Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Agenda 2030-delegationen.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Agenda 2030-delegationen."— Presentationens avskrift:

1 Agenda 2030-delegationen

2 17 Mål för hållbar utveckling Medel för genomförande
Agenda 2030, inte bara 17 mål! Politisk deklaration 17 Mål för hållbar utveckling Medel för genomförande Ramverk för översyn och uppföljning

3 - Det handlar om hur vi ställer om till ett socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbart samhälle.
- De 17 målen och 169 delmålen i Agenda 2030 berör hela samhället: samhällsaktörer och verksamhetsområden. - Agendan är universell. Riktar sig till alla världens länder och alla länder bär ett gemensamt ansvar för dess genomförande. - Målen är integrerade och odelbara. Målen hänger ihop. Inget mål kan nås på bekostnad av ett annat – och framgång krävs inom alla områden för att målen ska kunna uppnås (det handlar inte om en checklista). - Agenda 2030  är en del av en historisk utveckling. En naturlig fortsättning på ett arbete som har pågått i decennier. Kan ses som ett verktyg och en tidsplan för att komma vidare/gå i rätt riktning för hållbar utveckling runt om i världen! - Agenda 21 ett tidigare betydelsefullt dokument som fick stor genomslag i Sverige. Inte minst på lokal och regional nivå. Agenda 21 i Sverige kom dock mycket att handla om miljö- och klimatfrågor. - Agenda 2030 bygger även vidare på Millenniemålen som var 8 mål som antogs av FN:s medlemsländer och som fokuserade på att utrota fattigdomen och skapa ett bättre liv för människor, främst med fokus på utvecklingsländer (fattiga länder). Målen gick ut år 2015 och de mål som inte hade uppnåtts då ingår i de 17 målen i Agenda 2030.

4 Agendan integrerar de tre dimensionerna
Det som är nytt med agendan : På ett tydligt sätt integrerar de tre dimensionerna Att målen är horisontell och odelbara Att målen är globala och att varje land har ett åtagande Betoningen på partnerskap som en förutsättning för genomförande

5

6 FNs High Level Political Forum, HLPF
Årlig uppföljningskonferens för Agenda 2030 Frivilliga nationella rapporteringar Sverige presenterade nationell rapport på mötet juli 2017 Stort antal bilaterala möten. Den svenska delegationen - en bred sammansättning Finns 230 globala indikatorer Varje land tar fram nationella indikatorer. HLPF är FN:s årliga uppföljningskonferens för genomförandet av Agenda Vid konferensen lämnas frivilliga nationella rapporteringar om det egna genomförandet. Länderna väljer själva hur ofta de vill rapportera. Sverige presenterade en frivillig nationell rapport vid mötet i juli 2017. Vid HLPF också ett stort antal bilaterala möten. Den svenska delegationen har hittills haft en bred sammansättning med representanter från näringslivet, akademin och icke-statliga aktörer på en hög nivå. FN har tagit fram drygt 230 globala indikatorer som är kopplade till olika delmål i agendan för att mäta utvecklingen på global nivå. Varje land ska i sin tur ta fram nationella indikatorer.

7 Goda förutsättningar…
- Den svenska välfärdsmodellen - Ett starkt näringsliv - Avtal mellan arbetsmarknadens parter - Framstående forskning - En stark folkrörelsetradition - Stort intresse och engagemang hos samhällets aktörer - Tillit till varandra och till samhällets institutioner - Sveriges starka inflytande och engagemang i internationella och regionala sammanhang - I ett internationellt perspektiv ligger Sverige väl till när det gäller välstånd och välbefinnande. En bakomliggande förklaring är den svenska välfärdsmodellen. Den bygger på en i relativt hög grad skattefinansierad välfärd, strävan efter jämställdhet och jämlikhet, arbetslinjen, generellt sett hög utbildningsnivå, i ett globalt perspektiv relativt små skillnader i inkomster och ett starkt socialt skyddsnät. Ytterligare förklaringar är att Sverige har en historik med stora svenska företag som varit hörnstenar i den svenska tillväxten, ett i övrigt rikt, varierat och innovativt näringsliv och ett mellan arbets-marknadens parter samordnat och arbetsfredsbevarande agerande på arbetsmarknaden. I Sverige bedrivs också avancerad forskning som lett till kommersialisering av produkter och tjänster. Den svenska folkrörelsemodellen med folkligt engagemang och deltagande, utbildning och hög medvetenhet har också bidragit. I ett internationellt perspektiv präglas Sverige av en hög tillit där en förhållandevis hög andel av befolkningen litar på såväl medmänniskor som på samhällets institutioner. Sveriges har  ett starkt inflytande och engagemang inom regionala och internationella sammanhang  , inte minst inom FN-systemet och inom EU.  Föredöme inom flera av de politikområden som berör Agenda Exempelvis har vi ratificerat de flesta avtalen inom mänskliga rättigheter där t.ex. barnkonventionen nyligen blev lagr, Sverige har även n uttalad ambition om en svensk feministisk utrikespolitik (som fått mkt uppmärksamhet), var mycket aktivt inom förhandlingarna för Agenda 203 , 0 och har redan antagit en nationell klimatlag som kopplar till våra åtaganden inom klimatavtale t s.k. Parisavtale).

