Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLars-Olof Eriksson
1
Anna Zaitsev Sofia Marhaug Isabelle Ericsson Ulf Iversen Jan Riise
Distanskurs på DSV Anna Zaitsev Sofia Marhaug Isabelle Ericsson Ulf Iversen Jan Riise
2
Bakgrund Distansutbildning/Traditionell utbildning Missnöje
Få godkända Inga förbättringar
3
Problemställning Många av dem som påbörjar en distansutbildning slutför den inte och andra klarar inte av systemets kriterier för godkänt. Någonstans i systemet finns det brister som gör att målet inte till fullo uppfylls. Var finns dessa brister och hur kan de förbättras?
4
Syfte Uppenbara brister måste förbättras
Ta reda på problem och belysa dem
5
Mål Fördjupning Förslag på förbättringar
6
Fokus på IT inriktade distanskurser på DSV
Avgränsningar Fokus på IT inriktade distanskurser på DSV
7
Arbetssätt Personer som är delaktiga i systemet Churchmans modell
”Management systems Custom Edition” Intervjuer
8
Förstudie Input-Studenter
Arbetande Föräldrar Rörelsehindrade Geografiska omständigheter Sociala handikapp Interner Brist på kurlitteratur Tidsbrist Oregelbundna tider Nyfikna på ny teknik
9
Annan Input Kurmaterial Litteratur Lärare Handledare
Studievägledningspersonal Datorer Lokaler
10
Processer Kontaktbara lärare på flexibla tider
Alternativa tentamens tider Teknisk support Uppföljning av studieresultat Introduktionsmöte Marknadsföring Aktiv handledning Kontinuerliga deadlines Uppdateringar
11
Resurser Utbildare Föreläsare Lärare Handledare Datorer Hemsida
IT-tekniker
12
Churchmans 5 punkter Mål och Mått för prestanda Resurser Omgivning
Officiella mål Operativa Operationella Resurser Omgivning Komponenter Styrning/Kontroll
13
Omgivning och resurser
Bokhandel Andra utbildningar Staten Input Process Output SU Arbetsgivare Bibliotek Internet
14
Systemgränser Bokhandel P I SU I DSV Godkända studenter I O P P O P O
Input Process Output O I Feedback P P O Lärare I Underkända studenter O P Staten I
15
Handlar om kommunikation och kontroll
Cybernetik Handlar om kommunikation och kontroll
16
Komplexiteten Få element Få relationer Få attribut
Låg organisationsnivå
17
Variation Balans mellan styr- och operationell del
Olika behov och förutsättningar
18
Open-loop Input Process Output
19
Closed-loop Input Process Output Feedback
20
Cybernetik Feedback Examinationer Ett mål
Första ordningens feedback system Mer styrning och kontroll Fler godkända studenter
21
Diskussion Förbättringar för att öka önskat utfall
Brister i det nuvarande systemet Open-loop/Closed-loop Tillräckligt med resurser En fördubbling av studenter Alternativt sänka kraven Öka förkunskapskrav Ändra till open-loop
22
Diskussion Befintligt feedbacksystem
Andra/Tredje ordningens feedbacksystem Styr delen ej i fas med den operationella delen Studenter för fria Dålig kontroll under kursens gång
23
Slutsats Handledare vet inte vilken nivå studenterna befinner sig på
Kontinuerligt kontrollsystem flytta resurserna
24
Systemet brister i styrningen och dessa brister bör åtgärdas!
Slutsats Systemet brister i styrningen och dessa brister bör åtgärdas!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.