Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Välkommen till Webbstjärnan
En workshop i webbpublicering Kursledare Välkommen Namn Kontaktuppgifter Ditt namn Dina kontaktuppgifter
2
Dagens hållpunkter 9.00 Start 10.30 Bensträckare 12.00 Lunch
14.30 Fika 16.00 Avslutning Berätta om dagens hållpunkter
3
Vem är du - vem är jag? Presentation
Har du tävlat i Webbstjärnan? Vad heter er webbsida i så fall? Vad för ide har du till en webbplats (tema/projekt)? Vart kommer du ifrån? Vilken årskurs undervisar du i/ämne? Låt hela gruppen presentera sig och presentera dig själv
4
Har du ingen webbplats idag? Börja fundera på ditt domännamn.
De som inte har en egen webbplats måste börja fundera på vad webbplatsen ska heta. Kom ihåg att deltagare som inte har en sajt måste registrera senast kl 10, då får de sajten efter lunch. Det finns en slide lite längre fram som säger ”nu ska vi registrera en sajt” så den här sliden står för att man ska börja fundera på vad man vill att sajten ska heta. Den ska vara ledig Lätt att komma ihåg Lätt att stava till Använd inte årskurs siffror i adressen om du skulle vilja fortsätta med samma webbplats i flera år Exempel på mindre bra URL
5
Dagens program Info om .se Info om Webbstjärnan
Hur man anmäler ett lag Inspiration och erfarenheter av webbpublicering Arbeta med sin webbplats Dagens program > berätta om vad ni kommer göra
6
Mål med dagen Vet vad .se och Webbstjärnan gör Alla har en webbplats
Gjort ett första inlägg Skapat en kategori & etikett Skrivit en kommentar Strukturerat din sajt Har Webbstjärnas logga på startsidan Börjat skriva en Om-sida Aktiverat Akismet (spamskydd) Kunskap om hur man gör eleverna till författare Vet hur du går vidare imorgon Berätta om målen med dagen, så att kursdeltagare vet
7
Stiftelsen för Internetsinfrastruktur
Start: 1 person på KTH som hade hand om driften fram till 1997 då man passerade 1000 domäner Idag: Över 1 miljon registrerade domännamn Urkund ”Internet för alla” Börja med att berätta om .SE! .SE:s Internetutvecklingsprojekt har sin grund i vår urkund och våra stadgar. Mottot för projekten är Internet för alla. I detta lägger vi att alla människor i vårt land ska ha samma rätt och samma möjligheter att utnyttja Internets tjänster (att .se-adresser fungerar, inte att bredbandet fungerar). Internet ska också vara säkert, så att användarna känner sig trygga och litar på tjänsterna som finns där. Även Internets infrastruktur är i fokus för oss. Den ska vara säker, stabil och skalbar så att Internet blir så användbart som möjligt för alla.
8
Berätta vad .SE gör (https://www.iis.se/vad-vi-gor/)
De pengar som kommer in ska tillbaka till Internetanvändaren. Här föds Webbstjärnan - .SE:s skolsatsning
9
Vi driver Internet framåt - Vi utvecklar Internet i skolan
.SE:s slogan: ”Vi driver Internet framåt”
10
Berätta om webbstjärnan - Pedagogisk bild/spelplan över webbstjärnan
11
Allt börjar med en idé Det som behövs för att kunna starta en sajt är att man har en idé. Vi brukar få frågor om vad det kostar – Webbstjärnan är kostnadsfritt i pengar men det tar tid. Speciellt i början. Ingenting är lätt när det är nytt – men det blir lättare.
12
Vi ger er valfri .se-adress i ett år och installerar WordPress
Man kan även registrera en sajt utan att installera WordPress. Det är vanligast i samband med att webbdesign-lärare har en webbdesign-kurs och vill bygga sajten från grunden. Självklart kan man avinstallera en WordPress-installation.
13
Se till att loggan är på startsidan = Tydligt att det är skolarbete
Vad behöver jag göra? Se till att loggan är på startsidan = Tydligt att det är skolarbete Publicera en Om-sida Vilka som byggt webbplatsen Webbplatsens syfte och mottagare Den pedagogiska kopplingen Upphovsrätt Motivering till varför bidraget borde få pris Vad har ni lärt er? = Ger trovärdighet på webben Webbstjärnan har två villkor för att man ska ha en sajt – loggan ska vara på startsidan och man ska skriva en Om-sida
14
Internet i skolan Ritfilm av Webbstjärnan
Den här filmen är bra att visa (länk här ovan i ppt-presentationen). Webbstjärnan har idag ( ) 5 olika ritfilmer som man kan hitta här:
15
Varför vara med i Webbstjärnan?
