Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Skapa driftsäkerhet med optimal underhållsekonomi
Underhållsstrategi 4.0 Skapa driftsäkerhet med optimal underhållsekonomi
2
340 medarbetare, omsätter 1,7 miljarder kronor
Vilka är vi? Entreprenörsdrivet bolag, grundades 1906. Ägs av familjen Löfberg, nu i 3:e och 4:e generationen. 340 medarbetare, omsätter 1,7 miljarder kronor 10,2 miljoner koppar gott kaffe – om dagen Koncernen finns på 11 marknader. Rosterier i Danmark, Lettland, Norge och Sverige En av världens största köpare och rostare av Fairtrade och ekologiskt kaffe Stort fokus på innovation och att möta nya konsumenttrender.
3
Ansvar från böna till kopp
4
Hela sortimentet har en hållbarhetsmärkning
5
Bakgrund Bra vill bli bättre…
Utvecklingen av underhåll har pågått stegvis under många år här på Löfbergs, Under 2015 kändes det tydligt att utvecklingen stannat av –Vi stog still och stampade men kom inte vidare. Under 2016 tog vi därför ett kraftag i att förstärka den väg som underhållsverksamheten åker på.
6
Tillvägagång Hur har vi byggt vägen?
7
Underhållsprocessen – Våra arbetssätt
8
Utan tydliga spelregler
Hur ska vi kunna spela spelet?
9
Spelregler Spelet kan börja.
10
Färdighet När vi som organisation når färdighet vi vårat spelsystem kommer resultaten.
11
Underhållsprocessen Underhållsorganisationens spelregler för att nå driftsäkerhet med optimal underhållsekonomi
12
Stödsystem Nytt underhållssystem, visualisering och mallar –Våra administrativa verktyg
13
Nytt underhållssystem, mallar och visualisering
Förutsättningar på plats för att kunna bedriva en effektiv verksamhet
14
Befattningar, roller, kunskap och ytor
Organisation Befattningar, roller, kunskap och ytor
15
Vägen mot driftsäkerhet med optimal underhållsekonomi
Utrullningsplan Framtagna arbetssätt och handhavandet av stödsytem kommer att utbildas mot berörda roller och befattningar
16
Första utvecklingssteget
Optimalturordning
17
Optimal turordning Leveransprecision och effektivitet utan att organisationen tvingas springa fortare Grundtanken är att utföra varje aktivitet i optimal turordning med rätt resurs. Felanmälan-beställning Utförande
18
En förutsättning för att lyckas
En inkanal och styrning på datum För att kunna införa steg 1 så krävs ”En inkanal” till Underhåll: En inkanal- Inga aktiviteter från sidan till var och en Ring telefonnummer för att belysa behovet av omedelbar åtgärd Planerbara aktiviteter registreras alltid i Underhållssystemet: VAD, VAR, VEM och VARFÖR Möjlighet att önska ett färdigdatum på planerbara aktiviteter, men motivering krävs
19
Planering och beredning
Förberedelse, kvalitetssäkring och effektivisering Ger förutsättningar till: Förberedelse Att lägga aktiviteter på kort och lång sikt Gemensamma köer Att kunna kvalitetssäkra utförandet Att kunna effektivisera utförandet
20
Schemaläggning och personlig tilldelning
Tydlig förväntningsgrad och ägandeskap Ger förutsättningar till: Att styra alla planerbara aktiviteter på datum Alla får chans att vinna matchen Hög Leveransprecision
21
Daglig styrning på underhåll
Styra det vardagliga arbetet Följa upp personsäkerhet på dagsnivå Kommunicera ut lagd prioritet och dagsaktuell information Följa upp närvaro och status på tilldelning per individ Vidta initativ
22
Felanmälan innan förlusten uppkommer
Om Underhållsorganisationen blir den enskilt största beställaren på uppskjutna avhjälpande insatser, så börjar vi utföra allt fler aktiviteter innan förlusten uppstår.
23
Ständiga förbättringar ur det vardagliga arbetet
Om Underhållsorganisationen börjar att se ett haveri som ett misslyckande i driftssäkerhetsarbetet, och ställa sig frågor i samband med avrapportering som: Borde vi inte identifierat detta problem med FU? Hade vi kunnat korta ner stopptiden? Om Underhållsorganisationen börjar skapa vidare åtgärder på att utreda: Varför vårt FU inte fångade orsaken till haveri? Är det lönsamt att lagerhålla den reservdel vi saknade? Är det lönsamt att införskaffa det verktyg vi saknade? Skall vi skapa en instruktion som beskriver kunskapen vi saknade? Skall vi rätta till den dokumentation som var fel? Skall vi fixa till objektstrukturen som saknades? Då har vi chansen att bli en lärande organisation som når ständiga förbättringar ur det vardagliga arbetet
24
Konfirmation genom synligt ledarskap
Säkerställa att verksamheten bedrivs som vi kommit överens om ”FU” med ledarskapet som utförare Gå ifrån att tro till att veta i om vi följer våra arbetssätt eller ej Positiv feedback-Fira resultatet Negativ feedback-Coacha, stödja och styra Utveckla arbetssätt
25
Förväntade resultat En tydlig inkanal till underhåll -En förutsättning för att lyckas Frigjorda resurser –Högre effektivitet utan att springa fortare Hög leveransprecision Hög nyttjandegrad av uppkomna UH-fönster- Hög förberedelsegrad Åtgärder innan förlusten inträffar - Underhåll själva som största enskilda beställaren Ständiga förbättringar ur det vardagliga arbetet - Underhåll själva som största enskilda beställaren
26
Efterföljande utvecklingssteg…
Förebyggande underhåll, struktur på underhållsupplägg, analys och målstyrning
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.