Segment 2: Segment 3: Segment 4: Kundsegment
9
Produkt/Marknadsmatris
Vad? Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Produkt/Marknadsmatris Marknads område Produkt Marknad A Marknad B Marknad C Marknad D Marknad E Produkt A Produkt B Produkt C
10
Länderval Vart? Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När?
Norge Finland Danmark Tyskland Externa faktorer, övergripande Externa marknadsfaktorer Interna faktorer RANGORDNING
11
Partnerkrav – Checklista för återförsäljare
Hur? Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Partnerkrav – Checklista för återförsäljare Ekonomisk status Omsättning > 5-10 M AB, eller motsvarande Betalningshistorik Inga anmärkningar Referenser Befintliga produkter och tjänster Branschkunskap och erfarenhet Komplement i portföljen Försäljning Säljkår Annonsering Känna för varumärket Känsla för service och underhåll Installation, offertarbete, service, helhetslösningar Nuvarande kunder Privatpersoner Offentlig/Kommersiella lokaler Kunskapsnivå Hög kunskapsnivå inom området Kontaktnätverk Starkt lokal förankring Partnerns motivation Tillväxtbenägen Personkemi Partnerns krav Den här skall vara harmoniskt äktenskap
12
Avtal Återförsäljaravtal… Hur?
Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Avtal Återförsäljaravtal…
13
När? År Marknadsaktiviteter år 200X
Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Marknadsaktiviteter år 200X År Annons Utskick Sälj- möten Tryck-saker Mässa Annat Genom-fört Jan Feb Mars April Maj Juni Juli Aug Sep Okt Nov Dec SUMMA
14
När? Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Grovkalkyl för år 200X Procent År 1 År 2 År 3 Bruttomsättning - Tillverkningskostnader/TVK 70 % TB 1 Marknadsbidrag 1 (% av omsättning) 10 % SP Material Mässresor Mf.l SUMMA KOSTNAD Marknadsbidrag II ./Del av adm kostnader ( % av TVK) 5 % ./Del av fin. kostnader (till exempel räntor för lager och kundfordringar) (% av TVK) 3 % NETTORESULTAT
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.