Få kunskap om webbpublicering genom att göra själv Synliggöra skolarbeten Kommunikation Rusta elever för framtiden Lgr 11 Berätta om varför man ska vara med i Webbstjärnan och komplettera gärna med eget tycke Det händer inte så mycket i en tyst miljö – använd Internet för att alla dina elever ska synas! Tävlingen är pricken över i:et, vi vill främst ge möjligheten att lära mer om Internet och att publicera på webben.
16
Lärare om Webbstjärnan: Genom att samarbete kring bloggen och tävlingen Webbstjärnan möter vi eleverna i deras verklighet. Bloggar är deras medium. I bara farten lär de sig källkritik och upphovsrätt. Nu vet de mycket om vad som fungerar och inte på webben och hur man anpassar innehåll efter publik.” Jag ser att elevernas motivation att skriva rätt, så att mottagaren förstår, har ökat dramatiskt. De pratar om språket, jämför med sina hemspråk och ifrågasätter ord och grammatik. De har blivit medvetna om sin egen språkinlärning, samtidigt som de har otroligt roligt! En extra bonus är att bloggen gör det lätt för föräldrarna att få insyn i vårt arbete.” ” ” Kommentarer från lärare, du kan läsa upp
17
Vi följer upp dig och dina elevers arbete Du kan alltid kontakta oss:
Supporten gillar att mejla och ringa. T ex: du köper en tvättmaskin och kommer hem. Därefter installerar du den och leverantören du har köpt den ifrån ringer upp och frågar: ”hur går det med tvättmaskinen?”. Så fungerar Webbstjärnan.
18
Vi har mycket utbildningsmaterial:
filmer om Wordpress filmer om upphovsrätt filmade föreläsningar nerladdningsbara övningar …massvis med guider! Berätta att det finns mycket information på Webbstjärnans sajt, t ex under ”Hur gör man webb?” och ”Film”.
19
Dags att registrera en webbplats
De deltagare som inte har en sajt måste registrera en sajt senast kl 10 (om du håller i en heldag, annars rekommenderas att man anmäler en sajt precis innan man skiljs åt på del 1 alternativt ger det som läxa (att registrera en sajt) till nästa omgång). Då är de klara till efter lunch. Vi kan inte påverka hur lång tid det tar tills domänen fungerar på hela webben (leverantörer av webbhotell och domännamn brukar säga 72(!!) timmar men det ska vara klart inom ca 2). Om någon deltagare inte får sin sajt att fungera i tid ringer du supporten.
20
Välj en adress till din hemsida
Den ska vara ledig Lätt att komma ihåg Lätt att stava till Använd inte årskurs siffror i adressen om du skulle vilja fortsätta med samma webbplats i flera år Exempel på mindre bra URL Tips om hur man väljer domännamn
21
Admin.webbstjarnan.se – visa hur man registrerar ett lag.
22
Vanliga begrepp du kommer stöta på idag/har stött på
Blogg Webbplats Webbhotell Domän/URL RRS-flöde Widget Wordpress Tillägg Blogg = hyfsat nytt att skriva inlägg på en sajt, att ha ett levande flöde Webbplats = samma sak som sajt/hemsida. En blogg är även en webbplats. Anledningen till varför vi inte säger hemsida är för att det kan förväxlas med en sida som heter hem. Webbhotell = För att ha en sajt på Internet behövs webbhotell (som en mapp på Internet) och ett domännamn (adress till mappen). Det kan liknas med att du bygger ett hus någonstans i världen (webbhotell) och så har du en adress (domännamn/URL). Domän/URL = se ovan, ett domännamn är t ex webbstjarnan.se RRS-flöde = flödet av bloggen som används för att olika tjänster ska kunna hämta dina blogginlägg (om du t ex ska prenumerera på bloggar brukar du prenumerera på RSS-flöden) Widget = widgets lägger du t ex in i din sidomeny via Utseende > Widgets WordPress = det verktyget som installeras automatiskt på din sajt. WordPress är ett så kallat CMS som hjälper dig att kunna hantera din webbplats istället för att koda den själv. Tillägg = Funktioner som går att installera i verktyget, för att du som använder ska kunna anpassa sajten efter dina önskemål och standarder.
