Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Göteborg
2
Kartläggning 2015 Sammanfattande resultat
Det åtgärdande arbetet tog upp nästan dubbelt så mycket tid som det främjande/förebyggande arbetet. Den största delen av arbetstiden ägnades åt aktiviteter som handlar om enskilda elever. Det innebär att elevhälsans personal ägnar en stor del av sin tid till insatser som handlar om att stötta enskilda elever genom samtal, interna och externa möten och genom att delta i arbetet i klassrummet. En stor majoritet av elevhälsans aktiviteter är planerade. Det gäller både det arbete som är främjande/förebyggande och det som är åtgärdande. Den vanligast förekommande aktiviteten i elevhälsan var en planerad, åtgärdande insats. Aktiviteter där elevhälsans personal rörde sig ute bland eleverna, till exempel i klassrummet, korridoren eller matsalen, förekom endast i liten utsträckning.
3
Kartläggning 2018 Kartläggningen pågick under 3 veckor VT 2018.
Varje enkät fylldes med de aktiviteter som genomförts under dagen. För varje aktivitet angavs - Syfte - Om aktiviteten var planerad, spontan eller akut. - Hur lång tid aktiviteten tog, svaret angavs i antal minuter. Enkätsvaren fördes sedan in i ett Excelfil och skickades till Uppdrag Psykisk Hälsa vid SKL för sammanställning
4
Kartläggning 2018 Bjuv 7 4 18% Järfälla 35 28 165 025 65% Töreboda 6
Kommun Antal personer Antal skolor Tid i minuter Andel av total tid Bjuv 7 4 44 899 18% Järfälla 35 28 65% Töreboda 6 42 930 17% Summa 49 38 100% Den största delen av underlaget kommer från Järfälla. Bjuv och Töreboda står för 18 respektive 17 procent av underlaget. Tid i minuter avser den tid som totalt rapporterats för genomförda aktiviteter minuter motsvarar ca 527 arbetade dagar. 38 skolor och 49 personer inom elevhälsan har medverkat i kartläggningen. Titel Antal personer Tid i minuter Andel av total tid Skolkurator 17 83 712 33% Skolläkare 2 9 520 4% Skolpsykolog 8 38 667 15% Skolsköterska 19 40% Specialpedagog 3 19 530 8% Summa 49 100% Skolsköterskor och skolkuratorer utgör den största delen av underlaget. 4 procent av den rapporterade tiden kommer från skolläkare. 8 procent av den rapporterade tiden kommer från specialpedagoger.
5
En fjärdedel av den deltagande elevhälsopersonalens tid läggs på aktiviteter som riktar sig till enskild elev Näst mest del av arbetstiden (16 procent) läggs på administration. Möte med elevhälsopersonal (14 procent) och kompetensutveckling (11 procent) tar stor del av tiden. 1 procent av arbetstiden läggs på aktiviteter i klassrummet. Aktiviteter som riktar sig till föräldrar (både enskilt och i grupp) står för 5 procent av arbetstiden.
6
90 procent av kontakter med elever eller föräldrar läggs på aktiviteter som rör enskilda elever
10 procent av kontakterna riktar sig till föräldrar eller elever i grupp. Skolkuratorerna lägger en större andel av sin tid på gruppaktiviteter jämfört med andra yrkeskategorier (19 procent). Skolläkarna lägger all sin tid på aktiviteter som rör enskilda elever. Aktiviteter i klassrummet och uppsökande aktiviteter/korridorsmingel är inte inkluderat i grafen eftersom det är svårt att avgöra om den tiden rör en enskild elev eller en grupp av elever.
7
Skolkuratorer och skolsköterskor använde 23% respektive 32% av sin tid på att träffa enskilda elever
Skolkurator – vanligaste aktiviteterna Skolsköterska – vanligaste aktiviteterna B. Aktivitet som riktar sig till enskild elev 23% G. Möte med elevhälsopersonal och/eller rektor 15% K. Administration 12% H. Möte med lärare eller annan personal i skolan 8% L. Planering 7% B. Aktivitet som riktar sig till enskild elev 32% K. Administration 20% M. Kompetensutveckling 16% G. Möte med elevhälsopersonal och/eller rektor 11% L. Planering 4% Nästan en fjärdedel av de deltagande skolkuratorernas arbetstid läggs på aktiviteter som riktar sig till en enskild elev. Den del av arbetstiden som skolkuratorerna lägger på administration är lägre jämfört med skolläkare, skolpsykolog och skolsköterska. Skolsköterskorna är den yrkeskategori som lägger mest tid på administration, en femtedel av arbetstiden. Den vanligaste aktiviteten för skolsköterskor är aktiviteter som riktar sig till enskild elev.
