Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kompetens för SIP SimLab - 10 dec 2018
2
Kompetens Författaren Kerstin Keen har beskrivit en modell för hur man kan visualisera kompetens, läs mer i boken ”Kompetens: vad är det?" (2003) Fördelen med att använda handen som referens är att den alltid är med oss. Den här modellen hjälper oss att komma ihåg att det finns olika typer av kompetens. Vad innebär kompetens för den situation ni har valt att simulera? Vad är färdigheter, kunskaper, erfarenheter mm. Diskutera. Se nästa bild (Kompetenshand exempel för SIP)
3
Kompetens för SIP Grundkunskap om SIP: Att leda ett effektivt SIP-möte
Identifiera den äldres behov Prioritera och tillgodose den äldres behov Kommunicera, lyssna aktivt och använda teach-back metod Formulera mål utifrån den äldres perspektiv Grundkunskap om SIP: - lag mm - påläst om ordföranderollen - påläst om personens behov och beteende - Rutinkollen - SIP-kollen Exempel på hur man kan använda kompetenshanden för SIP-mötet. Det är många olika kompetenser som är viktiga för att samverkan ska bli bra. Vem gör vad och när Uppföljning Tydligt ledarskap Aktiv deltagande i mötet Involverande av den äldre, vad är hens fokus? Lärdomar från tidigare SIP:ar (egen erfarenhet och från verksamheten) Om Rutinkollen Om SIP-kollen Alla i teamet är lika viktiga Den äldre är en i teamet. Vi har hens behov i fokus. Bevara det friska. Se möjligheter istället för begränsningar. Ta reda på den äldres resurser, tro på att hen kan. Möta de behoven som behöver mötas. Inte leverera lösningar som den äldre inte behöver. Bemötande Vara genuint intresserad av den äldre/närstående Teamsamverkan – ta vara på allas kompetenser
4
Tumme - färdigheter Att leda ett effektivt SIP-möte (starta upp, genomföra och utvärdera) Identifiera den äldres behov Prioritera och tillgodose den äldres behov Kommunicera, lyssna aktivt och använda teach-back metod Formulera mål utifrån den äldres perspektiv
5
Pekfinger – fakta, kunna metoder
Grundkunskap om SIP lag mm påläst om ordföranderollen vara påläst om den äldres behov och beteende Rutinkollen SIP-kollen
6
Långfinger - erfarenheter
Lärdomar från tidigare SIP:ar (egen erfarenhet och från verksamheten) T.ex. rollfördelning, ledning av möte, inventering av den äldres behov, formulering av den äldres mål Rutinkollen SIP-kollen
7
Ringfinger - kontakter
Vara genuint intresserad av den äldre/närstående Teamsamverkan – ta vara på allas kompetenser
8
Lillfinger - värderingar
Alla i teamet är lika viktiga. Grundvärdering: den äldre är en i teamet. Vi har hens behov i fokus. Bevara det friska. Se möjligheter istället för begränsningar. Ta reda på den äldres resurser, tro på att den äldre kan. Möta de behoven som behöver mötas. Inte leverera lösningar som den äldre inte behöver.
9
Handflata - samordning
Vem gör vad och när, uppföljning Tydligt ledarskap Aktiv deltagande i mötet Involverande av den äldre, vad är hens fokus?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.