23
En/flera slide(r) för dig, berätta om din(a) sajt(er) – syfte + mottagare + vad du gör
24
Berätta om något (eller fler) annat projekt (välj antal slides själv, men minst en) – gärna ett från varje tävlingsklass (eller t ex 4 olika dvs klassblogg, bokblogg, UF, projektarbete). Finns att hitta under De tävlande på Webbstjärnans webbplats eller mejla till support för tips. Berätta om något (eller fler) annat projekt (välj antal slides själv, men minst en) – gärna ett från varje tävlingsklass (eller t ex 4 olika dvs klassblogg, bokblogg, UF, projektarbete). Finns att hitta under De tävlande på Webbstjärnans webbplats eller mejla till support för tips.
25
Tänk ut en struktur för hemsidan
Vilket syfte? sälja, visa, diskutera För vem - mottagare? klassen, föräldrar, kunder Syfte + mottagare = strukturen Man kan börja arbeta med strukturen (ska det vara inlägg (kategorier, etiketter > visa din sajt!), sidor, båda) när man vet syfte + mottagare.
26
uf.wpskola.se > Exempel på UF-sajt, det vanliga är statiska sidor och främst sälja på startsidan dvs strukturen baseras på sidor
27
klass.wpskola.se > arbetar med kategorier och elever är författare (dvs arbetar ej så mycket med statiska sidor och sajten baseras då på inlägg). Tillägget simply exclude är bra om man vill exkludera en kategori, t ex veckobrev. Du behöver inte gå igenom simply exlude, men kan berätta om dess fördelar och skicka dem till supporten för hjälp med att strukturera upp det.
28
Tidning.wpskola.se, arbetar också med kategorier/etiketter = inlägg för att få ett flöde. Ej statiska sidor. Aftonbladet ser t ex inte likadan ut = nya inlägg kommer hela tiden
29
Tema.wpskola.se, här kan det vara olika beroende på hur man vill presentera sitt temaarbete. Vissa väljer att arbeta med statiska sidor och låter bloggfunktionen landa i en loggbok. I tema.wpskola.se har vi gjort ett exempel liknande en klassblogg, dvs att vi har en blogg och exkluderar kategorin loggbok (simply exclude).
30
Vad vill du göra på din webbplats?
Skriva Visa upp bilder Visa film Hur kan din webbplats kopplas till ditt skolarbetet? Vilket är syftet med din sajt? Informera Debattera Inspirera Vad vill du uppnå? Sprida kunskap om ett specifikt ämne Få många läsare Sälja din produkt Utveckla dina egna kunskaper Vem är mottagaren? Väck tankar hos kursdeltagare genom att prata om strukturen
31
Hur jobbar man med struktur?
Sidor kan du fylla med statisk information, instruktioner och beskrivning av uppgifterna Inlägg Används för att ha ett flöde på din sajt, som du kan kategorisera Berätta att det finns sidor & inlägg och skillnaden (efter lunch eller vid del 2 kommer man testa själv) Om sidor: se sliden ovan Om inlägg: t ex text och annan media som kan kategoriseras (t ex veckobrev, att man 1 gång i veckan kommer uppdatera – då är det lättare att göra ett nytt inlägg för varje vecka istället för att byta ut det befintliga (precis som man gör när man skriver ett nytt dokument – man brukar inte öppna v 43 och byta ut innehållet till aktuellt för v 44)).
32
Exempel på struktur med sidor i fokus, välj gärna andra exempelsajter (byt ut makeacupcake.se och fiskis5an.se) om du vill visa något annat. Visa din egen om du tycker att den passar in!
33
Exempel på struktur med inlägg i fokus, välj gärna andra exempelsajter (byt ut herrgardsskolan05a.se och superstarmedia.se) om du vill visa något annat. Visa din egen om du tycker att den passar in!
34
Surfare skumläser Det är svårare att läsa på bildskärm än på papper
Det typiska surfarbeteendet är att leta information aktivt snarare än att bara läsa Folk vill ha konkret information Din webbsida konkurrerar med hundratals miljoner andra, Google är bara ett klick bort Informera om att läsa på webben, se ovan
35
Övning: hitta felet i redigeringen
Regeringens intäkter från tobaksbeskattningen ökar med 2,41 % detta bokföringsår, vilket innebär 351 miljoner mer än förra året. Fast det spelar kanske inte så stor roll med tanke på att statsministern just har åkt fast för knarksmuggling. Regeringen har uppenbarligen andra intäktskällor som ger mera pengar än tobaksskatten. Polisen misstänker att flera ministrar är inblandade. Exempel på att man inte läser all information (facit på nästa slide)
36
Övning: hitta felet i redigeringen
Regeringens intäkter från tobaksbeskattningen ökar med 2,41 % detta bokföringsår, vilket innebär 351 miljoner mer än förra året. Fast det spelar kanske inte så stor roll med tanke på att statsministern just har åkt fast för knarksmuggling. Regeringen har uppenbarligen andra intäktskällor som ger mera pengar än tobaksskatten. Polisen misstänker att flera ministrar är inblandade.