8
Skolpsykologerna använde 26% av sin tid till möte med elevhälsopersonal/rektor medan specialpedagogerna använde mest tid till att träffa enskilda elever. Skolpsykolog – vanligaste aktiviteterna Specialpedagog – vanligaste aktiviteterna G. Möte med elevhälsopersonal och/eller rektor 26% B. Aktivitet som riktar sig till enskild elev 18% K. Administration 15% H. Möte med lärare eller annan personal i skolan 9% D. Aktivitet som riktar sig till förälder till enskild elev B. Aktivitet som riktar sig till enskild elev 27% G. Möte med elevhälsopersonal och/eller rektor 10% K. Administration H. Möte med lärare eller annan personal i skolan 9% F. Uppsökande aktiviteter/korridorsmingel 8% Skolpsykologerna är den enda yrkeskategori där aktiviteter som riktar sig till enskild elev inte är vanligast. Den vanligaste aktiviteten är istället möte med elevhälsopersonal och/eller rektor. Uppsökande aktiviteter och/eller korridorsmingel är vanligare bland specialpedagoger än övriga yrkeskategorier. Specialpedagogerna har lägst andel administration jämfört med andra yrkeskategorier.
9
Mest tid läggs på aktiviteter som är åtgärdande/ stödjande men fördelningen är relativt jämn
Det läggs mest tid på aktiviteter som är åtgärdande/stödjande. Av tiden som läggs på elever eller föräldrar (aktivitet A-F) inom elevhälsan är 36 procent åtgärdande/stödjande. Främjande och förebyggande aktiviteter utgör vardera ca 25 procent av tiden med elever eller föräldrar. Kartläggning/utredning/bedömning utgör 17 procent av tiden. Elevhälsopersonalen som deltog i kartläggningen fyllde i enkäten utifrån förutbestämda definitioner. Se definitionerna i slutet av sammanställningen.
10
Bland både främjande och förebyggande aktiviteter är det vanligast att aktiviteten riktar sig till enskild elev Den vanligaste främjande aktiviteten riktar sig till en enskild elev (65 procent). Även inom förebyggande aktiviteter är det vanligast att den riktar sig till enskild elev (55 procent). Andra vanliga främjande aktiviteter är aktiviteter riktade till elever i grupp och uppsökande aktivitet/korridorsmingel (ca 15 procent vardera). Aktiviteter som är mer än 10 procent av det förebyggande arbetet är aktiviteter som riktar sig till elever i grupp och som riktar sig till föräldrar till enskild elev, samt uppsökande aktiviteter/korridorsmingel.
11
Yrkeskategorierna i kartläggningen lägger olika mycket tid på främjande, förebyggande och åtgärdande insatser Skolpsykologer och specialpedagoger lägger mer än 50 procent av sin tid på kartläggning/utredning/bedömning. Psykologerna lägger minst tid på främjande aktiviteter jämfört med andra yrkeskategorier (1 procent) Skolläkarna lägger mest tid på främjande arbete (42 procent) För kuratorer och skolsköterskor utgör åtgärdade eller stödjande aktiviteter de vanligaste aktiviteterna.
12
Störst del av arbetet tillsammans med annan personal rör enskild elev (70 procent)
Totalt sett består 70 procent av elevhälsans tid med annan personal av aktiviteter där syftet rör en enskild elev och 30 procent är i allmänt syfte. Skolkurator är den yrkeskategori där allmänt syfte är vanligast vid samarbete med annan personal. Inom övriga yrkeskategorier rör samarbetet oftare en enskild elev. Skolläkare saknas i grafen eftersom de inte lagt någon tid tillsammans med andra.
13
En majoritet av elevhälsopersonalens totala arbetstid läggs på aktiviteter som är planerade (76 procent) En femtedel av tiden är spontana aktiviteter och 3 procent är akuta aktiviteter. För skolläkaren är i stort sett all tid planerad. Övriga yrkeskategorier har runt 80 procent av tiden planerad. Skolsköterskan har minst planerad tid (70 procent) och mest spontana aktiviteter (25 procent). Akuta aktiviteter är en liten del av tiden för all personal. Men högst bland sköterskor (4 procent) och kuratorer (3 procent). Elevhälsopersonalen som deltog i kartläggningen fyllde i enkäten utifrån förutbestämda definitioner. Se definitionerna i slutet av sammanställningen.
14
Sammanfattning av kartläggningen
En stor del av tiden lades på enskilda elever, både när det gäller att träffa enskilda elever/föräldrar och när det gäller fokus för möten med andra professioner inom skolan. Enskilda elever var också i fokus för främjande, förebyggande och åtgärdande/stödjande insatser. En liten del av tiden användes till att arbete i klassrum eller ute i skolans andra lokaler. Den deltagande personalen lade ungefär lika mycket tid på främjande, förebyggande och åtgärdande/stödjande aktiviteter. De flesta aktiviteter är planerade.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.