Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Skapa driftsäkerhet med optimal underhållsekonomi

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Skapa driftsäkerhet med optimal underhållsekonomi"— Presentationens avskrift:

1 Skapa driftsäkerhet med optimal underhållsekonomi
Underhållsstrategi 4.0 Skapa driftsäkerhet med optimal underhållsekonomi

2 340 medarbetare, omsätter 1,7 miljarder kronor
Vilka är vi? Entreprenörsdrivet bolag, grundades 1906. Ägs av familjen Löfberg, nu i 3:e och 4:e generationen. 340 medarbetare, omsätter 1,7 miljarder kronor 10,2 miljoner koppar gott kaffe – om dagen Koncernen finns på 11 marknader. Rosterier i Danmark, Lettland, Norge och Sverige En av världens största köpare och rostare av Fairtrade och ekologiskt kaffe Stort fokus på innovation och att möta nya konsumenttrender.

3 Ansvar från böna till kopp

4 Hela sortimentet har en hållbarhetsmärkning

5 Bakgrund Bra vill bli bättre…
Utvecklingen av underhåll har pågått stegvis under många år här på Löfbergs, Under 2015 kändes det tydligt att utvecklingen stannat av –Vi stog still och stampade men kom inte vidare. Under 2016 tog vi därför ett kraftag i att förstärka den väg som underhållsverksamheten åker på.

6 Tillvägagång Hur har vi byggt vägen?

7 Underhållsprocessen – Våra arbetssätt

8 Utan tydliga spelregler
Hur ska vi kunna spela spelet?

9 Spelregler Spelet kan börja.

10 Färdighet När vi som organisation når färdighet vi vårat spelsystem kommer resultaten.

11 Underhållsprocessen Underhållsorganisationens spelregler för att nå driftsäkerhet med optimal underhållsekonomi

12 Stödsystem Nytt underhållssystem, visualisering och mallar –Våra administrativa verktyg

13 Nytt underhållssystem, mallar och visualisering
Förutsättningar på plats för att kunna bedriva en effektiv verksamhet

14 Befattningar, roller, kunskap och ytor
Organisation Befattningar, roller, kunskap och ytor

15 Vägen mot driftsäkerhet med optimal underhållsekonomi
Utrullningsplan Framtagna arbetssätt och handhavandet av stödsytem kommer att utbildas mot berörda roller och befattningar

16 Första utvecklingssteget
Optimalturordning

17 Optimal turordning Leveransprecision och effektivitet utan att organisationen tvingas springa fortare Grundtanken är att utföra varje aktivitet i optimal turordning med rätt resurs. Felanmälan-beställning Utförande

18 En förutsättning för att lyckas
En inkanal och styrning på datum För att kunna införa steg 1 så krävs ”En inkanal” till Underhåll: En inkanal- Inga aktiviteter från sidan till var och en Ring telefonnummer för att belysa behovet av omedelbar åtgärd Planerbara aktiviteter registreras alltid i Underhållssystemet: VAD, VAR, VEM och VARFÖR Möjlighet att önska ett färdigdatum på planerbara aktiviteter, men motivering krävs

19 Planering och beredning
Förberedelse, kvalitetssäkring och effektivisering Ger förutsättningar till: Förberedelse Att lägga aktiviteter på kort och lång sikt Gemensamma köer Att kunna kvalitetssäkra utförandet Att kunna effektivisera utförandet

20 Schemaläggning och personlig tilldelning
Tydlig förväntningsgrad och ägandeskap Ger förutsättningar till: Att styra alla planerbara aktiviteter på datum Alla får chans att vinna matchen Hög Leveransprecision

21 Daglig styrning på underhåll
Styra det vardagliga arbetet Följa upp personsäkerhet på dagsnivå Kommunicera ut lagd prioritet och dagsaktuell information Följa upp närvaro och status på tilldelning per individ Vidta initativ

22 Felanmälan innan förlusten uppkommer
Om Underhållsorganisationen blir den enskilt största beställaren på uppskjutna avhjälpande insatser, så börjar vi utföra allt fler aktiviteter innan förlusten uppstår.

23 Ständiga förbättringar ur det vardagliga arbetet
Om Underhållsorganisationen börjar att se ett haveri som ett misslyckande i driftssäkerhetsarbetet, och ställa sig frågor i samband med avrapportering som: Borde vi inte identifierat detta problem med FU? Hade vi kunnat korta ner stopptiden? Om Underhållsorganisationen börjar skapa vidare åtgärder på att utreda: Varför vårt FU inte fångade orsaken till haveri? Är det lönsamt att lagerhålla den reservdel vi saknade? Är det lönsamt att införskaffa det verktyg vi saknade? Skall vi skapa en instruktion som beskriver kunskapen vi saknade? Skall vi rätta till den dokumentation som var fel? Skall vi fixa till objektstrukturen som saknades? Då har vi chansen att bli en lärande organisation som når ständiga förbättringar ur det vardagliga arbetet

24 Konfirmation genom synligt ledarskap
Säkerställa att verksamheten bedrivs som vi kommit överens om ”FU” med ledarskapet som utförare Gå ifrån att tro till att veta i om vi följer våra arbetssätt eller ej Positiv feedback-Fira resultatet Negativ feedback-Coacha, stödja och styra Utveckla arbetssätt

25 Förväntade resultat En tydlig inkanal till underhåll -En förutsättning för att lyckas Frigjorda resurser –Högre effektivitet utan att springa fortare Hög leveransprecision Hög nyttjandegrad av uppkomna UH-fönster- Hög förberedelsegrad Åtgärder innan förlusten inträffar - Underhåll själva som största enskilda beställaren Ständiga förbättringar ur det vardagliga arbetet - Underhåll själva som största enskilda beställaren

26 Efterföljande utvecklingssteg…
Förebyggande underhåll, struktur på underhållsupplägg, analys och målstyrning


Ladda ner ppt "Skapa driftsäkerhet med optimal underhållsekonomi"

Liknande presentationer


Google-annonser