Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAgneta Lundqvist
1
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH
2
Innehåll 1.Bakgrund 2.Undersökningen 3.Problem: dagens system 4.Lösning: nytt system 5.Slutsatser © 2011 HUI RESEARCH
3
Dagens lösenord utgör en säkerhetsrisk Internetanvändande kräver olika inloggningsförfarande, vilket medför krav på en mängd olika lösenord. För enkelhetens skull använder sannolikt många individer ett och samma lösenord. I detta ligger en säkerhetsrisk då en bedragare via ett lösenord skulle kunna få tillgång till flera sidor. Detta har också hänt senaste tiden. Hemsidor och konton har kapats, och bedragaren har fått tillgång till flera andra sidor. En lösning för denna problematik skulle vara att använda en säkrare typ av inloggningsförfarande, typ e-legitimation som används av vissa banker och myndigheter. © 2011 HUI RESEARCH
4
Syfte och mål Uppdraget syftar till att kartlägga attityder hos e-handelsföretag. Är e- handelns aktörer intresserade av ett standardiserat identifieringssystem och varför. Genom att undersöka e-handelns intresse för detta kan identifieringssystemets relevans fastställas. Ytterligare ett syfte är att sprida information kring detta för att få leverantörer av denna tjänst intresserade. © 2011 HUI RESEARCH
5
Undersökningen •Undersökningen har utförts på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) •Undersökningen skedde via en webbenkät till svenska e-handelsföretag, oktober-november 2011 •Antal respondenter: 112 st •Svarsfrekvens: 18 procent © 2011 HUI RESEARCH
6
Inloggning är ett hinder för e-handelsaffären © 2011 HUI RESEARCH
7
81 procent av företagen upplever att kunder avbryter sitt köp pga inloggningssystemen © 2011 HUI RESEARCH Svarande på denna fråga är de som använder sig av inloggningssystem. Ca 40 procent av företagen använder sig inte av inloggningssystem
8
Det nya identifieringssystemet © 2011 HUI RESEARCH Tänk dig att e-handelskonsumenten kunde använda ett och samma lösenord till samtliga e-handelssajter. Garanterat säkert för konsumenten och skapar trygghet i kundernas e-handelsaffärer. Företagens administration förenklas tack vare uppdaterade person- och adressregister. Sannolikt skulle också betalningssäkerhet kunna adderas så att företagen kunde fakturera betalningssäkra kunder.
9
72 procent visar ett intresse för ett standardiserat inloggningssystem © 2011 HUI RESEARCH
10
Ökad försäljning med ett standardiserat inloggningssystem © 2011 HUI RESEARCH Hur väl instämmer du i följande påståenden…? 5= instämmer helt, 1= Instämmer inte alls
11
… men ökad säkerhet är inte en anledning till att byta inloggningssystem © 2011 HUI RESEARCH 5= instämmer helt, 1= Instämmer inte alls
12
… och inte heller de administrativa kostnaderna © 2011 HUI RESEARCH 5= instämmer helt, 1= Instämmer inte alls
13
Försäljningen skulle öka med ca en miljard, 3,5 procent, om ett nytt inloggningssystem infördes © 2011 HUI RESEARCH Beräkningen bygger på ett antagande om att 30 % av företagen ökar sin omsättning med 5 %, 13 % ökar med sin omsättning med 15 %. Detta ger en ökning med 3,5 % från dagens 28 miljarder, dvs. ca 1 miljard kronor.
14
Svensk Handel ses som den mest naturliga part att fungera som administratör © 2011 HUI RESEARCH Som andra aktörer nämns Trygg e-handel och Svensk distanshandel
15
Det råder delade meningar kring betalningsviljan för ett nytt system - svår fråga att besvara © 2011 HUI RESEARCH
16
Slutsatser © 2011 HUI RESEARCH Dagens inloggningsförfarande bromsar e-handeln Inställningen till ett nytt system är positiv bland e-handlarna Försäljningen tros öka på grund av ett nytt standardiserat system
17
För ytterligare frågor, kontakta: Jonas Arnberg Tel: 08-762 72 90, E-post: jonas.arnberg@hui.se Carin Blom Tel: 08-762 72 99, E-post: carin.blom@hui.se © 2011 HUI RESEARCH
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.