Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Helén Kastemyr Hälsovalsenheten
Hälsoval Dalarna Helén Kastemyr Hälsovalsenheten
2
Införande av Hälsoval/Vårdval
Vårdval i primärvården Proposition 2008/09:74 Lag om valfrihetssystem (LOV) Beslut i Riksdagen februari 2009 Infört i hela Sverige Hälsovalsenheten
3
Syfte Underlätta för vårdgivare att etablera sig i primärvården med offentlig finansiering Skapa konkurrens Öka patientens valfrihet Öka tillgängligheten Hälsovalsenheten
4
Hälsoval/vårdval innebär:
Vårdgivare får, efter godkännande av Landstinget, öppna vårdcentral med rätt till offentlig finansiering Landstinget fastställer: Uppdrag Ersättning Uppföljning Principer för listning Privata och offentliga vårdcentraler ska behandlas lika (konkurrensneutralitet) Hälsovalsenheten
5
Bemanning kopplad till Hälsovalsenheten 2018
- Hälsovalschef 100% - Sekreterare/systemförvaltare 100%. - Ekonom (35 % - 60 %) - Redovisningsekonom (50 %) - Handläggare (uppföljning/ utveckling) 100% - Objektspecialist ca 60 % - Medicinsk rådgivare 20 % Övrigt - Fortbildningsansvarig läkare 20%, ssk/dsk, usk, sekr, sg, at 10% resp. - Assistent/sekreterare 50 % inom allmänläkarprojektet. - Ordförande i specialitetsgrupp 20 %. - Projekt – artrosflödet slutförts med projektledare på ca 20 % under vården. Hälsovalsenheten
6
Nytt i Avtal Hälsoval 2018 Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård Verksamhetsutvecklare Riskbruk- missbruk i avtalet Redovisa utvecklingsarbete Hälsofrämjande Fortsatt införande av Dietist Hälsovalsenheten
7
Fortsatt utveckling Nya Nära Vården Psykisk hälsa Smärtprocessen
Utveckla uppföljning, även fördjupade Nationella primärvårdindikatorer /kvalitetsbokslut Hälsovalsenheten
8
Förslag Nytt i Avtal Hälsoval 2019
Ny vårdgaranti i PV – 3 dagar till medicinsk bedömning Samverkan vid utskrivning – fullt integrerad ersättning i avtalet Digital vård ? Rehabgarantin in i avtalet ? Hur ? Uppföljning Cancer – standardiserade vårdförlopp Arbetsterapeutens roll i PV Hälsovalsenheten
9
Ersättningsmodellen Kapitation – 71 % - ACG – 75% - CNI – 25%
Täckningsgrad – 25% Kvalitetsersättning – 4% – Telefon, riskbruk/missbruk, antibiotoka Besöksersättning Telefonkonsultation / 1177 Övriga - Tolk, ”födda utanför EU”, familjecentraler, verksamhetsutvecklare mfl Hälsovalsenheten
10
Genomförande av uppföljning Frågeformulär och statistik som underlag
Besök (2h) på alla 28 vårdcentralerna Sammanfattning och beslut Sammanfattande övergripande rapport Hälsovalsenheten
11
Uppföljningsområden Influensavaccinerna
Nationella riktlinjer (NR) för sjukdomsförebyggande metoder NR vård och omsorg vid demenssjukdom och multisjuka/sköra äldre NR för diabetessjukvård NR rörelseorganens sjukdomar Hälsovalsenheten
12
Uppföljning fortsättning
Kronisk smärta och rehabilitering NR depression och ångest NR hjärtsjukvård NR astma och KOL Mödrahälsovård och barnhälsovård Asyl och ensamkommande flyktingar Antibiotika och följsamhet till läkemedelsförskrivning Hälsovalsenheten
13
Uppföljning fortsättning
Avvikelsehantering Patientupplevd kvalitet Produktion Tillgänglighet Samverkan Kompetens Riskbruk och missbruk Akademisk vårdcentral Familjecentral Hälsovalsenheten
14
Helén Kastemyr Hälsovalsenheten
Tack! Helén Kastemyr Hälsovalsenheten
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.