Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Framtidens hälso- och sjukvårdsorganisation

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Framtidens hälso- och sjukvårdsorganisation"— Presentationens avskrift:

1 Framtidens hälso- och sjukvårdsorganisation
En omorganisation för respekt med sig, eftersom vi vet att det går mycket tid och energi i verksamheten under en sådan förändring. Det är viktigt att ha tydliga mål med en omorganisation, och en tydlig struktur. Det är viktigt att vi åstadkommer något bättre, annars skulle vi aldrig gjort förändringen. Patientens väg genom vården är allt annat än rak och förutsägbar, och ofta är det organisatoriska gränser inom vården som krånglar till det. Kvaliteten och samarbetet inom en verksamhet är ofta bra, men helheten och samarbetet över organisationsgränser brister ofta. Ekonomin är ofta en utmaning, inte minst för att kostnadsökningen inom hälso- och sjukvården är högre än tillväxten. Utgifterna ökar alltså snabbare är inkomsterna. Det innebär att vi kommer att fortsätta ha besparingskrav på sjukvården i framtiden, förutsatt att vi arbetar på samma sätt som nu. Men, det finns beprövade alternativ. Utredningen om framtidens hälso- och sjukvårdsorganisation samlar in fakta både lokalt, genom dialogmöten med medarbetare, ledningsgrupper, staber, invånare, politiker och fackförbund, nationellt genom utredningar om nära vård och kunskapsstyrning, och internationellt från forskning och studier kring förändringar av hälso- och sjukvårdsorganisationers utveckling, organisation, ledning och styrning.

2 Framtidens arbetssätt och organisation av vården i Blekinge
Lars Almroth Hälso - och sjukvårdsdirektör Ronneby 17 september 2018

3 En vanlig dag: 1 783 patienter gör besök på vårdcentralerna
En vanlig dag: patienter gör besök på vårdcentralerna patienter besöker folktandvården patienter besöker psykiatrin och habiliteringen patienter besöker Blekingesjukhuset personer ringer till 1177 vårdguiden barn föds på förlossningsavdelningen måltider serveras. Här slutar den inledande presentationen – dags att börja ställa frågor till kandidaten! En vanlig dag hos oss: 1 783 patienter gör läkarbesök på vårdcentralerna patienter besöker folktandvården patienter besöker psykiatrin och habiliteringen patienter besöker Blekingesjukhuset. 300 personer ringer till 1177 vårdguiden för sjukvårdsrådgivning. 4 barn föds på förlossningsavdelningen måltider serveras.

4 Nio av tio medarbetare hos oss rekommenderar sin arbetsplats
Nio av tio medarbetare hos oss rekommenderar sin arbetsplats. Dessutom är Blekinges patienter mest nöjda med vården av alla patienter i landet. Våra team präglas av stark sammanhållning, engagerat ledarskap och en vilja att utvecklas. Förmodligen är det därför som nio av tio medarbetare hos oss rekommenderar sin arbetsplats (från medarbetarenkäten). Lagandan har även stora fördelar för invånare och patienter. Faktum är att Blekinges patienter är mest nöjda med vården av alla patienter i landet. Det visar en sammanställning av Sveriges kommuner och landsting (SKL) 2017.

5 På väg mot en ny region Den 1 januari 2019 går nuvarande Region Blekinge samman med Landstinget Blekinge Olika viktiga samhällsfunktioner samlas i en och samma organisation som blir nya Region Blekinge.

6 Verksamhetsidé, vision och uppdrag för nya Region Blekinge
Region Blekinge leder utvecklingen för ett attraktivt Blekinge med god livsmiljö för invånare, företag och besökare. Vision Den bästa livsmiljön för hållbar tillväxt och hälsa Uppdrag Region Blekinges uppdrag är att främja en hållbar utveckling i hela Blekinge. Våra ansvarsområden är hälso- och sjukvård, folkhälsa, regional tillväxt, infrastruktur, kollektivtrafik, kultur och bildning Verksamhetsidé, vision och uppdrag som landstingsfullmäktige beslutade om i februari Verksamhetsidé, vision och uppdrag har tagits fram av den politiska styrgruppen för regionbildningen.

7 Politisk organisation för nya Region Blekinge
Bilden beskriver den politiska organisationen för nya Region Blekinge. Organisationen är beslutad av landstingsfullmäktige i november 2017.