37
När du skriver - tänk på läsaren
Det viktigaste först Skriv konkret Korta texter Blankrader (en ny för varje ny tanke) Objektiv ton webbplats/blogg personligt Större risk för fel i webbtexter Folk läser ”cirkulärt” Tips om när du skriver på webben
38
Cirkulärt läsande Folk kan börja läsa var som helst
Inte alls säkert att de börjar på webbplatsen De kan sluta läsa var som helst Tro inte att de läser klart hela sidan Texterna bör vara fristående och självförklarande Information om cirkulärt läsande, se ovan i sliden
39
Rubrikerna är främst länkar
Ny bland Stjärnkikarna Sökmotorsoptimering – google plockar det som står i rubrikerna.
40
Lunch! Lunch/eller del 1 av kursen avslutad. Om du håller i en uppdelad kurs kan du avsluta med att registrera en sajt alternativt ge det som läxa. Vi rekommenderar att man gör det på plats ifall någon behöver hjälp.
41
Logga in på din sajt Byt eventuellt mejladress och lösenord
Gå in på Användare > Din profil och visa vart man byter lösenord och ändrar mejladress. Det är jätteviktigt att rätt mejladress är ifylld så att du kan återställa ett bortglömt lösenord.
42
Uppgift 1 - Loggan Se till att loggan finns på startsidan
Antingen att man lägger in den genom att hämta på (eller att den finns installerad som tillägg redan) HUVUDSYFTE: Visa hur widgets fungerar (dra och släppa – byta plats)
43
Uppgift 2 – Om-sida Gå igenom Sidor och påbörja din Om-sida
Vilka som byggt webbplatsen Webbplatsens syfte och mottagare Den pedagogiska kopplingen Upphovsrätt Motivering till varför bidraget borde få pris Vad har ni lärt er? Viktigt: gå igenom Panelinställningar (att man kan anpassa valmöjligheter inne på Sidor) Hjälp: HUVUDSYFTE: Visa hur sidor fungerar och berätta om vikten att ha en Om oss-sida
44
Uppgift 3 - Inlägg Skriv ett introduktionsinlägg som ditt första inlägg på sajten. I det vill jag att du: Presenterar dig själv Dina erfarenheter av webben Dina erfarenheter i att blogga samt Varför du startar den här bloggen Lägger in en bild på dig själv (upp till 600 px bred) Inlägget ska vara personligt skrivet och i det ska det finnas en länk till din skolas webbplats. Visa först – gör sen (viktigt: skriva inlägg, kategorier, etiketter, att man kan skifta mellan text/visuellt läge) Viktigt: Visa panelinställningar här också HUVUDSYFTE: Visa och testa hur man gör inlägg
45
Uppgift 4 – Strukturera Ordna med din struktur i menylisten – lägga in sidor, kategorier & anpassade länkar Visa först – gör sen. Viktigt att poängtera: man kan inte skapa nytt innehåll under Utseende > Menyer det gör man innan. Bara strukturera under Utseende > Menyer (eller lägga in en fristående länk genom Anpassade länkar-boxen) Panelinställningar finns här också. HUVUDSYFTE: Visa Utseende > Menyer
46
Uppgift 5 – Användare Hur du kan strukturera användare
Lärare kan vara administratör Elev kan vara författare Alla roller: Administratör – har fullständiga behörigheter och kan exempelvis byta teman, installera plugins, lägga till användare och dela ut behörigheter mm Redaktör – kan skriva, publicera och redigera inlägg och sidor samt redigera andra användares material, moderera kommentarer, lägga till länkar och kategorier etc Författare – kan skriva, publicera och redigera egna inlägg Medarbetare – kan skriva och redigera egna inlägg men inte publicera Prenumerant – kan läsa och skriva kommentarer, ta emot nyhetsbrev och redigera sin egen presentationssida Tipsa om att elever kan vara t ex författare, gå igenom alla roller: Administratör – har fullständiga behörigheter och kan exempelvis byta teman, installera plugins, lägga till användare och dela ut behörigheter mm Redaktör – kan skriva, publicera och redigera inlägg och sidor samt redigera andra användares material, moderera kommentarer, lägga till länkar och kategorier etc Författare – kan skriva, publicera och redigera egna inlägg Medarbetare – kan skriva och redigera egna inlägg men inte publicera Prenumerant – kan läsa och skriva kommentarer, ta emot nyhetsbrev och redigera sin egen presentationssida HUVUDSYFTE: Visa hur man lägger till användare och informera om att det finns olika roller. Hur lärare och elever kan administrera sajten.
