Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
IMAC SVERIGE Säkerhets policy IMAC Domare kurs År 2019
Jörgen och Peter
2
IMAC SWERIGE Säkerhets Policy
Målsättning: Få kunskap om gällande säkerhetsregler för IMAC. IMAC säkerhetspolicy tillsammans med SMFF/RCFF, TS regler samt lokala fältregler styr flygsäkerheten vid IMAC tävlingar i Sverige. IMAC Sveriges säkerhetspolicy skall tillämpas fullt ut på varje sanktionerad tävling och den är ett tillägg till den av AMA utgivna Competition Regulations. Den senare reglerar tävlingsverksamhet i USA avseende Radio Control Scale Aerobatics, men är den regelhandbok IMAC Sverige och övriga länders tävlingsverksamhet avseende IMAC följer.
3
IMAC SWERIGE Säkerhets Policy
Gemensamt fastställda av Sveriges Modellflygförbund (SMFF) och Svenska RC- flygförbundet (RCFF) den 27 juni Ver Reglerna gäller från den 1 juli 2018. Dessa säkerhetsregler gäller för modellflygverksamhet med radiokontrollerat luftfartyg (nedan benämnd modell) som bedrivs vid modellflygfält som godkänts av Transportstyrelsen (TS). Om lokala fältregler finns ska även dessa följas. SMFF/RCFF säkerhetsregler är dock alltid överordnade de lokala fältreglerna. Det är var och ens personliga ansvar att inhämta kunskap om gällande bestämmelser, inklusive lokala säkerhetsregler och begränsningar innan modellflygning äger rum. Det är även var och ens personliga ansvar att modellflygutrustningen är i ett sådant skick och används på ett sådant sätt att risken för skador på människor, djur och egendom minimeras så långt som rimligen är möjligt.
4
IMAC SWERIGE Säkerhets Policy
Transportstyrelsens (TS) allmänna regler. Maximal flyghöjd är 120 meter över mark/vatten, om inte tillstånd från TS eller lokalflygtrafikledning medger högre flyghöjd. För modellflygfält belägna inom kontroll- och flyginformationszoner, kan andra höjdbegränsningar råda. Modellflyg skall väja för alla bemannade luftfartyg som kan komma in i flygområdet. Flygningen ska planeras så att flyghöjden utan dröjsmål kan ändras, så att en säker höjdseparation uppnås till bemannade luftfartyg, som kan komma in i flygområdet. Om flygning med tillstånd från TS eller lokal flygtrafikledning, sker på höjd över 120 m, rekommenderas att en observatör som övervakar det omgivande luftrummet biträder piloten. Modellen ska vara försedd med märkning som i klartext visar ägarens namn och telefonnummer och som är väl synlig, utan att någon del av modellen demonteras eller öppnas.
5
IMAC SWERIGE Säkerhets Policy
IMAC tävlingsledning bör i samråd med arrangerande klubb genomföra en riskanalys gällande val av flygområden, säkerhetslinjer, depåplats med säkerhetsutrustning för motorstart / motorkörningsplats, brandsläckare, förstahjälp etc. Tävlingsledare skall vara väl förtrogna med arrangerande klubbs lokala säkerhets- regler, samt de avvikelser som kan komma ifråga under själva tävlingsmomenten såsom flyttning av säkerhetslinjer, flygområde etc. Flygzoner och flygområde skall om möjligt anpassas så att människor, djur och egendom finns på betryggande säkerhetsavstånd från startande, flygande och landande modeller. Dessa regler skall delges de tävlande innan tävlingsstart (lämpligen vid briefingar) och skall finnas lätt tillgängliga. Vid första briefing bör det kontrolleras, att alla tävlande har tagit del av IMAC Sverige säkerhetspolicy..
6
IMAC SWERIGE Säkerhets Policy
IMAC piloter skall alltid sätta säkerheten först vid varje flygtillfälle genom att alltid hantera sitt flygande och sin utrustning på säkrast möjliga sätt. Den flygning som IMAC piloter genomför mellan tävlingar, exempelvis vid träning samt uppvisningar, har direkt påverkan på omvärldens syn och värdering av IMAC organisationen. Därför bör vi alltid följa policyn även vid dessa tillfällen. IMAC piloter skall utföra en enkel funktions/säkerhets kontroll av sin modell före varje flygning. (Se bilaga A, checklista före tävlingsstart) Modellerna bör/skall vara utrustade med säkerhets utrustning/funktioner i största möjliga omfattning. (Se bilaga B, förslag på säkerhets setup av IMAC modell).