8 Hälso- och sjukvården 2019

9 Mål med ny hälso- och sjukvårdsorganisation
Underlätta patientens resa genom vården genom att skapa bättre förutsättningar för samverkan inom och utanför landstinget Skapa förutsättningar för tydliga och enkla beslutsvägar Möta de behov som finns i Framtidens hälso- och sjukvård

10 Stärka införandet av ett processorienterat arbetssätt och ett personcentrerat förhållningssätt
Matcha den nya politiska organisation som införs i och med regionbildningen Bidra till god ekonomisk hushållning

11 Framtida hälso- och sjukvårdsorganisation behöver skapa förutsättningar för
Integrerat arbetssätt mellan primärvård, sjukhusvård, psykiatri, tandvård och kommuner. Processorienterat arbete för att göra patientens väg genom vården bättre, minska variation och möjliggöra kunskapsstyrning. Denna bild visar de olika arbetssätt en framtida hälso- och sjukvårdsorganisation behöver stödja, baserat på genomförd omvärldsbevakning, inklusive studier.

12 Nya arbetssätt och strukturer som anpassas efter patienternas behov.
Arbeta ”uppströms”, tidigare i patientens process, för att öka kvalitet och minska behov av sjukhusvård. Ledning och styrning som möjliggör enkla och snabba beslutsvägar och tar till vara medarbetarnas engagemang. Denna bild visar de olika arbetssätt en framtida hälso- och sjukvårdsorganisation behöver stödja, baserat på genomförd omvärldsbevakning, inklusive studier. *Uppströms handlar om att vara förutseende och jobba förebyggande för att stödja invånarna/patienterna så att behoven av sjukhusvård minskar och att öka kvaliteten i sjukvården.

13 Vad innebär detta i praktiken?
En sammanhållen sjukvård där de olika delarna övergripande leds och styrs gemensamt. Alla viktiga aktörer så som till exempel kommuner är med och leder och utvecklar, inte bara de inom organisationen. En förflyttning av verksamhet och resurser från sjukhus till nära vården. Ansvar och mandat finns inte bara i linjen utan också i processen, som beskriver patientens väg genom vården. Tydliga mål, regler och riktlinjer.

14 Hälso- och sjukvårdsförvaltningen
För att hälso- och sjukvården i Blekinge ska nå målet att vara bland de bästa vad gäller kvalitet och tillgänglighet och ha stabil kompetensförsörjning och ekonomi så behöver vi skapa vissa förutsättningar. En ny organisation kan ge förutsättningar för det arbete som kommer senare med ledning och styrning, processorienterat arbetssätt och samverkan, och kan på så vis ses som första steget i en omställning av hälso- och sjukvården i Blekinge. Förvaltningens arbete leds av en hälso- och sjukvårdsdirektör. Förvaltningens nämnd är hälso- och sjukvårdsnämnden. Stabsresurser som organisatoriskt tillhör förvaltningen kan även ge stöd/serva annan förvaltning. Inom förvaltningen kommer det att finnas fyra chefsnivåer, det vill säga en mer än i nuvarande organisation. Följande föreslås ingå i förvaltningen: Stab HR Ekonomi Kvalitet och utveckling Områden Nära vård Specialiserad vård Serviceverksamheter Det kan vara lämpligt att samla verksamheter som har gemensamma beröringspunkter. Verksamheter där förutsättningar finns för att skapa samarbete och nya arbetssätt. Landstingsstyrelsens arbetsutskott kommer att ta beslut om hälso- och sjukvårdsorganisation den 18 juni. Förslag

15 Varför? De vi finns till för
Varför går vi till jobbet? Vem är vi till för? Vems patient är det? Organisationsfokus – behöver skiftas till fokus på dem vi är till för Tillit och samarbete är något som behöver odlas fram, kommer inte av sig själv. Det bästa sättet att få våra medarbetare att samarbeta –det är om vi samarbetar och ser helheten.

16 Varför? Patientens väg genom vården
Patientens väg genom vården är allt annat än rak och förutsägbar, och ofta är det organisatoriska gränser inom vården som krånglar till det. Kvaliteten och samarbetet inom en verksamhet är ofta bra, men helheten och samarbetet över organisationsgränser brister ofta. Det är i gapen mellan organisationsgränserna som farorna finns, både för patientsäkerheten och kostnaderna. Patienten har inte översikt över hela vägen, och det har inte vi heller.