47
Uppgift 6 – Tillägg Tillägg (”Plugin” på engelska) – Vad är det?
Installera Akismet Hur hittar jag tillägg? Tips på tillägg jag gillar/använder Visa först – gör sen. HUVUDSYFTE: Visa att det går att lägga till tillägg, som förenklar det du vill göra på sajten och anpassar det till så du vill ha det.
48
Uppgift 7 - Utseende Utseende – Vad gör jag där?
Twenty Eleven – standardtemat Hur hittar jag teman (theme på engelska)? Tips på teman jag gillar/använder Visa först – gör sen. HUVUDSYFTE: Visa att det går att ändra utseende utan att
49
Innehåll på din sajt Text och bild är skyddade av upphovsrätten
Sök bilder på sidor där man får använda bilderna Lär dig och eleverna om licenser CC = erkännande Skriv alltid vem som är ansvarig för verket Diskutera med föräldrar / elever om publicering av fotografier på eleverna innan publicering Berätta om upphovsrätt och möjligheten med creative commons i samband med skolarbete
50
Vad är Creative Commons?
Berätta gärna att det finns fler ritfilmer om cc, se
51
CC Licenser Erkännande cc by Erkännande Icke kommersiell cc by-nc
kommersiell Dela lika cc by-nc-sa Erkännande Dela lika cc by-sa Tipsa gärna om för att lära sig vad alla licenser betyder Erkännande Icke kommersiell Inga bearbetningar cc by-nc-nd Erkännande Inga bearbetningar cc by-nd
52
Erkännande cc by BY = Erkännande – vem har gjort det här verket
53
Erkännande Dela lika cc by-sa
BY SA = Erkännande Dela lika – Berätta vem det är som har gjort verket och dela under samma licens (oavsett om du bearbetar t ex bilden eller inte)
54
bearbetningar cc by-nd
Erkännande Inga bearbetningar cc by-nd BY ND = Erkännande Inga bearbetningar – Berätta vem som har gjort verket och du får inte bearbeta materialet.
55
Erkännande Icke kommersiell cc by-nc
BY NC = Erkännande Icke kommersiell – Du måste erkänna vem som gjort verket och du får inte tjäna pengar på verket (dela det i kommersiella sammanhang)
56
kommersiell Dela lika cc by-nc-sa
Erkännande Icke kommersiell Dela lika cc by-nc-sa BY NC SA = Erkännande Icke kommersiell Dela lika – Berätta vem som har gjort verket, tjäna inte pengar och dela lika
57
bearbetningar cc by-nc-nd
Erkännande Icke kommersiell Inga bearbetningar cc by-nc-nd BY NC ND = Erkännande Icke kommersiell Inga bearbetningar – Du måste berätta vem som har gjort verket, inte tjäna pengar på det och inte göra några bearbetningar.
58
Utforska dessa sidor cc search http://www.creativecommons.se/
59
Om du lyckas med din blogg
Stolta elever - som stöttar varandra Reflekterar runt internet Öppnar upp klassrummet God reklam för skolan Mersmak Uppnår läroplanens mål
60
Imorgon Installera bara tillägg och teman via Wordpresspanelen (så är du säker på att du inte får med skadlig kod i tillägg/teman) Sök gärna på engelska (Wordpress är större på engelska) – använd google Besök forum, t ex det som finns på Hör av dig till supporten vid frågor (eller så hör vi av oss till dig) – vi hjälper gärna! På Webbstjärnans facebook ( finns en del lärare – hitta en ny kollega att bolla idéer med Glöm inte!! WordPress används av miljontals användare – din fråga är säkert redan besvarad. Hur gör man imorgon?
61
Viktiga datum Ballongkalas av Webbstjärnan CC BY 14 augusti 2013 Tävlingen startar, och du kan anmäla dig och ditt lag för att delta i Webbstjärnan. 28 februari 2014 Sista dagen för anmälan av lag till Webbstjärnan. 1 april 2014 Bedömningen av din webbplats börjar. Allmänhetens röst Röstningen pågår under april 2014. Prisutdelning 9 maj 2014 är det prisutdelning och nya webbstjärnor utses.
62
Inspiration - andra sajter
63
Tack!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.