7
IMAC SWERIGE Säkerhets Policy
Bilaga A, Checklista före första tävlingsstart (t ex vid montering). Propeller och spinner utan skador, propeller och spinner fast Roder hela, upphängning. Linkage ej skadat eller löst. Hjul, ställ och sporrhjul sitter fast. Inga synliga skador på kropp, vingar, stjärtparti och inga synliga skador inuti kropp. Batteripaket, mottagare och ev. ”powerbox” sitter fast på lämpligt sätt. Kablage och kontakter fast/isatta. Bränsle / rök tank sitter fast, slangar ok. Vingskruvar och övriga vitala skruvar spända (till stabbe etc.) Canopy skruvar spända. Failsafe ok, roder till rätt läge, throttle till tomgång, killswitch på/av från sändare ok. Räckviddsprov ok. Modellerna bör vara utrustade med säkerhets utrustning/funktioner i största möjliga omfattning. (Se bilaga B, förslag på säkerhets setup av IMAC modell).
8
IMAC SWERIGE Säkerhets Policy
Pre-flight checklist (Innan varje flygning). Detta är ett SMFF/RCFF krav! Fulltankat / fulla drivaccar Sändare batterispänning ok Sändare inställningar, rätt modellminne och switchar i rätt position ok Batterispänning modell ok, kontrollutrustning ok (kollat dioder, displayer) Vingskruvar och övriga vitala skruvar spända (till stabbe etc.) Canopy skruvar spända Sändare antenn rätt vinkel för optimal funktion / fullt utdragen (om 35Mhz) Funktionskontroll roder, utslag och roder går på rätt håll Se till att förankring eller liknande av modellen finns innan motorstart Motorfunktion ok
9
IMAC SWERIGE Säkerhets Policy
Bilaga B, förslag på säkerhets setup av IMAC modell Modellerna bör/skall i största möjliga omfattning vara utrustade med säkerhets utrustning/funktioner enligt nedan. Programmerad failsafe, vanligast är neutrala roder och tomgång. SMFF/RCFF krav på modeller med en flygvikt över 7 kg. Även mindre modeller bör ha det. För modeller med en flygvikt över 25 kg, gäller speciella regler. Minst två oberoende sätt att stänga motorn från sändaren. Killswitch (finns ett antal olika på marknaden) Throttle cut inställt alt. trimmern stänger spjället på lägsta. Servo styrd choke. Redundant (dubblerad) strömförsörjning. Dubbel matning direkt till mottagare från 2st batteripaket, dubbla brytare. Dubbel matning till Powerbox, DPSI box eller motsvarande.
10
IMAC SWERIGE Säkerhets Policy
Tillägg för eldrift. Även s.k. BEC kan användas. Det innebär att det i praktiken alltid finns mottagarström, även om det är slut för motorns del. Det är dock lämpligt att också ha ett redundant Rx batteri i stora modeller då det KAN hända att kontakter till drivbatteri lossnar eller att batteriet går helt sönder pga överbelastning etc. För el-modell så kan en throttle cut anordnas på de flesta sändare. Viktigt är dock att det läggs på en icke återfjädrande brytare. När denna brytare är AV så ska alltså gas-spaken vara utan funktion. Önskvärt är att motorn inte heller kan starta när man slår PÅ denna switch såvida inte gas spaken står i nedre läge. Safety Power Switch (SPS). En extra brytare mellan drivbatteri och fartreglage som aktiveras genom att man drar ur en plugg eller stift (ex. Emcotec har en sådan) Separat lättåtkomlig brytare (på modellen) för servosignalen till fartreglaget. Ett fartreglage startar aldrig motorn om det inte finns någon signal. Dessutom kräver så gott som alla fartreglage att servosignalen är i läge "motor av" innan man kan starta motorn. Detta innebär att risken för en oväntad motor start blir väldigt liten.
11
IMAC SWERIGE Säkerhets Policy
Säkerhets tips vid installation mm. Använd servokablar av rätt dimension för strömuttaget. (Tänk på att starka digitalservon drar mycket ström). Använd krympslang eller clips på alla skarvkontakter om du använder förlängningskablar. Använd aldrig svagare servon än vad tillverkaren av modellen rekommenderar. Man kan aldrig få för mycket servokraft, men för lite kan vara förödande. Dimensionera linkaget efter servokraft och roderytor alt. M3 stång och tillhörande kul linkar eller kraftiga gaffel linkar i kombination med kraftiga roderhorn rekommenderas. Använd alltid gänglåsning på alla skruvar som inte skall lossas kontinuerligt. Byt ut skruvar som börjar bli slitna, (kul linkar). Det samma gäller för islagsmuttrar. Använd väl dimensionerade motorbultar. Använder du islagsmutter till motorbultar, så glöm inte gänglåsning!
12
IMAC SWERIGE Säkerhets Policy
Slut på säkerhetsgenomgången! Den omfattade de säkerhetsregler vi skall följa på våra tävlingar. Vi bör även följa dem i allt annat som kan kopplas till IMAC. Några frågor kring säkerhet?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.