Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMagnus Olofsson
1
Best Service TILLSAMMANS SKAPAR VI VÄRDE! Genom att dela kunskap och erfarenheter utvecklar vi servicefunktionerna i vården.
2
Best Service Best Service ett frivilligt nätverk för serviceorganisationerna i landsting och regioner. Samtliga regioner/landsting är medlemmar i Best Service. Nätverket syftar till att utveckla servicefrågor inom hälso- och sjukvården. Nätverket har funnits sedan 2009. Nätverket har ca 200 aktiva medlemmar och ca 40 000 servicemedarbetare som tar del av vårt arbete.
3
Vår Vision Service – en del av vårdprocessen. Best Service är en naturlig samarbetspartner i utvecklingen och måluppfyllelsen för hälso- och sjukvården ur ett nationellt perspektiv.
4
Våra verksamhetsområden
Best Service verkar inom de tre områdena: Kommunikation Nyckeltal Utveckling
5
Kommunikation Kommunikationen utgör en viktig del för att Best Service ska kunna fungera som ett forum för nätverkande och möjliggöra erfarenhets- och kunskapsutbyte. Exempel på forum: Medlemskonferenser regionernas/landstingens servicechefer träffas tre gånger om året för erfarenhetsutbyte på nationell nivå. Expertgrupper inom områdena logistik, vårdnära service, måltider och lokalvård. Expertgrupperna träffas regelbundet och bedriver analys och utveckling inom sina områden. Totalt är 100-tal servicemedarbetare från hela landet aktiva i grupperna. Möjliggör erfarenhetsutbyte. Ett exempel är den nationella VRE- situationen där servicemedarbetare har genom nätverket delat med sig av kunskap och arbetsmetodik för att kunna stävja och förhindra VRE inom andra landsting.
6
Nyckeltal Inom Best Service genomförs varje år en omfattande nyckeltalsjämförelse. 50 sjukhus i hela Sverige deltar i programmet 2018. Genom kartläggning och insamling av nyckeltal kan trender urskiljas och jämförelser göras inom områdena lokalvård, logistik och måltider. Best Service har fyra personer som är anställda på deltid för att arbeta med nyckeltal.
7
Erfarenhetsutbyte Nyckeltalen möjliggör erfarenhetsutbyte mellan olika regioner och landsting. Erfarenhetsutbyte av nyckeltalen möjliggör verksamhetsutveckling på lokal nivå, jämförelser nationellt, ge underlag för strategiska diskussioner nationellt. Vid träffen för erfarenhetsutbyte 2018 deltog 130 personer från olika regioner/landsting för att diskutera resultatet från nyckeltalen. Stort engagemang och efterfrågan att få ta del av varandras erfarenhetsutbyte. Ett samarbete pågår med RKA och planen är att nyckeltalen ska införlivas i Kolada under 2019.
8
Utveckling Best Service genomför varje år utvecklingsprojekt inom serviceområdet. Best Service har i samarbete med SKL gett ut flera skrifter. Skrifterna ligger till grund för det utvecklingsarbete som pågår inom Best Service expertgrupper för måltider, logistik, lokalvård och vårdnära service. Skrifterna ligger också till grund för den nationella diskussion som pågår om kompetensväxling.
9
Skrifter Exempel på skrifter som Best Service skrivit i samarbete med SKL:
10
Styrelsen för Best Service 2019
Ordförande Helena Tauberman, Landstinget Sörmland Styrelseledamöter Lennart Bergman, Region Uppsala Erik Hallberg, Västra Götalands region Ronny Larsson, Region Gotland Gunilla Råberg, Landstinget Blekinge Martin Stang, Region Örebro län Björn Wiktorin, Danderyds Sjukhus Annika Lindgren, Landstinget i Värmland Liselotte Jonsson, Region Skåne Kontakt
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.