8 ..men stora utmaningar Ökande ojämlikhet Otillräckliga åtgärder på klimatområdet Hållbar produktion och konsumtion Samhällsnyttig och cirkulär ekonomi

9 Det svenska genomförandet
Alla länder ska utgå från sina förutsättningar Att sätta Agenda 2030 i en svensk kontext Identifiera behov av nya och vidareutveckla existerande initiativ Integrera i ordinarie processer och säkerställa de 3 dimensionerna Vikten av samverkan och partnerskap Hitta nya former för partnerskap

10 1 november 2016, delredovisning
Delegationens uppdrag: Att stödja och stimulera Sveriges genomförande av Agenda 2030 Tre rapporter 1 november 2016, delredovisning 1 mars 2017, förslag till kommunikationsåtgärder 31 maj 2017, I riktning mot en hållbar välfärd Nulägesbeskrivning och förslag till handlingsplan Förändringar i Delegationen: Ny ordförande och nya ledamöter sedan våren Består idag av 12 ledamöter med bred representation i samhället

11 Delegationen - Vad händer nu?
Delegationens mandat löper enligt direktivet fram till mars Förslag till former för uppföljning - Förslag för Sveriges fortsatta arbete ska genomföras Fokus på system – inte enskilda mål Som en del i Sveriges genomförande av Agenda 2030 tillsatte regeringen i mars 2016 en delegation med uppgift att stödja och stimulera arbetet.  Agenda 2030-delegationen är en statlig kommitté med ett utredningsuppdrag från regeringen, men arbetar självständigt från regeringen och departementen.  Mandatet löper fram till mars 2019 Delegationens inriktning på det återstående arbetet ligger nu på systemet, inte enskilda mål

12 OECD:s modell för hållbar utveckling – 8 komponenter

13 Vilka utmaningar har Sverige att nå målen?
Behov av parlamentarisk förankring Långsiktiga spelregler Samstämmighet mellan olika politikområden Starka partnerskap

14 Att kombinera expertis och integration
Silostrukturer förs ofta fram som ett problem för genomförandet MEN behov av djup sakkunskap/expertis och behov av integrerat synsätt med olika perspektiv och frågeställningar Den största utmaningen: att kombinera de två Det finns idag riksdagsbundna mål, strategier och handlingsplaner som täcker flertalet av Agendans mål och delmål. Dock är många av dessa mål sektorsvisa och hanterar sällan de tre dimensionerna (ekonomisk, miljömässig och social) av hållbar utveckling. Det saknas delvis en systematik och arbetssätt som tar hänsyn till positiva och negativa effekter som olika politikområden har på varandra (s.k. synergier och målkonflikter) Det finns även behov av stärkt kunskap och kompetens I en global kontext finns det flera områden inom vilka Sverige inte agerar hållbart och där ett svenskt engagemang och ledarskap kan göra skillnad.

15 SCB Hur Sverige i dagsläget lever upp till målen och delmålen i Agenda (15 april 2017) Uppdrag till Statistiska centralbyrån att samordna den statistiska uppföljningen av Agenda 2030 Statistiska centralbyrån (SCB) ska baserat på tillgängliga data och resultat analysera hur Sverige i dagsläget lever upp till målen och delmålen i Agenda Denna del av uppdraget ska redovisas senast den 15 april 2017 Regeringen ger SCB i uppdrag att samordna utvecklingen, produktionen och tillgängliggörandet av statistisk för uppföljning av Sveriges genomförande av Agenda SCB ska under uppdragets genomförande samråda med Agenda 2030-delegationen. Delegationen ska även inom ramen för sitt fortsatta uppdrag ge förslag på hur analysen av denna statistik ska utvecklas.