17 Varför? Tillväxten i samhället, finansieringsutrymmet på bilden, visar i vilken takt inkomsterna förväntas öka de närmaste åren. Fram till 2026 beräknas befolkningsökningen av de 80+ vara 40% medan ökningen av år är 1%! Vi blir allt fler äldre med allt med komplexa sjukdomstillstånd vilket innebär att utgifterna förväntas öka i hög takt. Till detta kommer utveckling inom medicin och teknik, med allt större möjligheter. En enkel slutsats är att vi inte kommer att ha råd att fortsätta som nu under längre tid. Om vi i framtiden ska kunna ge alla vård efter behov måste vi hitta andra sätt att jobba, där vi kan nå hög kvalitet till lägre kostnad. Erfarenheter från andra sjukvårdssystem visar att det är möjligt. Höjd kvalitet går ofta hand i hand med minskade kostnader, eller ökad kapacitet till samma kostnad. Det är dålig kvalitet som ger höga kostander, t.ex. komplikationer, återinläggningar, vårdskador, hantering av köer och klagomål. Källa: SKL

18 Befolkningsutveckling i VGR prognos till 2030

19 Årlig procentuell ökning av demografiskt betingade
behov och av befolkningen i arbetsföra åldrar 20 – 64 år Om vi fortsätter arbeta som nu måste ALLA som utbildas på universitet framöver arbeta i hälso- och sjukvården!

20 Styra på kvalitet! - Samarbete kring patientens väg genom vården
Resultat: Medicinsk kvalitet Servicekvalitet Kostnad Patientprocess Den vård vi levererar och den kvalitet den har, är ett resultat av hur vi arbetat. Patientprocess är ett sätt att beskriva hur vi arbetar kring patientens väg genom vården för att åstadkomma den vård hen behöver. För att uppnå ett annorlunda resultat måste vi förstås göra något annorlunda längs vägen. Fortsätter vi på samma sätt får vi samma resultat. På samma sätt som kvalitet är ett resultat av hur vi arbetar, så är kostnaden också ett resultat av hur vi arbetar. Kostanden minskar inte för att man minskar budgeten, utan det enda sättet att uppnå lägre kostnad –och högra kvalitet – är att jobba längs processen med förbättringar. Ibland tvingas vi hantera dålig kvalitet med insatser sent i förloppet. Sådana insatser är ofta dyra, och kommer in i ett sent skede. Det är bättre att identifiera förbättringar tidigare i processen, för det ger bättre kvalitet och mindre kostnader. Exempel kav vara komplikationer så som infektioner och trycksår som med rätt insatser kunnat förebyggas. Väl fungerande processer för patienter med kroniska sjukdomar minskar behov av slutenvård, t.ex. för diabetiker. Ett bra arbete i mödrahälsovården ger färre förlossningskomplikationer. Det är nog så att vi som arbetar inom vården kan komma på många liknande händelser. Idag är vi ibland begränsade av hur organisation och budget ser ut. En ”investering” tidigt i processen (=dyrare där) kan ge en stor besparing senare i processen, men dessa två delar av processen har ofta inte samma budget. För att uppnå bättre kvalitet och totalt sett billigare vård är det viktigt att inte låta organisationsgränser begränsa oss. För detta behövs ett starkt samarbete längs patientens väg genom vården, över organisationsgränser. Gå uppströms! Ref: Intermountain Health Care

21 Ref: Advisory Board

22 Möjliggöra för varje individ/ patient att själv hantera sin hälsa med hälso- och sjukvården som stöd

23 Fyra grupper av behov och förväntningar
En hälso- och sjukvård som för individen/ patienten erbjuder olika kontaktmöjligheter eller utbud beroende på individ och behov? Fyra grupper av behov och förväntningar Vi ger den vård VI tror att invånaren behöver – vi borde identifiera vilken vård som hjälper de olika typerna av människor

24 Exempel på att göra olika – jag väljer själv utifrån situation!
Före Under Efter Webbtidbok Självincheck Läser i journal Självständig & engagerad Rådgivning Väntrumsvärd Videomöte Orolig & engagerad Väntelista Reception Brev Traditionell & obrydd Uppringd Egen kontaktperson Ringer Sårbar & orolig

25 Du får mitt mobilnummer!
När vi bara har ett sätt får vi specialanpassa varje gång för en personcentrerad vård Du får mitt mobilnummer! Ringa Besök Brev

26 Med förberedda arbetssätt underlättas en personcentrerad vård
Passar det här dig idag? Webb Besök Video

27 Vi måste våga testa olika arbetssätt.
Segmentering handlar inte om att stoppa människor i fack, utan om att designa tjänster och rusta verksamheten för att möta olika behov. Möjligheten att kombinera olika arbetssätt ökar förutsättningarna för personcentrering.

28

29


Ladda ner ppt "Framtidens hälso- och sjukvårdsorganisation"

Liknande presentationer


Google-annonser