Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Analys av roman Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
2
Analys av innehåll: Handling
Fabel En mycket koncentrerad sammanfattning av handlingen utan att gå in på detaljer när det gäller personer och miljöer Konflikt (valfri nu, se även under Form) Det som driver handlingen framåt och som många berättelser byggs upp kring. Konflikten leder ofta fram till en vändpunkt.
3
Personskildring Kortfattat! Huvudpersonen
Bidrar till att handlingen förs framåt Eventuella bipersoner Framhäver ofta huvudpersonens egenskaper Vilka är de viktigaste personerna, hur är de och vilken roll har de? Är personerna runda/ platta, dynamiska (de förändras)/statiska. Direkt (vad de gör, säger, tänker, känner)/indirekt karakterisering (läsa mellan raderna)?
4
Miljöskildring De platser berättelsens händelser utspelar sig i,
hur de är viktiga för stämningen eller handlingen. Kortfattat! Hur ser det ut? Vilken stämning råder? Hur formas människorna av platsen?
5
Tema och motiv (valfritt)
Textens huvudämne eller grundtanke Det texten handlar om på djupet Kan vara flera i romaner Exempel: Tema: ”Det godas kamp mot det onda”, ”hämnd” Motiv: Kan finnas många i en roman Bygger upp och gestaltar temat Kan knytas till situationer eller personer Exempel: Den elaka styvmodern, Hjälten räddar flickan, Uppbrottet från hemmet
6
Tema de globala målen eller historisk miljö
Frågeställningar: Vilka av de globala målen berörs? Hur? Varför historisk miljö? Fördelar? Trovärdighet?
7
Hjälpfrågor för temat de globala målen:
Vilka eller vilket av de globala målen berörs i din roman ( Nämn vilket mål som berörs. På vilket sätt? Du kan gärna jämföra romanens innehåll med beskrivningen av ditt mål på hemsidan (när det gäller fattigdom står det till exempel som presentation av målet att fattigdom handlar om fler dimensioner än ekonomisk fattigdom. Kanske tas dessa dimensioner också upp i din roman). Presenteras en lösning på hur frågan kan minska (eller öka) eller förebyggas i din roman? Ger romanen något svar på eller någon ledtråd till på hur situationen kan lösas eller omständigheterna förbättras? Ger den en positiv, hoppfull eller en negativ bild av målet?
8
Hjälpfrågor för temat historisk miljö:
Varför tror du författaren har valt att förlägga handlingen i sin roman i en annan tid? Hur märks detta mest – i beskrivningen av karaktärerna (hur de ser ut, tänker, handlar), i handlingen, i miljön eller något annat? Vilka fördelar kan han få ut av att förlägga handlingen i en annan tid? Känns den historiska skildringen trovärdig? Tycker du miljön lika gärna skulle ha kunnat vara förlagd i nutid? Varför? (Valfritt: Finns även något av de globala målen representerat, se ovan).
9
Analys av form: Berättarperspektiv
Välj minst en av de tre rubrikerna: berättarperspektiv, berättelsens uppbyggnad eller språk och stil som du analyserar mer ingående Belägg med citat ur texten som exempel varje gång då påstår något nytt om romanens form! Berättarperspektiv Utifrån förstapersonsperspektiv (jag) Inte alltid utifrån huvudpersonen! Tredjepersonsperspektiv (han, hon) Allvetande berättare - begränsad allvetande berättare Vi-perspektiv ”Kollektivberättelser” Ovanligt
10
Berättelsens uppbyggnad
Den klassiska berättarkurvan, se s 214 i Svenska impulser 3 (följs ofta men inte alltid!) Inledning (in medias res: rakt in i handlingen?) Konflikt och stegring Vändpunkt (konfliktens höjdpunkt) Efterspel Skildras händelseförloppet kronologiskt eller sker hopp i tiden? Förekommer parallella handlingar? Vilken funktion fyller detta?
11
Språk och stil Hur samspelar språket och innehållet? Vilken effekt ger detta? Hur har författaren tänkt? Dialog och beskrivningar Har betydelse för hur vi uppfattar karaktärerna! ”Enkel stil ”? ”Avancerad”? ”Talspråklig”? ”Ålderdomlig”: Arkaismer eller slang och modeord? Sätt att återge dialog (direkt anföring/indirekt anföring) och beskriva personer, tid och miljö (detaljerat eller med små antydningar): Se sid 215 Meningsbyggnad Korta meningar? Långa? Bromsar eller ökar tempot? Stilfigurer – använder sig författaren av stilfigurer? Upprepning (anafor), bildspråk (metafor/liknelse), motsatser (antiteser)… (se sid 32)
12
Avslutning Sammanfatta det viktigaste du tycker att du kommit fram till!
13
Att citera (Sv Imp s 124) Citattecken ” ” Utelämning i citat […]
Längre citat – Smalare än övrig text, eventuell mindre eller annat typsnitt Ange sidnummer inom parentes i slutet av meningen! Om källförteckning, se instruktionen ni fått och läroboken s 130!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.