16 Mål 16 En väl fungerande statsförvaltning är grunden för god samhällsstyrning och är viktiga drivkrafter för utveckling. God samhällsstyrning och rättsstatens principer är grundläggande mål och medel för rättvisa samhällen . Mål 17 För att nå målen i 2030-agendan krävs samverkan mellan alla aktörer Genomförandet av agendan kräver mobilisering av offentliga finanser, både inhemska och internationella Mål 16 ( En väl fungerande statsförvaltning med ansvarsfulla institutioner, transparens och rättsstatens principer har alla ett fundamentalt egenvärde. De utgör grund för god samhällsstyrning inklusive korruptionsbekämpning och är viktiga drivkrafter för utveckling. Alla människor är lika inför lagen och ska ha lika tillgång till rättvisa samt ska ha möjlighet att utöva inflytande och ansvarsutkrävande över beslutsfattande. God samhällsstyrning och rättsstatens principer är grundläggande mål och medel för utveckling. Mål 17 - Ett multi-aktörsperspektiv genomsyrar 2030-agendan och kommer även att krävas vid genomförandet. Regeringar, den privata sektorn, det samlade civilsamhället och andra aktörer måste samverka för att nå målen i 2030-agendan. Genomförandet av agendan kräver mobilisering av ekonomiska resurser samt kapacitetsuppbyggnad. Offentliga finanser, både inhemska och internationella, kommer att spela en viktig roll när det gäller att tillhandahålla grundläggande tjänster och kollektiva nyttigheter samt att katalysera andra finansieringskällor.

17 Utmaningarna är globala, lösningarna är lokala och den regionala nivån är viktig.
I regleringsbrevet för 2017 står att ”Länsstyrelserna ska bidra till genomförandet av Agenda Länsstyrelserna ska också bistå regeringen (Finansdepartementet) i arbetet med Agenda 2030.” Utmaningarna i hållbarhetsarbetet är till stor del globala, men lösningarna företrädesvis lokala. I flera kommuner, landsting/regioner och statliga verksamheter på lokal och regional nivå (ex. Länsstyrelsen) ska globala åtaganden, internationell rätt och EU-rätt samt nationell lagstiftning ska omsättas i praktisk handling. På den lokala och regionala nivån sker de flesta kontakterna mellan det offentliga och med medborgare, näringsliv och civilsamhälle Kommuner, landsting och regioner är huvudmän för flera centrala verksamheter som omnämns i Agenda 2030, bland annat hälso- och sjukvård, omsorg, skola, samhällsplanering, miljö- och hälsotillsyn och regional utveckling och statliga verksamheter bedriver flertalet viktiga verksamheter på lokal och regional nivå (Länsstyrelsen, AF, Försäkringskassan, Polis) Det finns ett stort engagemang i kommuner och landsting/regioner. Detta engagemang har bekräftats i samband med delegationens dialoger samt via den enkät som gått ut från Agenda 2030-delegationen tillsammans med svenska FN-förbundet och SKL. Delegationen ser att det finns mycket goda förutsättningar till att få ett genomslag för Agendan på lokal och regional nivå. Dock finns farhågor att alla kommuner, landsting/regioner tar del av detta genomslag. Ur ett hållbarhetsperspektiv finns därför risker att beslut som fattas på lokal nivå inte nödvändigtvis beaktar hållbar utveckling. Det finns behov av kunskapshöjande åtgärder och en tydlig nationell färdriktning när det gäller hållbarhetsfrågorna för att understödja ett sådant genomslag. För att arbetet med hållbar utveckling ska få kraft och bli långsiktigt behöver det bygga på den kommunala självstyrelsen. Regeringen och de statliga myndigheterna är dock på olika sätt viktiga för att säkerställa att nationella hållbarhetsfrågor är på agendan, att lagstiftningen verkställs och att nationellt kunskapsstöd för Agenda 2030 kanaliseras ut till alla kommuner, landsting och regioner. Den regionala nivån kan spela en viktig roll i genomförandet av Agenda 2030. Den utgör en lämplig nivå och arena för samordning av lokal, regional och statlig verksamhet och för att anpassa Agenda 2030 utifrån lokala och regionala behov och prioriteringar

18 Länsstyrelserna och Agenda 2030
”Länsstyrelserna ska, i samverkan med andra aktörer inom länen, verka för att målen i Agenda 2030 nås samt sprida information om Agenda arbetet på regional och lokal nivå.” Länsstyrelserna är viktiga för det nationella genomförandet: Samordnande roll Expert roll Statligt helhetsperspektiv Verka för partnerskap Ur regleringsbrev 2018: ” Länsstyrelserna ska, i samverkan med andra aktörer inom länen, verka för att målen i Agenda 2030 nås samt sprida information om Agenda 2030-arbetet på regional och lokal nivå.” ”Länsstyrelsen ska verka för att nationella mål får genomslag i länet och samtidigt ta hänsyn till regionala förhållanden och förutsättningar. Länsstyrelsen ska ha ett statligt helhetsperspektiv i sitt arbete och samordna olika samhällsintressen och statliga myndigheters insatser. …följa utvecklingen och informera regeringen om länets behov. Det innebär att länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner i länet å ena sidan och regering, riksdag och centrala myndigheter å den andra.”

19 Agenda 2030-delegationen agenda2030delegationen.se facebook.com/agenda2030delegationen


Ladda ner ppt "Agenda 2030-delegationen."

Liknande presentationer


Google-annonser